Μεγάλες αλλαγές που αφορούν σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης προβλέπονται από το πόρισμα-εισήγηση της αρμόδιας επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
Οι προτάσεις αφορούν μεταξύ άλλων σε μείωση της διδακτέας ύλης, αλλαγές στις εξετάσεις, ενίσχυση του ρόλου των εκπαιδευτικών κ.ά.
Στο σχετικό κείμενο, το οποίο περιλαμβάνει ένα πακέτο 83 «συμπτυγμένων» προτάσεων, αναφέρονται μεταξύ άλλων τα εξής:
«Oι εξαντλητικοί ρυθμοί διδασκαλίας και μάθησης που επιβάλλονται σήμερα για την κάλυψη της υπερφορτωμένης ύλης των σχολικών εγχειριδίων δεν επιτρέπουν τη σε βάθος προσέγγιση της σχολικής γνώσης […] Σημαντικές είναι τέλος οι επιπτώσεις της υπερφορτωμένης ύλης των σχολικών εγχειριδίων στην ενίσχυση της παραπαιδείας».
Εκτός από τη μείωση της ύλης, η Επιτροπή, υπό την προεδρία του πανεπιστημιακού Κ. Γαβρόγλου, προτείνει την ενίσχυση του ρόλου των συλλόγων διδασκόντων στη διοίκηση των σχολικών μονάδων, την καθιέρωση της πιστοποίησης της γλωσσομάθειας στο σχολείο, την πρόβλεψη ειδικών χώρων στα σχολεία για μαθήματα τέχνης.
ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΟΡΦΩΤΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ
ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
ΕΘΝΙΚΟΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ
ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ, ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ
ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ
ΑΘΗΝΑ
ΜΑΪΟΣ 2016
2
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Σημείωμα του Προέδρου της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων 5
Χρονοδιάγραμμα Προτεραιοτήτων 7
ΕΝΟΤΗΤΑ: Ι. Aυτονομία 13
1. ΠΡΟΤΑΣΗ 01: Ενίσχυση της αυτονομίας των σχολικών μονάδων. 15
2. ΠΡΟΤΑΣΗ 02: Ενίσχυση του ρόλου των Συλλόγων Διδασκόντων ή και των Σχολικών Συμβουλίων
στη διοίκηση των σχολικών μονάδων. 17
3. ΠΡΟΤΑΣΗ 03: Aυτoαξιολόγηση της σχολικής μονάδας: αποτίμηση του έργου και της συνολικής
λειτουργίας της με στόχο τη βελτίωση και όχι την επιβολή κυρώσεων. 18
ΕΝΟΤΗΤΑ: II. Διδακτική/Μαθησιακή διαδικασία 21
1. ΠΡΟΤΑΣΗ 01: Αναμόρφωση της ύλης στα σχολικά βιβλία, ανανέωση αρκετών σχολικών
εγχειριδίων, μείωση της ύλης, ταύτιση της διδαχθείσας ύλης με την εξεταστέα ύλη. 23
2. ΠΡΟΤΑΣΗ 02: Ενθάρρυνση της αυτενέργειας από εκπαιδευτικούς και μαθητές 26
3. ΠΡΟΤΑΣΗ 03: Ένα σχολείο που έχει ως προσανατολισμό την ανάπτυξη της
δημιουργικότητας, των δεξιοτήτων και της κριτικής σκέψης. 27
4. ΠΡΟΤΑΣΗ 04: Πλήρης αναβάθμιση σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης της διδασκαλίας των
ξένων γλωσσών 29
5. ΠΡΟΤΑΣΗ 05: Πλήρης αναβάθμιση σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης της καλλιτεχνικής
παιδείας 32
6. ΠΡΟΤΑΣΗ 06: Αναβάθμιση σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την
Αειφόρο Ανάπτυξη 35
7. ΠΡΟΤΑΣΗ 07: Πλήρης αναβάθμιση σε όλες τις βαθμίδες Εκπαίδευσης της δημιουργικής
χρήσης των νέων τεχνολογιών. 40
8. ΠΡΟΤΑΣΗ 08: Πλήρης αναβάθμιση σε όλες τις βαθμίδες Εκπαίδευσης των αθλητικών
δραστηριοτήτων σε συνδυασμό με βασικές αρχές διατροφής 45
9. ΠΡΟΤΑΣΗ 09: Πλήρης αναβάθμιση σε όλες τις βαθμίδες Εκπαίδευσης της συμβουλευτικής και
του σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού