ΘΡΑΚΗ
ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΙΚΕΣ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΕΣ, ΠΟΜΑΚΟΙ,
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Κείμενα των:
Εμμανουήλ. Γ. Βαρβούνη, Πέπης Κελτσίδου, Κωνσταντίνου Καραΐσκου, Σεμπαϊντίν Καραχότζα, Νικολάου Θ. Κόκκα, Αθανασίου Κόρμαλη,
Θεοφάνη Μαλκίδη, Χαράς Νικοπούλου,
Ιωάννη Φριτζαλά
Εισαγωγή – Επιμέλεια: Θεοφάνης Μαλκίδης

Ο τόμος αυτός έχει ως στόχο να αναδείξει τα ζητήματα που αφορούν την ελληνική Θράκη και ιδιαίτερα τις μουσουλμανικές μειονότητες, δίνοντας επιπλέον έμφαση στη Πομακική συνιστώσα.
Ειδικότερα ο Ιωάννης Φριτζαλάς πραγματοποιεί μία “γεωστρατηγική ανάλυση για τη Θράκη και τη μουσουλμανική
μειονότητα” και ο Αθανάσιος Κόρμαλης γράφει για τις
“μουσουλμανικές μειονότητες στην Ελλάδα”, εξειδικεύοντας την ανάλυσή του “στην περίπτωση των Ροδοπαίων (Πομάκων) στη Θράκη ”. Ο Θεοφάνης Μαλκίδης αναδεικνύει το ζήτημα των “Πομάκων της Ελληνικής Θράκης και τις κοινωνικές, πολιτικές και διεθνείς του διαστάσεις”, ενώ για την “τρέχουσα εκπαιδευτική πραγματικότητα της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης” καθώς και για τις “διαπιστώσεις και προτάσεις βελτίωσης αυτής”, γράφει η Χαρά Νικοπούλου. “Η εκπαίδευση της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης ” είναι το θέμα που αναλύει ο Κωνσταντίνος Καραϊσκος και η Πέπη Κελτσίδου ασχολείται με το θέμα “Εκπαίδευση, οι Μουσουλμάνοι και αναλογισμός στην Ελλάδα”. Για τη “ γλώσσα που χάνεται και το μηδαμινό ενδιαφέρον από την ελληνική πολιτεία”, γράφει ο Σεμπαϊντίν Καραχότζα, ενώ ο Νικόλαος Θ. Κόκκας, αναλύει τη “Συγκριτική προσέγγιση της ελληνικής και πομακικής παροιμιολογίας”. Τέλος στον τόμο περιλαμβάνεται το εξαιρετικής σημασίας “Υπόμνημα προς το Υπουργείο Παιδείας και τους αρχηγούς των Κομμάτων για την εκπαίδευση των μουσουλμανικών μειονοτήτων”, το οποίο υπογράφηκε από πολίτες της Θράκης και όχι μόνο, ενώ τη “Βιβλιογραφία για τους Πομάκους της Θράκης”, καταγράφει το άρθρο του Εμμανουήλ Γ. Βαρβούνη.
«Ο τόμος αποτελεί μία συνέχεια της προσπάθειας καταγραφής της σημερινής κατάστασης στη Θράκη σε ότι αφορά τις μουσουλμανικές μειονότητες, και ειδικότερα τους Πομάκους καθώς και τις ελληνοτουρκικές πολιτικές που αναπτύσσονται για την εκπαίδευση και άλλους τομείς της κοινωνικής ζωής, κατάσταση η οποία προβληματίζει ολοένα και περισσότερους για την εξέλιξή της.
Η διαπίστωση όμως για την οποία πρέπει να ληφθούν άμεσα πρωτοβουλίες, πολιτικές, οικονομικές, αναπτυξιακές, εκπαιδευτικές ανάμεσα σε συμπληγάδες.
Από την μία πλευρά δρα ανενόχλητα ένας ποικιλόμορφος τουρκικός εθνικισμός με εκατοντάδες παραμέτρους, που καθημερινώς εκτείνει τη δραστηριότητά του, προκαλώντας και δυναμιτίζοντας τόσο την ειρηνική συμβίωση μεταξύ πλειονοτικών και μειονοτικών, όσο και την ελληνική ασφάλεια και εθνική κυριαρχία. Από την άλλη πλευρά βρίσκεται, η για χρόνια αδιάφορη Ελλάδα που αγνοεί τη Θράκη και τα προβλήματά της και που έχει μείνει με την πολύχρονη φλυαρία περί «ενσωμάτωσης» ή «ένταξης» της μειονότητας στην ελλαδική κοινωνία, χωρίς να βλέπει τον επεκτατισμό της Τουρκίας και την καταπίεση Ελλήνων πολιτών, χριστιανών και μουσουλμάνων, Πομάκων, Ρομά και τουρκόφωνων. Είναι αναμφισβήτητο και προφανές πως, δεν μπορεί να συνεχιστεί ούτε η τουρκική εθνικιστική πρόκληση η οποία έχει άμεση επίπτωση στις μουσουλμανικές μειονότητες και ειδικότερα στους Πομάκους, πόσο μάλλον δεν μπορεί να συνεχιστεί η αδιαφορία της Ελλάδας για τον κρίσιμο και ζωτικής σημασίας χώρο της Θράκης».(Θεοφάνης Μαλκίδης)