Ρατσιστές χαρακτηρίζει έμμεσα τους εκπαιδευτικούς, το Υπουργείο Παιδείας, επειδή αντιδρούν στο χρόνο και τον τρόπο διδαχής του… τρίτου φύλλου

“ΜΑΛΛΙΑ ΚΟΥΒΑΡΙΑ” ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ  

Δυστυχώς ακόμη ένα “μπάχαλο” δημιούργησε η ευκαιριακή πολιτική στα σχολεία της χώρας από την πλευρά του Υπουργείου Παιδείας και όπως είναι λογικό η εκπαιδευτική κοινότητα πλην των “προοδευτικών” που στηρίζει την “αριστεροφασιστική” λογική να υποχρεώνει τους γονείς να αφήσουν τα παιδιά τους στα Γυμνάσια της Κομοτηνής να μάθουν και για…το τρίτο φύλλο διαμηνύοντας εμμέσως πλην σαφώς ότι όσοι εκπαιδευτικοί αντιταχθούν θα χαρακτηριστούν ρατσιστές και σύμφωνα με τον νόμο που ψήφισε η “προοδευτική” κυβέρνηση θα διωχθούν.

Η εγκύκλιος εστάλη ήδη τον περασμένο μήνα σε σχολεία ανά την χώρα, με τον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου να διαμηνύει πως «κανένας γονέας δεν μπορεί να αποσύρει τα παιδιά του από την θεματική εβδομάδα», επιμένοντας στην υλοποίηση του προγράμματος παρά τις αντιδράσεις που έχουν προκληθεί τόσο για το περιεχόμενο του όσο και για τα άτομα που θα το υλοποιήσουν. «Το πρόγραμμα της Θεματικής Εβδομάδας το είχε επεξεργαστεί η προηγούμενη ηγεσία. Θα γίνει στα γυμνάσια και είναι υποχωρητικότατο να γίνει. Η μια εβδομάδα δίνει τεράστια ευελιξία στον σύλλογο καθηγητών. Όμως, κανένας γονέας δεν θα μπορεί να αποσύρει τα παιδιά του. Έχουμε εξαιρετικές ενδείξεις από τους εκπαιδευτικούς που έχουν πάρει το πρόγραμμα στην πλάτη τους. Να προσέχουν ορισμένοι που αντιδρούν να μην ταυτιστούν με αντιδράσεις και με «στρατόπεδα» που δεν θα ήθελαν να εμπλακούν» είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός Παιδείας. Στην Θεματική Εβδομάδα έχει αντιδράσει και η ΟΛΜΕ σημειώνοντας τα εξής: Το υπουργείο Παιδείας συνεχίζοντας την αιφνιδιαστική και αποσπασματική τακτική του, αποφάσισε να αναπτυχθούν υποχρεωτικά στα γυμνάσια προγράμματα αγωγής υγείας, για την παρουσίαση των οποίων θα διατεθεί μία ολόκληρη εβδομάδα με απόφαση των Συλλόγων. Σε κάποια σχολεία λειτουργούν ήδη με ελεύθερη επιλογή συναδέλφων/ισσών παρόμοια προγράμματα. Στα υπόλοιπα όμως θεωρούμε απαράδεκτο να επιβάλλεται στη μέση της χρονιάς κάτι τέτοιο, χωρίς να έχει γίνει η οποιαδήποτε ενημέρωση, προετοιμασία ή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Δεν μπορεί να αμφιβάλλει κανείς ότι η ανάπτυξη ουσιαστικών προγραμμάτων υγείας – πρόληψης στο δημόσιο σχολείο είναι μια μεγάλη αναγκαιότητα. Η θεματολογία που επιλέχθηκε επίσης, είναι πολύ κοντά στις ανησυχίες και τις ανάγκες της εφηβικής και προεφηβικής ηλικίας. Προγράμματα όμως που αφορούν ζητήματα όπως οι εξαρτήσεις και οι διαφυλικές σχέσεις  είναι επιβεβλημένο να αναπτύσσονται αφού προηγηθεί επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, θεσμική σύνδεση του σχολείου με φορείς υγείας και πρόληψης και στελέχωσή του με ειδικό επιστημονικό προσωπικό. Διαφορετικά υπάρχει κίνδυνος να αντιμετωπιστούν επιδερμικά ή ακόμα και να παραχθούν εκ διαμέτρου αντίθετα αποτελέσματα από τα αναμενόμενα».
Η ΟΛΜΕ καλούσε μάλιστα το υπουργείο να αποσύρει την υποχρεωτικότητα της Θεματικής Εβδομάδας και τους συλλόγους διδασκόντων να συνεκτιμήσουν όλους τους παράγοντες που αναφέρθηκαν πριν πάρουν τις αποφάσεις τους για τη χρονική διάρκεια, το περιεχόμενο των εργασιών και τους εμπλεκόμενους φορείς για την υλοποίηση της Θεματικής Εβδομάδας.
Η ΕΛΜΕ ΡΟΔΟΠΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΣΤΑ ΓΥΜΝΑΣΙΑ
Η Θεματική Εβδομάδα, όπως είναι φυσικό, απασχόλησε και τοπικά την ΕΛΜΕ, η οποία, μετά την πρώτη ανάγνωση της εγκυκλίου, εξέδωσε και απέστειλε, προς Γυμνάσια, ΓΕ.Λ., ΕΠΑΛ Νομού Ροδόπης την παρακάτω ανακοίνωση: 
Με αφορμή την επικείμενη διοργάνωση στα γυμνάσια της λεγόμενης «Θεματικής Εβδομάδας Ενημέρωσης και Ευαισθητοποίησης σε ζητήματα Διατροφής, Εθισμού-Εξαρτήσεων και Έμφυλων Ταυτοτήτων», θεωρούμε χρέος ως ΔΣ της ΕΛΜΕ Ροδόπης να σας κοινοποιήσουμε όσα αποφασίστηκαν ομόφωνα (απουσίαζε ο εκπρόσωπος των ΣΥΝΕΚ) κατά την τελευταία μας συνεδρίαση, μετά από υπεύθυνη και εμπεριστατωμένη συζήτηση. Κατ’ αρχάς, κρίνουμε ως δεδομένο ότι η διοργάνωση όλης αυτής της διαδικασίας αναμένεται ουσιαστικά να ανατρέψει επί μία ολόκληρη εβδομάδα το ωρολόγιο πρόγραμμα και να αποτελέσει συνεπώς ένα ακόμη ιδιαίτερα επιβαρυντικό παράγοντα πρόκλησης αναστάτωσης στη σχολική πραγματικότητα των γυμνασίων του νομού μας, σε μία εποχή μάλιστα κατά την οποία ήδη υπάρχει μεγάλο πρόβλημα λόγω της κακοκαιρίας που κράτησε κλειστά τα σχολεία επί πέντε ολόκληρες μέρες και της συνεπακόλουθης αναγκαιότητας αναπλήρωσης των χαμένων ωρών. Επειδή λοιπόν ο τρόπος με τον οποίο θα γίνει αυτή η αναπλήρωση επαφίεται στους συλλόγους διδασκόντων, θεωρούμε ότι οι σύλλογοι, συνεκτιμώντας αυτές τις δύσκολες εκπαιδευτικές συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί, μπορούν να επιλέξουν να μην προβούν για φέτος στη διοργάνωση της θεματικής εβδομάδας, αναπληρώνοντας ανάλογα την απώλεια τόσων διδακτικών ωρών (και πάντως μη επιδεινώνοντας την κατάσταση με νέες απώλειες). Είναι φανερό άλλωστε ότι η υπό συζήτηση θεματική εβδομάδα δεν αποτελεί επί της ουσίας τόσο καινοφανές πρόγραμμα (ώστε να ενδύεται μάλιστα και με τον μανδύα του επείγοντος), από τη στιγμή που το μείζον μέρος των προβλεπόμενων θεματικών δραστηριοτήτων (διατροφή, υγεία, καταναλωτισμός, εξαρτήσεις, εθισμοί κλπ) αποτελεί ήδη εδώ και χρόνια σύνηθες και αναπόσπαστο μέρος της σχολικής πράξης (μέσω των μαθημάτων project ή άλλων εξωδιδακτικών προγραμμάτων και δράσεων). Αν όμως παρά ταύτα, οι σύλλογοι προκρίνουν τη μη αναβολή της εν λόγω διαδικασίας, είναι επίσης φανερό ότι μπορούν, επικαλούμενοι πάντοτε τους ανωτέρω λόγους, να την προγραμματίσουν και διεκπεραιώσουν σε έστω συρρικνωμένη χρονικά μορφή. Είναι ξεκάθαρο πάντως ότι δεν υφίστανται λόγοι άμεσης και απαρέγκλιτης συμμόρφωσης προς όλα τα οριζόμενα από την εγκύκλιο, ειδικά μάλιστα από τη στιγμή που ούτε αυστηρά χρονοδιαγράμματα τίθενται, ούτε ασφυκτικά στενά περιθώρια επιλογών καθορίζονται, αλλά ούτε και καμία απολύτως απειλή ποινής μπορεί νομικά να στοιχειοθετήσει η μη επακριβής τήρησή τους. Όλα δε τα παραπάνω μπορούν να συσχετιστούν ασφαλώς και με το ζήτημα που ανέκυψε όσον αφορά κάποιες συγκεκριμένες θεματικές ενότητες που εμπεριέχονται στον τρίτο βασικά θεματικό άξονα της εγκυκλίου (επιλογή φύλου, αποδόμηση «έμφυλων στερεοτύπων», ομοφοβία-τρανσφοβία κλπ) και για τις οποίες υπάρχει προβληματισμός περί του κατά πόσον συνάδουν με την εκπαιδευτική διαδικασία, ποια η παιδαγωγική τους χρησιμότητα και ποιες οι ψυχολογικές συνέπειες που μπορούν να επιφέρουν, ειδικά μάλιστα εφόσον αφορούν νέα παιδιά 13-15 ετών. Εκτιμώντας τον παραπάνω προβληματισμό ως απολύτως βάσιμο, πιστεύουμε πως οι επίμαχες θεματικές ενότητες μπορούν και πρέπει να παρασιωπηθούν. Όπως άλλωστε προκύπτει σαφώς και από την ίδια την εγκύκλιο, είναι στην απόλυτη ευχέρεια και δικαιοδοσία των συλλόγων διδασκόντων το να αποφασίσουν κάτι τέτοιο».
Η ΠΡΩΤΗ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΝΕΚ ΡΟΔΟΠΗΣ
Η πρώτη αντίδραση στην ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Ροδόπης ήρθε από τα ΣΥΝΕΚ Ροδόπης: «Η τελευταία ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Ροδόπης μάς εξέπληξε δυσάρεστα, ιδιαίτερα για τη  θέση που παίρνει σχετικά με  τον τρίτο θεματικό άξονα (έμφυλες ταυτότητες) του προγράμματος για τη θεματική εβδομάδα. Τα μέλη του ΔΣ της ΕΛΜΕ Ροδόπης προφανώς:
1. Ή δεν μελέτησαν επαρκώς την εγκύκλιο του υπουργείου ή παραφράζουν το περιεχόμενο της εγκυκλίου λόγω αντιπολιτευτικού οίστρου. Διότι στην εγκύκλιο υπάρχει σαφής διάκριση ανάμεσα στις ενότητες που απευθύνονται στους μαθητές και σε αυτές που απευθύνονται στους εκπαιδευτικούς και στους γονείς. Η μεν επίμαχη ενότητα «έμφυλα στερεότυπα» απευθύνεται στους μαθητές, οι δε ενότητες που αφορούν το φύλο, τον σεξουαλικό προσανατολισμό, την ομοφοβία και τρανσφοβία απευθύνονται σε γονείς και εκπαιδευτικούς.
2. Ενώ είναι κοινώς τόπος για τους εκπαιδευτικούς η γνώση του όρου «έμφυλα στερεότυπα», οι ίδιοι φαίνεται ότι αγνοούν τη σημασία του, η οποία αναφέρεται στην απόδοση κοινωνικών ρόλων με σαφώς μεγαλύτερο εύρος από την βιολογική κατηγορία αρσενικού και θηλυκού. Θεωρούμε ότι τακτικές «παρασιώπησης» και μικροπολιτικής θολούρας στο χώρο της εκπαίδευσης επωάζουν το αβγό του φιδιού και οδηγούν στις χυδαίες και αποτρόπαιες λογικές του ρατσισμού όπως αυτές εκφράστηκαν στα πρόσφατα γεγονότα του Περάματος από τους υπόδικους ναζί της Χρυσής Αυγής. Όσον αφορά στην προτεινόμενη από το υπουργείο δράση, θεωρούμε ότι αποτελεί θετικό βήμα για το άνοιγμα του σχολείου σε ουσιαστικά ζητήματα που ενδιαφέρουν άμεσα τον σημερινό νέο. Εξάλλου, ο χρόνος που θα διατεθεί για την υλοποίηση της παραπάνω δράσης έγκειται στη διακριτική ευχέρεια του συλλόγου διδασκόντων». Διευκρινίζεται ότι ο εκπρόσωπος της  παράταξης των ΣΥΝΕΚ Ροδόπης, εάν δεν απουσίαζε, λόγω ασθενείας, από το ΔΣ της ΕΛΜΕ Ροδόπης, θα υπερψήφιζε τη δράση της θεματικής εβδομάδας.  
Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΛΜΕ ΡΟΔΟΠΗΣ ΣΤΗΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΩΝ ΣΥΝΕΚ
Η απάντηση της ΕΛΜΕ Ροδόπης στην ανακοίνωση των ΣΥΝΕΚ ήταν η εξής: «Δεν έχουμε καμία διάθεση να απαντήσουμε στην ανακοίνωση των ΣΥΝΕΚ Ροδόπης, ούτε καν να σχολιάσουμε το παραμικρό άμεσα, αλλά και στο απώτερο μέλλον, για τη Θεματική Εβδομάδα στα Γυμνάσια. Ο καθένας άλλωστε έχει αναφαίρετο και σεβαστό δικαίωμα να βαφτίζει «προοδευτικότητα»  την όποια ιδεοληπτική του εμμονή. Εμείς παραμένουμε σε όσα αποφασίσαμε μετά από εκτεταμένη και απολύτως νηφάλια συζήτηση στη συνεδρίαση του ΔΣ της 16ης Ιανουαρίου, θεωρώντας αφ’ ενός τη διεξαγωγή της περιβόητης θεματικής εβδομάδας ως περιττό βάρος για την εύρυθμη λειτουργία των γυμνασίων της περιοχής μας (για τους λόγους που έχουμε ήδη αναπτύξει) και αφ’ ετέρου την ενδοσχολική ενασχόληση με τα δήθεν ζητήματα των… έμφυλων ταυτοτήτων ως διαδικασία εντελώς αντιπαιδαγωγική και δυνητικά επικίνδυνη την στιγμή μάλιστα που η εγκύκλιος επίσημα ανακοινώθηκε στα σχολεία μεσούσης της σχολικής χρονιάς, πρόχειρα, χωρίς κανέναν προγραμματισμό και ουσιαστική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για αυτό το θέμα. Όσοι επιθυμούν να θέσουν τέτοια ζητήματα – κυριολεκτικά εκ του μη όντος – απέναντι σε παιδιά 13 και 14 ετών, αποκαλώντας μάλιστα (κατά τον προσφιλή τους ακραία αφοριστικό και φασίζοντα τρόπο) «διαδικτυακά σκουπίδια» όλο τον απολύτως φυσιολογικό προβληματισμό και όλες τις εύλογες αντιδράσεις που αναπτύχθηκαν τον τελευταίο καιρό και βλέποντας όνειρα με …αυγά φιδιών και λοιπές χιλιομασημένες εκφράσεις, μπορούν να κρατήσουν όλες αυτές τις γνωστές πλέον «προοδευτικές» ασυναρτησίες για τους εαυτούς τους. Το πόσο …σκουπίδια ήταν άλλωστε αποδείχθηκε ξεκάθαρα και από τις πρόσφατες διευκρινίσεις του υπουργού, που στην πράξη αναιρούν μέγα μέρος των πρωτο-ανακοινωθέντων (όσον αφορά τόσο τη χρονική διάρκεια της θεματικής εβδομάδας, όσο και τα επίμαχα θέματα), δικαιώνοντας στην ουσία πλήρως το περιεχόμενο και της δικής μας ανακοίνωσης». Το παραπάνω κείμενο καταψηφίστηκε από το μέλος του ΔΣ Χάϊτα Νικόλ, ενώ το μέλος του ΔΣ Καρυδόπουλος Γεώργιος ψήφισε λευκό. 
Οι αντικρουόμενες απόψεις, όπως καταγράφονται τοπικά στη Ροδόπη, έρχονται να εγείρουν ερωτήματα: Θεωρούν οι Έλληνες εκπαιδευτικοί εαυτούς ως πολύ «λίγοι» για να αναλάβουν ένα τέτοιο έργο; Μήπως πρέπει να μπορούμε να συζητάμε μέσα στις σχολικές τάξεις θέματα που όλη η κοινωνία συζητά; 
Η υλοποίηση ή μη της θεματικής εβδομάδας που έχει θέματα διατροφής, εθισμού – όχι μόνο ναρκωτικών αλλά ίντερνετ και θέματα σχέσεων ανάμεσα στα φύλα στα σχολεία της Ροδόπης, αναμένεται να δώσει τις απαντήσεις. 

ΠΗΓΗ: ΧΡΟΝΟΣ