Στις 27/04/2017 εισήχθη στην ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο του Υπ. Οικονομίας και Ανάπτυξης για τον «Εξωδικαστικό μηχανισμό στήριξης οφειλών επιχειρήσεων» για την κατοχύρωση ενός ολοκληρωμένου θεσμικού πλαισίου, το οποίο δίνει τη δυνατότητα ορθολογικής ρύθμισης των συνολικών οφειλών των βιώσιμων επιχειρήσεων, ταυτόχρονα με όλους τους πιστωτές τους, είτε πρόκειται για τον ιδιωτικό τομέα είτε για το Δημόσιο.
Στόχος είναι, μέσω της διευθέτησης ή ακόμη και απομείωσης χρεών, να συμβάλλει αφενός στην εξυγίανση των επιχειρήσεων για να μπορέσουν να ενεργοποιηθούν ξανά και να επιβιώσουν διασφαλίζοντας χιλιάδες θέσεις εργασίας και αφετέρου στην τόνωση της ελληνικής οικονομίας.
Επιπλέον δόθηκε η δυνατότητα υπαγωγής σε επιχειρήσεις, οι οποίες είχαν διακόψει τη δραστηριότητά τους, αλλά με την υποβολή δήλωσης έναρξης εργασιών μπορούν να μεταπέσουν στην κατηγορία της ανοικτής επιχείρησης. Αναφορικά με τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αγρότες επισημαίνεται, ότι μπορούν να υπαχθούν στο νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, ενώ η περίπτωση των οφειλών τους προς το Δημόσιο ή προς Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης αντιμετωπίζεται από την παράγραφο 21 του άρθρου 15. Ωστόσο οι αγρότες, που έχουν βιβλία εσόδων και εξόδων μπορούν να υπαχθούν στον εξωδικαστικό μηχανισμό.
Η αντιπολίτευση και ιδιαίτερα η ηγεσία της Ν.Δ, προκειμένου να αποφύγει την κατακραυγή και να μην απολογηθεί για τη στάση της να καταψηφίσει ένα τόσο σημαντικό νομοσχέδιο, επεδίωξε να αποπροσανατολίσει την κοινή γνώμη ανακαλύπτοντας χαριστική ρύθμιση και σκάνδαλο με αφορμή κατατεθείσα τροπολογία, η οποία είναι οριζόντια και αφορά μεταξύ άλλων και τη ΣΕΚΑΠ. Η συγκεκριμένη τροπολογία ούτε χαρίζει χρέη, ούτε απαλλάσσει από τις ευθύνες αυτούς που προέβησαν σε συγκεκριμένες παραβάσεις ενώ βρίσκονταν στη μετοχική σύνθεση της εκάστοτε εταιρίας.
Αντιθέτως, ορίζει, πως αν μια επιχείρηση, που ανήκει εν μέρει ή εν όλω στο δημόσιο, σε περίπτωση αποκρατικοποίησης, αξιοποίησης ή πώλησης, μεταβιβαστεί σε οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο και πριν τη μεταβίβαση οι προηγούμενοι διοικούντες είχαν κατηγορηθεί για πράξεις λαθρεμπορίας και γενικά παραβάσεις του τελωνειακού κώδικα, ο νέος επενδυτής με τη νέα μετοχική σύνθεση δεν ευθύνεται αστικά για καταλογισμούς που προκύπτουν από τις παρελθοντικές παραβάσεις.
Και βέβαια αυτό με μια αυστηρή προϋπόθεση: Οι καταλογισμοί αυτοί να μην είχαν γνωστοποιηθεί με οποιονδήποτε τρόπο στο νέο επενδυτή. Συνεπώς στο νέο επενδυτικό σχήμα με τη νέα μετοχική σύνθεση, δεν μπορούν να καταλογιστούν, δίκαια, οι πράξεις λαθρεμπορίας προηγουμένων διοικήσεων, οι οποίες συνεχίζουν να ευθύνονται.
Για ακόμη μια φορά η ηγεσία της Ν.Δ βρέθηκε εκτεθειμένη, έχοντας επιπλέον να αντιμετωπίσει την ανοιχτή αμφισβήτηση της γραμμής της από πλήθος βουλευτών της, που απείχαν από την ονομαστική ψηφοφορία της Παρασκευής 28/04/2017.
Επιπλέον είναι χαρακτηριστική η εκκωφαντική σιωπή της ΝΟΔΕ Ξάνθης αλλά και της Ν.Ε. του ΠΑΣΟΚ Ξάνθης, που για ακόμη φορά αποφεύγουν να τοποθετηθούν δημόσια και συνολικά για ένα τόσο σημαντικό ζήτημα όπως του εξωδικαστικού μηχανισμού στήριξης οφειλών επιχειρήσεων αλλά και της εν λόγω τροπολογίας. Αντιθέτως, κατά τη συνήθη πρακτική τους, και ιδιαίτερα η ΝΟΔΕ Ξάνθης, επιλέγει να αντιπολιτεύεται κρυπτόμενη πίσω από την παραπληροφόρηση και τη διασπορά ψευδών ειδήσεων μερίδας τοπικών ΜΜΕ και «δημοσιογράφων», που λειτουργούν συστηματικά ως γραφείο τύπου των διάφορων συνιστωσών στο εσωτερικό της.
Στην πραγματικότητα αυτό που ενοχλεί τη Ν.Δ. και το ΠΑΣΟΚ είναι ότι θεωρούσαν πως, είτε μέσω της ιδιωτικοποίησης, είτε μέσω του οριστικού κλεισίματος των συνεταιριστικών εργοστασίων, θα κατάφερναν και την οριστική απαλλαγή τους από τις πολιτικές ευθύνες και τα αίσχη, που διέπραξαν σε βάρος του συνεταιριστικού εγχειρήματος συνολικά στην περιοχή και της τοπικής οικονομίας, μετακυλίοντας το τίμημα των λανθασμένων επιλογών τους στις πλάτες των εργατών που οδηγήθηκαν στην ανεργία.
Το γεγονός πως πρόεδρος της ΣΕΚΑΠ την εποχή που επιχειρήθηκε η εν λόγω υπόθεση λαθρεμπορίου ήταν το στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας και υποψήφιος βουλευτής το 2009, Νίκος Παππάς, εξηγεί με απόλυτο τρόπο την ενόχληση της Νέας Δημοκρατίας για τη μεταβίβαση της ευθύνης στην προηγούμενη διοίκηση της εταιρίας. Είναι σαφές πως το πρόβλημα της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι ότι δεν προχώρησε ο σχεδιασμός να ιδιωτικοποιήσει την εταιρεία παραπλανώντας τον νέο ιδιοκτήτη και να απαλλαγούν τα δικά της παιδιά από τις ευθύνες τους.
Με δεδομένη τη μεγάλη σημασία των συνεταιριστικών εργοστασίων για το νομό Ξάνθης και τις γνωστές πρακτικές της Ν.Δ. και του ΠΑΣΟΚ σε σχέση με το θέμα, η Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ είχε αναδείξει στο παρελθόν το θέμα της κακοδιαχείρισης της ΣΕΚΑΠ με επανειλημμένες κοινοβουλευτικές ερωτήσεις. Μάλιστα, ο τότε Υπουργός Οικονομικών κ. Στουρνάρας, στην υπ’ αριθμ. 999/2013/21-11-2013 απάντησή στην υπ’ αριθμ. 2679/333/15-10-2013 κοινοβουλευτική ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ απαντούσε πως δεν υπάρχουν βεβαιωμένες οφειλές της ΣΕΚΑΠ προς τις δημόσιες οικονομικές υπηρεσίες.
Αξίζει να υπενθυμίσουμε, επίσης, την περίπτωση της ΣΕΒΑΘ, η οποία λίγο πριν το οριστικό λουκέτο δανειοδοτήθηκε από την Αγροτική Τράπεζα με το ποσό των 34.936.738 ευρώ «χάριν σχεδίου εξυγίανσης της εταιρείας» αλλά εντέλει συνέχισε να έχει τις ίδιες οφειλές πριν και μετά τη δανειοδότηση της.
Να υπενθυμίσουμε ακόμη πως τα αρχεία, που αποδείκνυαν την κίνηση του λογιστηρίου της ΣΕΒΑΘ όπως και οι σκληροί δίσκοι των ηλεκτρονικών υπολογιστών που περιείχαν τα σχετικά αρχεία-στοιχεία ως δια μαγείας έχουν «εξαφανιστεί» και πως ενώ από το 2006 ορκωτοί λογιστές διαπίστωσαν ότι η εταιρεία δεν τηρούσε βιβλία και φορολογικά στοιχεία ήδη από το 2000, αλλά συνέχισε να χρηματοδοτείται από την Αγροτική Τράπεζα με εγγύηση του Δημοσίου, αποκαλύπτοντας την νοοτροπία και τις πρακτικές, που επέβαλλαν η Ν.Δ. και το ΠΑΣΟΚ στη λειτουργία των συνεταιριστικών εργοστασίων.
Σε αντίθεση με τη ΣΕΒΑΘ, η οποία οδηγήθηκε στο οριστικό κλείσιμο, η ΣΕΚΑΠ μετά από αλλεπάλληλες προσπάθειες ιδιωτικοποιήθηκε το 2013. Η σημερινή θετική εικόνα των οικονομικών στοιχείων της ιδιωτικής πλέον ΣΕΚΑΠ μαρτυρά εκτός των άλλων την πλήρη ανικανότητα των προηγούμενων κυβερνήσεων να αξιοποιήσουν μια σημαντική παραγωγική μονάδα της περιοχής και κατ’ επέκταση να διατηρήσουν σε ικανοποιητικά επίπεδα την τιμή του καπνού για εκατοντάδες καπνοκαλλιεργητές του νομού μας, ως ο τελικός αποδέχτης της παραγωγής τους.
Ίσως στον τελικό σχεδιασμό τους δεν απαιτούνταν περισσότερες από μια συνεταιριστικές βιομηχανίες σε λειτουργία για να αυτό – διορίζονται ως διευθυντικά στελέχη μετά το πέρας του πολιτικού τους βίου.
Από τα παραπάνω είναι σαφές πως η διακυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ ήταν καταστροφική και επικίνδυνη για τη λειτουργία των συνεταιριστικών εγχειρημάτων της Ξάνθης. Στη παρούσα συγκυρία οφείλουμε να αξιοποιήσουμε κάθε διαθέσιμο εργαλείο ώστε η χώρα και ο νομός να επιστρέψουν σε αναπτυξιακή πορεία, αντιμετωπίζοντας το κρίσιμο πρόβλημα της ανεργίας και δηλώνουμε πως ο ΣΥΡΙΖΑ θα συνεχίσει να εργάζεται απρόσκοπτα σε αυτή τη κατεύθυνση.
Από το Γραφείο Τύπου