Στη σύγχρονη νεοελληνική μας κουλτούρα, ενίοτε, όταν η υποκριτική ( θεατρική ) δεινότητα των πρωταγωνιστών το επιτρέπει, η ανταλλαγή τοπονυμίων έρχεται σαν επιβεβαίωση της παιδείας διοργανωτών – ερμηνευτών.
Αυτό συνέβη το βράδυ του Σαββάτου ( 1 – 8 – 2015 ) στα Άβδηρα, στα πλαίσια των 34ων Δημοκριτείων, στην αυλή του αρχοντικού ΄΄ Παμουκτσόγλου ΄΄.
Τα Δημοκρίτεια πήραν τη μορφή – έκφραση των Επιδαύρειων.
Των εκδηλώσεων που γίνονται κάθε χρόνο τέτοια εποχή στην Επίδαυρο με αποκορύφωμα τις θεατρικές παραστάσεις στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου.
Για να γίνει αυτό, για να αισθανθούμε όσοι δεν ευτυχήσαμε να δούμε απο κοντά στο θέατρο της Επιδαύρου την Παξινού, τον Χορν, τον Κουν, το Μινωτή, τη Μερκούρη, τη Συνοδινού, τον Καρακατσάνη, τη Μαρινέλλα, την Καρέζη, τον Καζάκο, τα δεκάδες άλλα ιερά τέρατα του θεάτρου, της εθνικής λυρικής σκηνής να υποδύονται διάφορους ρόλους καταχειροκροτούμενοι απο 15.000 θεατές, ξεπέρασαν τον ευτό τους.
Η αρχαιολόγος Κυριακή Χατζηπροκοπίου με κάθετη απογείωση στην επιστήμη της, παράλληλα όμως με ενα στοιχείο που μετράει πολύ περισσότερο, την εκπεφρασμένη απλότητα, το μεγαλύτερο στολίδι στον άνθρωπο.
Η Φιλοπρόοδη Ένωση Ξάνθης, ο κορυφαίος αναμφίβολα πολιτιστικός φορέας της αντιπεριφερειακής ενότητας Ξάνθης, η ενσάρκωση της ΑΕΙΦΟΡΙΑΣ, με τμήματα ων ουκ έστι τέλος, που αγγίζουν την τελειότητα. Ο Πασχάλης Ξανθόπουλος, διευθυντής του λαογραφικού μουσείου Ξάνθης, αφήνει στη γενέτειρά του ( Δήμο Αβδήρων ) έργο απαράμιλλης αξίας. Ο πρόεδρος Νίκος Χατζημηλιούδης ανεξάντλητος . Τα άλλα μέλη του διοικητικού στην ίδια συχνότητα έκφρασης, δικαιούνται κάθε έπαινο.
Ο Γιάννης Κατσούλης στο ούτι και ο Χρήστος Μπαρτζόπουλος στο κανονάκι, ερμηνευτές μοναδικής έκφρασης όσο και δάσκαλοι παραδοσιακών οργάνων, ιχνηλάτες της λόγιας μουσικής παράδοσης της Κωνσταντινούπολης, της ευρύτερης περιοχής της Μικράς Ασίας και των νησιών του βορειοανατολικού Αιγαίου.
Η Δήμητρα Πυργελή, η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ των Επιδαύρειων, των Δημοκρίτειων αν το θέλετε.
Απέδωσε με τρόπο σαγηνευτικό τη ΛΩΞΑΝΤΡΑ της Πόλης των ονείρων, των στεναγμών, των συνειρμών. Της Πόλης των πόλεων, της βασσιλίδας των πόλεων.
Αριστουργηματική ερμηνεία.
Η Δήμητρα Πυργελή ήταν το εθνικό μας θέατρο ενσωματωμένο σε ενα πρόσωπο.
Η συμπατριώτισά μας που έκανε τα Αβδηρα με την Επίδαυρο αμφιμονοσήμαντη αντιστοιχία. Κυριολεκτώ.
Μπροστά στους γονείς της Παντελή και Ρούλα – τι τιμή στ αλήθεια – και τον υπερμαραθονοδρόμο αδελφό της Γιάννη, δαφνοστεφανωμένο νικητή του Σπάρταθλου, μεταξύ πολλών άλλων διακρίσεων.
Ευτύχησα να δω στην Επίδαυρο πολλές παραστάσεις. Σχεδόν όλους τους προαναφερθέντες και πολλούς ακόμα.
Στάθηκα πολύ τυχερός το Σαββατόβραδο, γιατί ήμουν ενας απο τους υπερτυχερούς, που παραβρέθηκαν στον αύλιο χώρο του αρχοντικού ΄΄ Παμουκτσόγλου ΄΄.
Θέλω να σφίξω το χέρι όλων, περισσότερο των μικρών παιδιών, που παρακολουθούσαν με θρησκευτική ευλάβεια.
Σας αποχαιρετώ με τα λόγια του μουσικοσυνθέτη Γιάννη Μαρκόπουλου: ΄΄ Άξιζε να υπάρξουμε, για να συναντηθούμε ΄΄.
Στέλιος Αρσενίου