Η Τουριστική Ανάπτυξη της Ξάνθης;
Τους τελευταίους μήνες σχεδόν καθημερινά, έχουμε μεταβιβάσεις ακινήτων, οικοπέδων και αγροτεμάχιων από συμπολίτες μας σε Βουλγάρους κυρίως, αλλά και άλλους Βαλκάνιους πολίτες. Πηγές μας στην εφορία της Ξάνθης αναφέρουν δεκάδες κάθε εβδομάδα το τελευταίο διάστημα. Μέχρι αυτό το σημείο, δεν υπάρχει τίποτα το μεμπτό.
Τις τελευταίες μέρες όμως γίναμε αποδέκτες πολλών παράπονων, κυρίως από κάτοικους του Δήμου Αβδήρων, αλλά και του Δήμου Τοπείρου. Σε διαφορά αγροτεμάχια, όχι οικόπεδα, ξαφνικά ανεγέρθηκαν λυώμενες οικίες, με κύριο σκοπό την τουριστική τους εκμετάλλευση. Επίσης, ανακαλύψαμε ότι το σύνολο των κατοικιών που αγοράσθηκαν είναι για αυτό το σκοπό. Δηλαδή οικίες, η οποίες δέχονται εσωτερική ανακαίνιση, με σκοπό την διαμόρφωση των κατάλληλων εγκαταστάσεων, ώστε να γίνουν δωμάτια προς ενοικίαση, για τουριστικό σκοπό.
Μετά από ερευνά που κάναμε, μας έγινε γνωστό πως η πλειοψηφία των προμήθειων για τα τουριστικά αυτά καταλύματα έρχονται από την Βουλγαρία, δουλεύουν σε αυτά κυρίως Βούλγαροι πολίτες και φυσικά τα έσοδα τα καρπώνονται Βούλγαροι επιτηδευματίες με βουλγαρικό ΑΦΜ. Πως ξαφνικά οδηγηθήκαμε σε αυτή την «τουριστική ανάπτυξη» στο νομό μας;
Οι Βούλγαροι επιχειρηματίες εκμεταλλεύονται τα κενά νομοθεσίας που υπάρχουν στο γνωστό Airbnb. Τον Δεκέμβριο του 2015, βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσαν την παρακάτω ερώτηση:
«Θέμα: Αφορολόγητη η εκμίσθωση ακινήτων από ιδιώτες σε τουρίστες Από την 1η Νοεμβρίου 2015 έχουν, ως γνωστόν, απελευθερωθεί οι τουριστικές μισθώσεις και πλέον μπορεί κανείς να εκμισθώνει ελεύθερα σε τουρίστες το ακίνητό του, κάθε είδους (μονοκατοικία, διαμέρισμα κλπ.), όπου κι αν αυτό βρίσκεται, ακόμη και αν δεν διαθέτει Ειδικό Σήμα Λειτουργίας τουριστικού καταλύματος και χωρίς ελάχιστη διάρκεια μίσθωσης (ακόμη δηλαδή και για μια διανυκτέρευση). Η νέα αυτή μορφή τουριστικών μισθώσεων, που προέρχεται από τις ΗΠΑ, έχει διαδοθεί και στις χώρες της Ευρώπης και στη Χώρα μας, και πριν τις 01/11/2015, μέσω ειδικών διαδικτυακών κόμβων. • Δεδομένου ότι η νέα αυτή μορφή, είτε πρόκειται πράγματι για δραστηριότητα στο πλαίσιο της οικονομίας διαμοιρασμού (sharing economy), είτε υποκρύπτει ουσιαστικά εμπορική δραστηριότητα, παραμένει πλήρως αφορολόγητη, ενώ θέτει και θέματα αθέμιτου ανταγωνισμού προς τα τουριστικά καταλύματα και, το κυριότερο, θέματα προστασίας καταναλωτή, και • Δεδομένου ότι υπάρχουν στις πόλεις και τις τουριστικές περιοχές πολίτες, που επιθυμούν να επωφεληθούν από την οικονομία του διαμοιρασμού, έχοντας όμως εξασφαλίσει με ποιο τρόπο θα δηλώνουν τις μισθώσεις και θα φορολογούνται, ώστε να είναι απόλυτα νόμιμοι ;
Η απάντηση που πήραν από το υπουργείο ήταν η παρακάτω:
Σε απάντηση του ανωτέρω σχετικού εγγράφου που κατέθεσαν στη Βουλή των Ελλήνων οι Βουλευτές κ. κ. Νικόλαος Συρματένιος, Νίκος Ηγουμενίδης, Γιώργος Παπαφιλίππου και Νεκτάριος Σαντορινιάς, σας γνωρίζουμε ότι, ιδιοκτήτης ακινήτου που φέρει τα χαρακτηριστικά και πληροί τις προδιαγραφές ενοικιαζόμενων επιπλωμένων δωματίων-διαμερισμάτων (ΕΕΔΔ), από την 1η Νοεμβρίου 2015 δεν υπόκειται σε υποχρέωση εφοδιασμού με το Ειδικό Σήμα Λειτουργίας. Το ίδιο ισχύει και για τα ακίνητα που φέρουν τα χαρακτηριστικά και πληρούν τις προδιαγραφές αυτοεξυπηρετούμενών καταλυμάτων, με την επιφύλαξη των όσων ορίζονται στο άρθρο 46 του ν. 4179/2013 (Α’ 175) περί τουριστικών επιπλωμένων επαύλεων και κατοικιών. Σε όλες τις ως άνω περιγραφείσες περιπτώσεις ο ιδιοκτήτης δύναται πλέον να προβαίνει ελεύθερα, ακόμα και για βραχυχρόνιο διάστημα, στην αστική μίσθωση του ακινήτου του. Σημειώνεται, ωστόσο, ότι βάσει των άρθρων 21, 39 και 40 του ν. 4172/2013 (Α’ 167), καθώς και βάσει της υπ’ αριθμ. ΠΟΛ.1069/23.3.2015 ερμηνευτικής εγκυκλίου, η παροχή οποιασδήποτε υπηρεσίας από τον εκμισθωτή κατά την αστική εκμίσθωση ακινήτου (π.χ. καθαριότητα, φύλαξη κ.λπ.), καθιστά το παραγόμενο εισόδημα ως εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, το οποίο υπόκειται στις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις της φορολογικής νομοθεσίας του Υπουργείου Οικονομικών [στο ερώτημα πώς θα δηλωθεί αυτό το εισόδημα όταν ο μισθωτής είναι αλλοδαπός που δεν έχει ΑΦΜ, απάντηση φαίνεται καταρχάς να δίνει η ΠΟΛ.1230/14.10.2015]. Η περαιτέρω διευκρίνιση των προϋποθέσεων κάτω από τις οποίες το εισόδημα που θα προκύπτει από την εκμίσθωση του ακινήτου θα φορολογείται ως εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα (στην περίπτωση παροχής υπηρεσιών) ή ως εισόδημα από ακίνητη περιουσία αναμένεται να δοθεί από την καθ’ ύλην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Οικονομικών. Σε κάθε περίπτωση διευκρινίζεται ότι η κατάργηση του χρονικού ορίου των 30 ημερών για το χαρακτηρισμό μίας μίσθωσης ως ‘τουριστικής’ δεν συνεπάγεται σε καμία περίπτωση την κατάργηση των ενοικιαζόμενων δωματίων-διαμερισμάτων (ΕΕΔΔ) ως τουριστικών καταλυμάτων. Συγκεκριμένα, ιδιώτης που επιθυμεί να προβεί στην εκμετάλλευση ενοικιαζόμενων δωματίων-διαμερισμάτων ως τουριστικών καταλυμάτων του άρθρου 1 του ν. 4276/2014 (Α’ 155) θα αδειοδοτείται από τις κατά τόπο αρμόδιες αδειοδοτικές και ελεγκτικές αρχές, ήτοι τις Περιφερειακές Υπηρεσίες Τουρισμού (Π.Υ.Τ.), λαμβάνοντας το προβλεπόμενο Ειδικό Σήμα Λειτουργίας (Ε.Σ.Λ.). Επίσης, οι τουριστικές επιπλωμένες κατοικίες και επαύλεις που λειτουργούν σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 46 του ν.4179/2013 θα μπορούν να συνεχίσουν να λειτουργούν υπό αυτό το καθεστώς, σύμφωνα με τις προβλεπόμενες προϋποθέσεις. Τέλος, επισημαίνεται ότι για την περαιτέρω διευκρίνιση των λοιπών ερωτημάτων σας που άπτονται ειδικότερων ζητημάτων φορολόγησης εισοδήματος, φορολόγησης των εν Ελλάδι δραστηριοτήτων των peer-to-peer πλατφορμών αλλά και φορολογικού ελέγχου των εν λόγω δραστηριοτήτων, αρμόδιος φορέας να απαντήσει σχετικά είναι η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, δεδομένου ότι τα πάσης φύσεως ζητήματα φορολογικής πολιτικής εμπίπτουν στη ρυθμιστική αρμοδιότητα του Υπουργείου Οικονομικών, φορέας στον οποίο επίσης απευθύνεται η παρούσα ερώτηση.»
Από όλες τις προϋποθέσεις που θέτει το υπουργείο, δεν τηρείτε καμία αυτή τη στιγμή στο νομό μας. Φυσικά, υπάρχει και σοβαρότατο θέμα με τις πολεοδομικές παραβάσεις με τις συγκεκριμένες «επενδύσεις». Εδώ και ένα χρόνο η κυβέρνηση δεν έχει κάνει απολυτός τίποτα επί του θέματος. Εκτός φυσικά από το θέμα που εγείρεται από την κυβέρνηση, υπάρχει και θέμα με τον δήμο, ο οποίος παραδίδει παροχές νερού, αλλά οι «επενδυτές» δεν πληρώνουν δημοτικά τέλη, μέσω αυτής της διαδικασίας. Τα ερωτήματα αμείλικτα:
- Την ώρα που συμπολίτες μας για την άδεια μιας πέργκολας η για την μονιμοποίηση αυθαίρετων πληρώνουν χιλιάδες ευρώ, ποιος ελέγχει τις πολεοδομικές παραβάσεις των Βούλγαρων «επενδυτών»;
- Ποιος δίνει έγκριση για παροχή υδροδότησης, χωρίς άδεια και χωρίς να πληρώνονται δημοτικά τέλη;
- Ποιος από το υπουργείο τουρισμού έχει κάνει έστω εάν στοιχειώδη έλεγχο, αυτών των εγκαταστάσεων και δραστηριοτήτων;
- Ποιος από την υγειονομική υπηρεσία ελέγχει τις προμήθειες και την λειτουργία αυτών των καταλυμάτων;
- Τέλος, την ώρα που ο κάθε επιτηδευματίας και πολίτης στην Ελλάδα δέχεται φοροκαταιγίδα, ποιος θα φροντίσει να φορολογηθούν οι εν λόγω «επενδυτές»;
Αυτή είναι η ανάπτυξη που μας πολυδιαφημίζει η Περιφέρεια; Εισαγόμενοι «επενδυτές» οι οποίοι έχουν μόνο δικαιώματα και καμία απολύτως υποχρέωση; Εκμεταλλευόμενοι πλήρως τις υποδομές που χρηματοδοτήθηκαν από Έλληνες φορολογουμένους;
Ελπίζουμε η δικαιολογία που ακούστηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο των Αβδήρων, ότι «δεν εξετάζουμε το θέμα για να μην βλάψουμε τον τουρισμό» δεν ισχύει και εάν ισχύει, είναι προφανώς αφελέστατη και ατυχής. Ας αναλάβουμε τις ευθύνες μας και ας λειτουργήσουμε επιτέλους νόμιμα και αυτονόητα, για το συμφέρον των Ξανθιωτών.
Είναι γνωστό ότι το κράτος δεν λειτουργεί εδώ και καιρό, ας μας διαψεύσει τουλάχιστον η τοπική αυτοδιοίκηση, βλέποντας την ουσία τους θέματος και όχι μόνο την βιτρίνα. Δεν φτάνουν μόνο οι «Γαλάζιες Σημαίες».
Ν.Ε. ΠΑΣΟΚ ΞΑΝΘΗΣ
Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΑΝΕΣΤΗΣ ΑΝΤΩΝΙΑΔΗΣ