Στα 10 ν.μ. το USS George H.W. Bush με διαταγή να εξαπολύσει πύραυλο αν…
Μόνη και απομονωμένη η Τουρκία από τις γεωπολιτικές αλλαγές που γίνονται γύρω της, αδυνατεί πλέον να υποστηρίξει τα συμφέροντα της ως μία Περιφερειακή υπερδύναμη που θεωρούσε τον εαυτό της με τις πλάτες των Αμερικάνων, των Ρώσων και των Γερμανών.
Ο Τούρκος πρόεδρος Ταγίπ Ρετζέπ Ερντογάν που έχει χάσει προ πολλού το παιγνίδι στο εσωτερικό της Χώρας του, στην Συρία και στο Κουρδικό, προσπαθεί να “ρεφάρει” με επικίνδυνο τρόπο, αξιώνοντας μερίδια από το πετρέλαιο της Κύπρου, όπου δυστυχώς για την ίδια οι παίχτες είναι πάνω από τις δυνατότητές της και όπως δείχνουν τα πράγματα είναι αποφασισμένοι να υποστηρίξουν με οποιονδήποτε τρόπο τα συμφέροντα τους που είναι άμεσα συνδεδεμένα με αυτά του Ελληνισμού της Κύπρου.
Το ερώτημα πλέον είναι. Θα κάνει το απονενοημένο διάβημα; Θα τυλίξει στις φλόγες το Αιγαίο;
Α.Π.
Αλλαγή των επιχειρησιακών σχεδίων φύλαξης της γεώτρησης εξετάζουν όλα τα εμπλεκόμενα μέρη μετά την κίνηση της Άγκυρας να κλιμακώσει στέλνοντας τελικά τρεις φρεγάτες και υποβρύχια ενώ τουρκικά πλοία έχουν εισέλθει στην κίτρινη και πορτοκαλί περιοχή όπως αυτή έχει προκαθοριστεί.
Κοντά στο σημείο που σταθεροποιείται το πλωτό γεωτρύπανο West Capella βρέθηκε το αμερικανικό αεροπλανοφόρο USS George H.W. Bush πλησιάζοντας μέχρι και τα 10 ν.μ.
Μέχρι το μεσημέρι της Πέμπτης, το αμερικανικό αεροπλανοφόρο έπλεε βορειοδυτικά του γεωτρύπανου και αργότερα βορειοδυτικά, εντός του FIR Λευκωσίας και της Κυπριακής ΑΟΖ, πάντα σε σχετικά κοντινή απόσταση από το γεωτρύπανο με τις πτητικές επιχειρήσεις να συνεχίζονται αδιάκοπα.
Οι τουρκικές ένοπλες δυνάμεις ανέφεραν ότι ανέπτυξαν τις φρεγάτες και το υποβρύχιο στην ανατολική Μεσόγειο για να «εγγυηθούν την ασφάλεια της μεταφοράς πετρελαίου», ενώ άλλη μια φρεγάτα εστάλη για να επιτηρήσει το πλωτό γεωτρύπανο στα ανοικτά των κυπριακών ακτών.
Ταυτόχρονα, στην περιοχή της Κύπρου και στην πλευρά των κατεχομένων επιστρέφει το ερευνητικό σκάφος Barbaros χωρίς να υπάρχουν περισσότερες πληροφορίες για τις εδώ κινήσεις του.
Στο ίδιο σημείο έφτασε και το πλοίο-φύλακας –το υπό βρετανική σημαία TROMS HERA– που θα βρίσκεται για λόγους ασφαλείας δίπλα στο West Capella καθ’ όλη τη διάρκεια της γεώτρησης.
Στο μεταξύ, στην περιοχή της γεώτρησης πραγματοποιεί τις τελευταίες γι’ αυτό το στάδιο σεισμογραφικές έρευνες το RAMFORM HYPERION, αφού με το ξεκίνημα της γεώτρησης οι δονήσεις δεν επιτρέπουν σεισμογραφικά σε μια μεγάλη ακτίνα.
Μετά τις δοκιμαστικές πτήσεις, έχουν καθιερωθεί όλες οι απαραίτητες διαδικασίες για τις καθημερινές πτήσεις των δύο ελικοπτέρων στο δρομολόγιο αεροδρόμιο – γεωτρύπανο, στο οποίο μάλιστα έχουν δοθεί και αριθμοί δρομολογίων, όπως συμβαίνει σε τέτοιες περιπτώσεις – «036» για τις πτήσεις προς το West Capella και «037» για τις πτήσεις με αντίστροφη φορά.
Χθες επρόκειτο να πραγματοποιηθεί και αναγνωριστική πτήση προς το γεωτρύπανο από ελικόπτερο των υπηρεσιών ασφάλειας της Δημοκρατίας, ωστόσο αυτή αναβλήθηκε για διαδικαστικούς λόγους. Να σημειωθεί ότι προσωπικό από τμήματα της Δημόσιας Υπηρεσίας θα επισκέπτεται τακτικά το γεωτρύπανο για ελέγχους και ενημέρωση.
Μετά την σκλήρυνση και κλιμάκωση της στάσης της Τουρκίας αναμένεται οι τρεις ζώνες ασφαλείας που έχουν καθοριστεί γύρω από το γεωτρύπανο «West Capella» της «Total» να μετατραπούν σε τέσσερις με νέα μέτρα ασφαλείας καθώς όλοι γνωρίζουν πως ο Ρ.Τ.Ερντογάν δεν σκέφτεται ορθολογικά.
Στην «κίτρινη» και την «πορτοκαλί» υπάρχουν προειδοποιήσεις που όσο πλησιάζει το «εχθρικό» πλοίο ή αεροσκάφος γίνονται πιο αυστηρές.
Σε περίπτωση όμως που επιχειρηθεί η παραβίαση της «κόκκινης» ζώνης, εκεί πλέον θα αρχίσουν να πέφτουν πυρά.
Ο «Νο1» στόχος είναι η Τουρκία που αμφισβητεί τα κυριαρχικά δικαιώματα της Κύπρου και αντιτίθεται στις γεωτρήσεις και στις έρευνες υδρογονανθράκων.
Τον όλο έλεγχο της περιοχής ασφαλείας γύρω από το γεωτρύπανο έχει το Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης της Κύπρου.
Αν χρειαστεί να υπάρξει επέμβαση τότε αναλαμβάνει η διεθνής δύναμης που βρίσκεται στην κυπριακή ΑΟΖ και μιλάμε αφενός για την ελληνική φρεγάτα «Νικηφόρος Φωκάς», τις δύο γαλλικές φρεγάτες και το αμερικανικό αεροπλανοφόρο «George Bush».
Κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας περιπολούν τουλάχιστον δύο ελληνικά υποβρύχια, ενώ την εναέρια ζώνη ελέγχει κυρίως το αμερικανικό αεροπλανοφόρο με τα σύγχρονα συστήματα που έχει και τη δυνατότητα να απογειώσει ανά πάσα στιγμή μαχητικά αεροσκάφη για αναγνώριση και αναχαίτιση «εχθρικού» ίχνους.
Ποια είναι η «κόκκινη» ζώνη που αν παραβιάσει μπορεί να φύγει πύραυλος κατά του στόχου;
Είναι αυτή που έχει δεσμεύσει με NAVTEX και NOTAM του ΚΣΕΔ. Μιλάμε για μία περιοχή 500 μέτρα, 5 ναυτικά μίλια και 3.000 πόδια ύψος γύρω από το σημείο στο οποίο βρίσκεται το «West Capella», στην οποία απαγορεύεται η είσοδος σε οποιαδήποτε πλωτά και εναέρια μέσα τα οποία δεν είναι εξουσιοδοτημένα από την Κύπρο.
Σε περίπτωση παραβίασης αυτή της απαγορευμένης «κόκκινης» ζώνης από μη εξουσιοδοτημένο μέσο, υπάρχει πλοίο υποστήριξης που μπαίνει στην πορεία του για να το εκτρέψει. Αυτό είναι το πρώτο βήμα. Αμέσως μετά ακολουθούν τα πιο δραστικά μέτρα.
Η «πορτοκαλί ζώνη» είναι στα 10 ναυτικά μίλια, όπου επιτρέπεται η διακίνηση άλλων πλοίων τα οποία ενημερώνονται ότι βρίσκονται κοντά σε χώρο όπου υπάρχει πλατφόρμα διεξαγωγής υποθαλάσσιων ερευνών. Η «κίτρινη ζώνη» είναι στα 15 ναυτικά μίλια από το σημείο απ’ όπου γίνεται η πρώτη ενημέρωση προς τα διερχόμενα πλοία.
Πληροφορίες αναφέρουν πώς έως τώρα οι Τούρκοι κινούνται εντός της «κίτρινης» και της «πορτοκαλί» ζώνης, αλλά όχι της «κόκκινης».
Πράξη όχι τυχαία. Γιατί σ’ εκείνο το σημείο μπορεί η παρουσία της να είναι ενοχλητική αλλά σε καμιά περίπτωση δεν θεωρείται παράνομη και κανείς δεν μπορεί να την καταδικάσει γι’ αυτό.
Οι περιοχές που έχουν δεσμεύσει οι Τούρκοι για στρατιωτικές ασκήσεις βρίσκονται σε απόσταση 30 ναυτικών μιλίων από την πλατφόρμα της «Total».
Η άσκηση πραγματοποιείται σε διεθνή χωρικά ύδατα και θεωρείται παράτυπη (όχι παράνομη) καθώς η NAVTEX θα έπρεπε να εκδοθεί από την Κυπριακή Δημοκρατία κατόπιν αιτήματος της Τουρκίας αφού πρόκειται για περιοχή δικαιοδοσίας και υποχρεώσεών της.
Όσον αφορά στη γεώτρηση έχουν ξεκινήσει από την πρώτη στιγμή οι διαδικασίες σταθεροποίησης της πλατφόρμας, ενώ από τις 8 το πρωί της Τετάρτης άρχισαν οι πτήσεις ελικοπτέρων από ιδιωτική εταιρεία που μεταφέρει προσωπικό από και προς το αεροδρόμιο Λάρνακας.
Το μεσημέρι άρχισαν οι πτήσεις και εκ μέρους της Κυπριακής Δημοκρατίας για εξοικείωση των πιλότων και των χειριστών, ώστε να είναι σε ετοιμότητα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, όπως για μεταφορά ασθενών, ρύπανση, τρομοκρατική ενέργεια ή άλλες περιπτώσεις που χειρίζεται το Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (ΚΣΕΔ) στη Λάρνακα.
Το Κέντρο βρίσκεται σε καθημερινή επικοινωνία και συνεργασία με το «West Capella» και υπάρχει ετοιμότητα για υποστήριξη. Επικοινωνία έχει επίσης και με τις ναυτικές δυνάμεις που υπάρχουν στην περιοχή και εντός της κυπριακής ΑΟΖ για έκτακτες… καταστάσεις.
ΠΑΡΑΔΡΑΣΗ.gr