ο Λύκειο Νέας Περάμου Καβάλας είχε τη χαρά να φιλοξενήσει, από τις 26 Μαρτίου έως και τη 1 Απριλίου 2017, 25 μαθητές και 15 καθηγητές από τη Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Τουρκία και Πολωνία. Η επίσκεψη αυτή πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ ΚΑ2 Σχολικών Συμπράξεων, με τίτλο Students Academy of Film and Theatre Awards (SAFTAS), που έχει θέμα το θέατρο και τον κινηματογράφο και διανύει το δεύτερο έτος υλοποίησής του.
Κατά τη διάρκεια της φιλοξενίας των ευρωπαίων εταίρων μας πραγματοποιήθηκαν ποικίλες δράσεις που στοχεύουν στην καλλιέργεια της θεατρικής και κινηματογραφικής παιδείας των μελών του προγράμματος. Από πού να πρωτοξεκινήσουμε;…
Ένα πρώτο εργαστήριο που διοργανώθηκε τη Δευτέρα 27 Μαρτίου στο σχολείο μας αφορούσε τη δημιουργία κινηματογραφικού σεναρίου. Συντονιστής του εργαστηρίου ήταν ο κ. Παναγιώτης Ιωσηφέλης, καθηγητής σεναρίου στο Τμήμα Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. Αρχικά οι μαθητές, δουλεύοντας σε ομάδες, κατέγραψαν βασικές ιδέες για ένα σενάριο ταινίας μικρού μήκους. Στη συνέχεια ,με τη βοήθεια του κ. Ιωσηφέλη, έμαθαν πώς αυτές οι ιδέες μπορούν να μετασχηματιστούν σε σενάρια ταινίες μικρού μήκους.
Μια ομάδα μαθητών υπό την καθοδήγηση της Γαλλίδας καθηγήτριας κινηματογράφου Sandrine Weil γύρισε, με σκηνικό την παραλία της Νέας Περάμου και τους Αμμολόφους, μια ταινία μικρού μήκους πάνω σε σενάριο που είχε ετοιμάσει η ελληνική ομάδα. Το μοντάζ της ταινίας ολοκληρώθηκε την Πέμπτη 30 Μαρτίου και η ταινία προβλήθηκε το απόγευμα της ίδιας μέρας στην εορταστική εκδήλωση του προγράμματος.
Ταινία επίσης γυρίστηκε από όλους τους μαθητές του προγράμματος και στο Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το οποίο επισκεφθήκαμε την Παρασκευή 31 Μαρτίου. Εκεί, τα παιδιά συμμετείχαν αρχικά στο εργαστήρι που ετοίμασαν ειδικά για την ομάδα του SAFTAS οι μουσειο-παιδαγωγοί Ειρήνη Δελιδάκη και Μαρία Κολώνη με θέμα το χθες και το σήμερα της κινηματογραφικής τέχνης. Στη συνέχεια, γύρισαν στο green room του μουσείου, μια ολιγόλεπτη ταινία πάνω στο δικό τους σενάριο με θέμα την προσφορά του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+. Η επίσκεψη στη Θεσσαλονίκη ολοκληρώθηκε με μια ξενάγηση στο κέντρο της πόλης που ξεκίνησε από την Πλατεία Αριστοτέλους και κατέληξε στο ναό του Αγίου Δημητρίου.
Αρκετά με τον κινηματογράφο…. Ας περάσουμε τώρα στις θεατρικές δράσεις μας. Την Τρίτη 28 Μαρτίου, διοργανώθηκε στο σχολείο μας ένα βιωματικό εργαστήρι θεάτρου από τη Λένα Πετροπούλου, εμψυχώτρια θεάτρου, ηθοποιό και σκηνοθέτιδα, και τον Τάσο Παπαδόπουλο, κινησιολόγο και ηθοποιό. Στο πρώτο μέρος, μαθητές και καθηγητές συμμετείχαν σε ασκήσεις κίνησης και αυτοσχεδιασμού και σε θεατρικά παιχνίδια. Στη συνέχεια, οι μαθητές της ομάδας SAFTAS δέχτηκαν τη βοήθεια της κ. Πετροπούλου για τη δραματοποίηση έξι πρωτότυπων θεατρικών σκηνών, που είχαν γράψει τα ίδια τα παιδιά, ασκούμενα στη δημιουργική γραφή, στις χώρες τους. Οι χαρακτήρες των σύντομων αυτών έργων είναι γνωστοί ήρωες του κλασικού θεατρικού ρεπερτορίου. Για παράδειγμα, το έργο της ελληνικής ομάδας παρουσιάζει τη Μήδεια του Ευριπίδη και την «στρίγγλα» Κατερίνα του Σαίξπηρ να διαλέγονται σε ένα πρωτότυπο θεατρικό κείμενο. Οι υποδείξεις της κ. Πετροπούλου βοήθησαν όλα τα παιδιά να δραματοποιήσουν τα έργα τους και να τα παρουσιάσουν στο κοινό στην εκδήλωση της Πέμπτης 30 Μαρτίου.
Μια άλλη θεατρική δράση που πραγματοποίησαν οι μαθητές του προγράμματος το πρωί της Πέμπτης ήταν η δραματοποίηση μιας συγκεκριμένης σκηνής – ίδιας για όλες τις χώρες – από το θεατρικό έργο “Love and Information” της Caryl Churchill. Οι ομάδες των έξι χωρών εκμεταλλεύτηκαν την απόλυτη ελευθερία που δίνει η γνωστή Βρετανίδα θεατρική συγγραφέας στην απόδοση του συγκεκριμένου θεατρικού έργου και παρουσίασαν η καθεμιά τη δική της εκδοχή με διαφορετική σκηνοθετική και θεατρική ματιά. Ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρον να βλέπεις την ίδια θεατρική σκηνή να δραματοποιείται με τελείως διαφορετικό τρόπο από τις ομάδες των μαθητών και να αποδεικνύει το πολυδύναμο του θεατρικού λόγου.
Μία από τις πιο ξεχωριστές στιγμές του προγράμματος ήταν η παρουσίαση στο θέατρο των Φιλίππων έξι δραματοποιημένων αποσπασμάτων από κλασικά έργα αντιπροσωπευτικά της θεατρικής κουλτούρας της καθεμίας χώρας. Η ελληνική ομάδα, για παράδειγμα, παρουσίασε ένα σύντομο διάλογο και ένα χορικό από τους Όρνιθες του Αριστοφάνη. Ήταν για όλους συγκλονιστική εμπειρία το να βρεθούνε στην ορχήστρα και το κοίλο του ιστορικού αυτού θεάτρου και ως «υποκριτές» και ως θεατές.
Όπως προαναφέρθηκε, την Πέμπτη 30 Μαρτίου το απόγευμα διοργανώθηκε μία εκδήλωση για τους γονείς, τους καθηγητές και τους μαθητές. Η εκδήλωση άνοιξε με τρία τραγούδια από τη χορωδία του μορφωτικού πολιτιστικού συλλόγου της Νέας Περάμου, συνεχίστηκε με την παρουσίαση δράσεων του προγράμματος και έκλεισε με φαγητό (ευγενική χορηγία γευστικών εδεσμάτων των μαμάδων!), τραγούδι και πολύ χορό. Όλα τα παραγόμενα προϊόντα του προγράμματος στο Spring Festival θα είναι διαθέσιμα προσεχώς στην ιστοσελίδα του σχολείου μας.
Η προσπάθειά μας αυτή, δεν θα ήταν δυνατόν να υλοποιηθεί, αν δεν είχαμε για στήριγμά μας σημαντικούς ανθρώπους. Θέλουμε από καρδιάς να ευχαριστήσουμε τους γονείς που δέχτηκαν να φιλοξενήσουν στις οικογένειές τους τα παιδιά των άλλων χωρών, το Δήμο Παγγαίου για τη χορηγία αναμνηστικών, το Μορφωτικό Πολιτιστικό Σύλλογο Ν.Πέραμου, τους Φούρνους Φελλαχίδη για την προσφορά αρτοσκευασμάτων, τον Μάρτο Νικόλαο για την προσφορά γαλακτοκομικών-τυροκομικών προϊόντων, τα οινοποιία Φελλαχίδη , Καραμπερίδη, Τσικρικώνη και Συμεωνίδη για την προσφορά κρασιών, τον Μανίτσα Σταύρο για την παραχώρηση Drone ώστε να γίνουν εναέριες λήψεις και τέλος τον Χρήστο Βάσιο που είχε την επιμέλεια ήχου στο αρχαίο θέατρο των Φιλίππων.
Κάπως έτσι φτάσαμε προς το τέλος του δεύτερου έτους του προγράμματος. Ήδη έχουν σχεδιαστεί οι επόμενες δράσεις οι οποίες θα ξεκινήσουν να υλοποιούνται σύντομα.
… to be continued …