Όλο και πιο δύσκολος γίνεται ο δρόμος για την συμφωνία πακέτο που προσδοκά το οικονομικό επιτελείο για αξιολόγηση πλεονάσματα και χρέος αφού μετά τις διευκρινίσεις του υπουργού οικονομικών κ. Ευκλείδη Τσακαλώτου και του αναπληρωτή του κ. Γιώργου Χουλιαράκη μπήκαν και νέα θέματα στο τραπέζι.
Εκτός από τα θέματα όπως το δημοσιονομικό το ενεργειακό και το βάθος στο οποίο θα πρέπει να γίνουν περικοπές σε αφορολόγητο και συντάξεις για να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις του ΔΝΤ χθες μπήκε και άλλο ένα θέμα: ο μηχανισμός πρόβλεψης με βάση τον οποίο θα εφαρμοστούν ταυτόχρονα και τα περιοριστικά αλλά και τα επεκτατικά δημοσιονομικά μέτρα το 2019.
Χθες υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου οικονομικών τόνιζε ότι η ταυτόχρονη εφαρμογή μέτρων και αντίμετρων θα εξαρτηθεί αν από τις αρχές του μεθεπόμενου χρόνου υπάρχει σαφής πρόβλεψη ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του 2019 θα φτάσει το 3,5% του ΑΕΠ. Η ίδια πηγή όμως παραδέχθηκε ότι ο μηχανισμός αυτός είναι άλλο ένα θέμα προς συζήτηση με τους θεσμούς.
Ένα δεύτερο θέμα που εκκρεμεί είναι τι θα γίνει με το μείγμα μέτρων και αντίμετρων αν η πρόβλεψη (από τον μηχανισμό που ακόμη δεν υπάρχει) είναι για πρωτογενές πλεόνασμα χαμηλότερο από το 3,5% του ΑΕΠ. «Τότε κάτι θα πρέπει να κάνουμε» είπε χαρακτηριστικά στην Βουλή ο κ. Τσακαλώτος αλλά δεν είπε αν η διόρθωση θα προέλθει από την αναίρεση κάποιων θετικών μέτρων ή την λήψη πρόσθετων μέτρων για να έχει το οικονομικό επιτελείο να εφαρμόσει το σύνολο των θετικών μέτρων.
Η παράλληλη χρήση μέτρων και αντιμέτρων μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα όχι μόνο για το 2019 αλλά και τα επόμενα χρόνια. Για παράδειγμα αν το 2020 η πρόβλεψη αυτού του ειδικού μηχανισμού που θα δημιουργηθεί είναι ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ τότε θα περικοπούν μέτρα που θα έχουν ληφθεί τον προηγούμενο χρόνο ή θα ληφθούν και νέα μέτρα.
Στο καλάθι των θετικών μέτρων το οικονομικό επιτελείο έχει περιλάβει και ένα πρόγραμμα στήριξης ενεργών πολιτικών απασχόλησης μέσω δημοσίου δανεισμού ύψους 3 δις ευρώ με στόχο την δημιουργία 100.000 νέων θέσεων εργασίας για 30 μήνες. Μάλιστα το οικονομικό επιτελείο έχει ήδη ζητήσει οι δαπάνες που θα γίνουν μέσα από το πρόγραμμα να μην καταγραφούν στις δαπάνες που υπολογίζει το πρόγραμμα. Δεν έχει εξηγηθεί ακόμη αν το πρόγραμμα αυτό θα είναι κομμάτι των θετικών μέτρων και πως αυτό θα υπολογιστεί στα αντίμετρα.
Μετά το SLA
Ακόμη όμως και αν κλείσουν στο σύνολό τους τα θέματα της δεύτερης διαπραγμάτευσης μέχρι και τις 20 Μαρτίου όπως ελπίζει το οικονομικό επιτελείο θα έχουμε μια συμφωνία σε επίπεδο στελεχών (Staff Level Agreement). Η συμφωνία αυτή θα επικυρωθεί από το Eurogroup στις 20 του μήνα. Και πάλι όμως θα έχουμε διανύσει τα μισά του δρόμου για την συμφωνία πακέτο.
Στην συνέχεια θα πρέπει να ανοίξουν τα άλλα δύο μεγάλα θέματα: το χρονοδιάγραμμα των υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων αλλά και τα μέτρα για το χρέος.
Στο θέμα των πρωτογενών πλεονασμάτων το ζήτημα θα ανοίξει μετά τις Ολλανδικές εκλογές και ενώ η Γαλλία θα βρίσκεται στο αποκορύφωμα της προεκλογικής της περιόδου. Αν η Γερμανία συνεχίσει να επιμένει για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ για 10 χρόνια και δύο από τις χώρες μέλη βρίσκονται σε τροχιά εθνικών εκλογών οι αποφάσεις θα καθυστερήσουν.
Το ίδιο κίνδυνο καθυστέρησης θα έχουν και τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος τα οποία αρνούνται σήμερα να συζητήσουν Γερμανία Ολλανδία και Φιλανδία.
Τόσο το θέμα των πλεονασμάτων όσο και το θέμα του χρέους είναι απαραίτητα (μαζί με τα νέα μέτρα) για την ένταξη του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα που θεωρείται απαραίτητη για τα κράτη που δεν θέλουν να κάνουν τις συγκεκριμένες παραχωρήσεις πριν το 2018.