Της Ιωάννας Κλεφτόγιαννη
«Η ΑΕΠΙ τρομοκρατεί δημιουργούς». «Η ΑΕΠΙ μάς απειλεί με κακή διανομή το καλοκαίρι».«Ζούμε εδώ και δυο χρόνια ένα παρατεταμένο πραξικόπημα, που αναιρεί θεσμούς, ακόμα και τον ίδιο τον πρωθυπουργό».
«Τέρμα στην ομηρία μας από την οικογένεια Ξανθοπούλου (μέτοχοι της ΑΕΠΙ) και στα μεσοβέζικα νομοσχέδια για τα πνευματικά δικαιώματα». «Ακόμα μαγειρεύονται πράγματα». «Πολλοί έχουνε παίξει τον ασφαλιστή, πουλάνε φόβο». «Το τμήμα πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ ξεφτιλίζει την κυβέρνηση».
Φωνές οργής ακούστηκαν και συγκεκριμένα ονόματα κατονομάστηκαν τη Δευτέρα στο Passport – Κεραμεικός από γνωστούς συνθέτες και στιχουργούς, στην κυριολεκτικά παλλαϊκή ανταπόκριση (και μεγαλύτερη συγκέντρωση δημιουργών από το χώρο του τραγουδιού μεταπολιτευτικά) στο κάλεσμα των 450+ για την ανακοίνωση της ίδρυσης του νέου σωματείου “ΑΣΜΑ 450+”, μετά το πόρισμα κόλαφος κατά της ΑΕΠΙ (η τρύπα της μέχρι στιγμής αγγίζει τα 90 εκατομμύρια).
Εκατοντάδες τραγουδιστές, συνθέτες, στιχουργοί όλων των γενεών κατέκλυσαν την οδό Κεραμεικού για να βάλουν την υπογραφή τους για το νέο σωματείο, από το «μπροστάρη» στην κίνηση, όπως τον αποκάλεσαν, Σταύρο Ξαρχάκο, τη Δήμητρα Γαλάνη, το Μάνο Ελευθερίου, τη Χαρούλα Αλέξιου, το Γιώργο Νταλάρα, τη Λίνα Νικολακοπούλου και το Νότη Μαυρουδή, μέχρι τον Αλκίνοο Ιωαννίδη, τους αδελφούς Κατσιμίχα, τον Leon of Athens, τον Παύλο Παυλίδη, τον Οδυσσέα Ιωάννου και πολλούς ακόμη.
Σε ένα πηγαδάκι, με τον διστακτικό απέναντι στο νέο εγχείρημα Μάνο Ελευθερίου, ο Πάνος Κατσιμίχας έλεγε με πάθος «Πώς είναι το ποτάμι που παρασύρει τα πάντα και δεν το κόβει τίποτα; Έτσι είναι τώρα. Το ποτάμι πίσω δεν γυρίζει. Έβγαλε στη σέντρα 150 άτομα, 150 φίδια”. Ο ίδιος παλμός, η ίδια πίστη ότι ένα απόστημα δεκαετιών θα σπάσει υπήρχε και μέσα στην αίθουσα με την διοικούσα επιτροπή του νέου σωματείου στο πάνελ (Άντώνης Πλέσσας, Φοίβος Δεληβοριάς, Παναγιώτης Καλατζόπουλος, Σταύρος Ξαρχάκος, Νίκος Ζούδιαρης, Γιώργος Χατζηδάκης και Μιχάλης Αβατάγγελος).
Πέρα από τα βασικά αιτήματα του νέου σωματείου, την άμεση, δηλαδή, τοποθέτηση Κρατικού Επιτρόπου για εξυγίανση , χωρίς συνδιοίκηση, και τη παύση της διοίκησης της ΑΕΠΙ, ακούστηκαν στο passport φοβερές ιστορίες αυθαιρεσίας αλλά και ανατριχιαστικής σκληρότητας με θύτη την ΑΕΠΙ (μεταξύ άλλων, το ότι ενώ όφειλε δεν έδινε λεφτά για τα νοσήλεια του Θάνου Ανεστόπουλου).Οι παρόντες ενημέρωσαν επίσης για τις μαζικές μηνύσεις και αγωγές που ετοιμάζονται να κάνουν κατά της ΑΕΠΙ.
“Αρχίζω με ένα αξίωμα: οι μέρες της οικογένειας Ξανθοπούλου στην ΑΕΠΙ έχουν τελειώσει. Για πάντα. Και η ευθύνη τους βαραίνει αποκλειστικά.” είπε ο Φοίβος Δεληβοριάς, πιάνοντας το χρονικό των ραγδαίων εξελίξεων που οδήγησαν στην πρωτοφανή σημερινή συσπείρωση και στην αίσθηση ότι φυσάει νέος αγέρας: “Από τις αρχές του 2010 , παρακολουθούσαμε ανήσυχοι τους απαράδεκτους διαχειριστικούς αυτοσχεδιασμούς του υιού Δημήτρη Ξανθόπουλου, τους τρομακτικούς ισολογισμούς της εταιρείας, την πτώση των διανομών μας κατά 70%, τα μηδενικά έσοδά μας από τις ψηφιακές πλατφόρμες κι ένα σωρό άλλα οριακά φαινόμενα. Οργανωθήκαμε, λοιπόν, για να διεκδικήσουμε μιαν ΑΕΠΙ έτοιμη να αντιμετωπίσει τον 21ο αιώνα. Φτιάξαμε το ΜΕΤΡΟΝ, ανεξάρτητο σύλλογο που στόχος του ήταν να θέσει στην ΑΕΠΙ τα αυστηρά ερωτήματα. Όταν μετά από έναν ολόκληρο χρόνο καταλάβαμε πως απαντήσεις δεν επρόκειτο να λάβουμε, αναγκαστήκαμε να ζητήσουμε τη βοήθεια της Πολιτείας. Ζητήσαμε διαχειριστικό έλεγχο. Ζητήσαμε επίσης η ΑΕΠΙ να συμμορφωθεί με την κοινοτική οδηγία προκειμένου να αποκτήσει εποπτικό συμβούλιο από μας και να μειώσει τις πρωτοφανείς προμήθειές της (37 % , ενώ παντού είναι 20).Καταλήξαμε στη γνωστή πια λύση του επιτρόπου».
Από όλους τους Υπουργούς Πολιτισμού στους οποίους ζητήθηκε βοήθεια , «ευήκοον ους βρήκαμε μόνο στην περίπτωση του κ. Νίκου Ξυδάκη» ανέφερε ο Δεληβοριάς. Όταν ο Ξυδάκης έφυγε από το Υπουργείο, ο Αριστείδης Μπαλτάς συνέχισε στην ίδια γραμμή καταθέτοντας το Νομοσχέδιο στα τέλη του 2015».
Ποιες ήταν οι αντιδράσεις της ΑΕΠΙ; «Στον έλεγχο αντέδρασε τρομοκρατώντας παραπλανητικά τους δημιουργούς πως θα δημοσιοποιούνταν τα προσωπικά τους δεδομένα. Στο δε Νομοσχέδιο αντέδρασε φτιάχνοντας δικό της αντισωματείο, το ΣΩΜΣΕ, το οποίο συνεδρίαζε στην εταιρεία για να στελεχώσει το Εποπτικό Συμβούλιο που προέβλεπε ο νόμος και για να αποδυναμωθεί το ΜΕΤΡΟΝ.Και δεύτερον, μετέφερε την έδρα της εταιρείας στην Κύπρο».
«Τον Ιούλιο έγινε κάτι πρωτοφανές», συνέχισε ο Δεληβοριάς. «Βουλευτές της ΕΠΕΚΕ Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ και συγκεκριμένοι δημιουργοί, κάποιοι δυστυχώς από το ΔΣ του ΜΕΤΡΟΝ, έπεισαν τον Υπουργό να αποσύρει το νομοσχέδιο που είχε περάσει από τη Νομοπαρασκευαστική, και τον πίεσαν να το ξαναγράψει από την αρχή. Στην συζήτηση για το ξαναγράψιμο του νομοσχεδίου, το ΜΕΤΡΟΝ αποκλείστηκε. Εκτός από τη μειοψηφία του ΔΣ που ανέφερα, η οποία είχε κρυφή επαφή με τους βουλευτές και τον υπουργό όλο το καλοκαίρι. Αποτέλεσμα ήταν να γυρίσουμε από τις διακοπές και να βρούμε μιαν εκδοχή του Νομοσχεδίου που είχε αφαιρέσει την δυνατότητα του Επιτρόπου, είχε αδυνατίσει το Εποπτικό, είχε ξανανεβάσει την προμήθεια και είχε σειρά διατάξεων που βόλευαν μόνο τους μετόχους της ΑΕΠΙ».
Μεγάλο ρόλο στις σημερινές εξελίξεις έπαιξε η αντικατάσταση του Μπαλτά από τη Λυδία Κονιόρδου, η οποία διαβάζοντας το Νομοσχέδιο το κρίνει αντισυνταγματικό κι αποφασίζει να το ξαναεπεξεργαστεί. Συγχρόνως, το πόρισμα του ελέγχου «αποδεικνύεται καταπέλτης για την ΑΕΠΙ και επιβεβαιώνει τους χειρότερους φόβους μας: ένα πραγματικό σκάνδαλο, οικονομικό, κοινωνικό και πολιτιστικό.»
Ο Παναγιώτης Καλαντζόπουλος μίλησε για «ένα παρατεταμένο πραξικόπημα που ζούμε δυο χρόνια και σπάει σε μικρά επεισόδια, όπου δυνάμεις πολιτικές νομικές και μίας μειοψηφίας δημιουργών εμποδίζει με λυσσαλέο τρόπο να γίνει το αυτονόητο. Να υπάρξει κάθαρση μετά πόρισμα της Ε & Υ για την ΑΕΠΙ, να υπάρξει εποπτεία, διαφάνεια και νοικοκύρεμα της υπόθεσης Συλλογική Διαχείριση. Τα πραξικοπήματα αυτά εκδηλώνονται από διάφορες πηγές. Αναιρούν θεσμούς ακόμα και τον ίδιο τον πρωθυπουργό. Δηλαδή ένα Βαθύ Κράτος σε μικρογραφία – το ζούμε 5 χρόνια τώρα γιατί κάθε φορά που επιχειρούμε κάτι, σπρώχνουμε τοίχο».
Ο Καλαντζόπουλος “κάρφωσε” και τον τέως υπουργό Πολιτισμού Αριστείδη Μπαλτά: «Ο κ. Μπαλτάς ερωτήθηκε 4 φορές δημοσίως ποιοι είναι αυτοί οι δημιουργοί που άσκησαν πιέσεις; Δεν απάντησε. Ποιοί είναι οι νομικοί που έγραψαν την 2η εκδοχή του νομοσχεδίου; Δεν απάντησε. Η ΕΠΕΚΕ πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ ξεφτιλίζει την κυβέρνηση», κατέληξε. «Πολλοί σ’ αυτήν την υπόθεση είναι αυτοί που έχουν παίξει ρόλο ασφαλιστή – πουλάνε φόβο. Λένε “θα κλείσει η ΑΕΠΙ κι ότι δεν θα υπάρχει αύριο ο μηχανισμός είσπραξης διανομής” – ο οποίος όπως και τα κτίρια, και ο μηχανισμός μας ανήκουν. Με δικά μας λεφτά γίνανε και με τα χρέη της ΑΕΠΙ προς εμάς είναι 2 φορές δικά μας.»
Αιχμές και για το νέο υπό ψήφιση νομοσχέδιο για τα πνευματικά δικαιώματα, που ετοιμάζει η Λυδία Κονιόρδου, άφησε ο συνθέτης Γιάννης Γλέζος, επικεφαλής του Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης «Αυτοδιαχείριση» λέγοντας «ακόμα μαγειρεύονται πράγματα», ενώ αναφέρθηκε και στις «ψευδολογίες» των Πλιάτσικα, Φάμελλου και Δρογώση κατά της ΜΕΤΡΟΝ.
«Τέρμα στην ομηρία μας από την οικογένεια Ξανθόπουλου και τέρμα στα μεσοβέζικα νομοσχέδια που αφορούν στα πνευματικά δικαιώματα», φώναξε ο Νίκος Ζούδιαρης. «Η αριθμητική αναφορά στο 450+ συνιστά την ισχυρότερη Σωματειακή τοποθέτηση μέχρι σήμερα του κλάδου μας κι έχει συμβολική σημασία για εμάς καθώς δηλώνει ρητά την αμετάκλητη ρήξη μας με κάθε τι αδιάφανο που σκιάζει την καθαρότητα του λόγου, του ήχου και του ήθους μας».
Ατέλειωτες ουρές σχηματίστηκαν στο τέλος για να μπουν οι υπογραφές που θα θεμελιώσουν το νέο σωματείο, τη συντονιστική επιτροπή του οποίου απαρτίζουν οι Φωτεινή Λαμπρίδη, Παρασκευά Καρασούλος και την κόρη του Μάνου Μυρσίνη Λοΐζου. «Βοηθείτε μας όσο μπορείτε», ήταν η παραίνεση του Γ. Νταλάρα προς του δημοσιογράφους αποχωρώντας, παρόλο που έχει τη βεβαιότητα πως «Τα πράγματα αλλάζουν. Τίποτα δεν γυρνάει πίσω πια». Άποψη που συμμερίζεται και η ενθουσιασμένη με τις νέες εξελίξεις Δήμητρα Γαλάνη και ο Αλκίνοοος Ιωαννίδης.«Δεν έχω ξανασυμμετάσχει σε κάτι ανάλογο, αλλά πιστεύω θα φέρει τις αναγκαίες αλλαγές», σχολίασε ο Ιωαννίδης, την ώρα που μέλη του Σωματείου Τεχνικών Απασχολούμενων σε ζωντανές οπτικοακουστικές εκδηλώσεις (ΣΤΑΖΟΕ) μοίραζε φυλλαδια δηλώνοντας την υποστήριξή του στη «δίκαιη διεκδίκηση των δικαιωμάτων δημιουργών τραγουδιστών κληρονόμων απέναντι στην ΑΕΠΙ».
Δεν λείπουν και οι σκεπτικιστές, όπως ο Νίκος Τουλιάτος , παρ΄όλο που θυμάται κι αυτός ιστορίες «λαδώματος» από την αμαρτωλή ΑΕΠΙ: “Ακόμη ένα σωματείο; Φοβάμαι ότι πηγαίνουμε πάλι στα ίδια».
Λίγες ώρες μετά τη θυελλώδη συνάντηση στο Passport, το Υπουργείο Πολιτισμού έσπευσε να βγάλει ανακοίνωση με τίτλο «Κοινό μέτωπο ΣΥΡΙΖΑ για ΑΕΠΙ», σύμφωνα με την οποία το νομοσχέδιο για τα πνευματικά δικαιώματα «έφτασε στην τελική μορφή,κατατέθηκε στην Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης, υποβλήθηκε για έλεγχο στην ΚΕΝΕ», οπότε οδεύει προς ψήφιση,πληροφορώντας συγχρόνως ότι η υπουργός έστειλε το πόρισμα των ορκωτών λογιστών για την ΑΕΠΙ στον Εισαγγελέα, πως πήρε την απόφαση ο διαχειριστικός έλεγχος της ΑΕΠΙ να επεκταθεί και για τα έτη 2015 και 2016 και, τέλος, πως ύστερα από σχετική εισήγηση του ΟΠΙ, το υπουργείο έχει αποφασίσει τον άμεσο διορισμό Επιτρόπου.