Στο ερώτημα τι ακριβώς είναι η εκπαιδευτική ρομποτική ζητήσαμε απαντήσεις από την κα Νικολέτα Χατζηστεφάνου υπεύθυνη των εκπαιδευτηρίων Χατζηστεφάνου όπου υλοποιεί το σχετικό πρόγραμμα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι ακριβώς είναι η εκπαιδευτική ρομποτική;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Είναι ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό αντικείμενο που «παντρεύει» τις γνώσεις στις νέες τεχνολογίες και τον προγραμματισμό, με τις βασικές έννοιες των θετικών επιστημών, κυρίως της πληροφορικής, της φυσικής και των μαθηματικών και την συνολική εξέλιξη του μαθητή, μέσω της ανάπτυξης της κριτικής του σκέψης, της ικανότητας επίλυσης πρακτικών προβλημάτων, της εργασίας σε ομάδες, της παρουσίασης των λύσεων και των κατασκευών του. Ενώ δηλαδή ο μαθητής νοιώθει ότι παίζει, προσπαθώντας να κατασκευάσει και να προγραμματίσει τις κινήσεις που θα κάνει ένα Ρομπότ, υπηρετούνται συγκεκριμένοι και πολύ σημαντικοί εκπαιδευτικοί στόχοι και στόχοι συνολικής εξέλιξης του παιδιού.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Από ποια ηλικία μπορεί να ξεκινήσει ένα παιδί μαθήματα εκπαιδευτικής ρομποτικής;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Τα προγράμματα που έχει σχεδιάσει και υλοποιεί η Ακαδημία Ρομποτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, τα οποία υλοποιούμε και εμείς κατ’ αποκλειστικότητα στην περιοχή μας, απευθύνονται σε παιδιά από πρώτης Δημοτικού, έως πρώτης Λυκείου. Τα επόμενα χρόνια, βάσει της συμφωνίας που έχουμε με την Ακαδημία Ρομποτικής του ΠΑ.ΜΑΚ., θα προστίθενται συνεχώς και νέα προγράμματα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Εσείς θα υλοποιείτε εδώ στην Ξάνθη τα προγράμματα του Πανεπιστημίου Μακεδονίας;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Θα υλοποιούμε τα προγράμματα ρομποτικής της Ακαδημίας Ρομποτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, που υλοποιεί εδώ και τρία χρόνια η Ακαδημία Ρομποτικής με πολύ μεγάλη επιτυχία και τα παρακολούθησαν πάνω από 2.000 μαθητές. Υπάρχει δηλαδή μια τεράστια εμπειρία από την Ακαδημία Ρομποτικής του ΠΑΜΑΚ, έχουμε το δικαίωμα μέχρι στιγμής να υλοποιούμε 16 αναλυτικά προγράμματα σπουδών, που υλοποιούνται σε 8 χρόνια, έχουμε καθηγητές εκπαιδευμένους και πιστοποιημένους από την Ακαδημία Ρομποτικής του ΠΑΜΑΚ, έχουμε δηλαδή την δυνατότητα να προσφέρουμε στα παιδιά της περιοχής μας κάτι, στο οποίο μέχρι σήμερα είχαν πρόσβαση μόνο τα παιδιά του κέντρου της Θεσσαλονίκης.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιο είναι πιο συγκεκριμένα το όφελος ενός παιδιού, που θα παρακολουθήσει προγράμματα εκπαιδευτικής ρομποτικής; Γιατί δηλαδή ένας γονιός να γράψει το παιδί του σ’ αυτά τα προγράμματα; Τι θα κερδίσει;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Παρακολουθώντας αυτά τα προγράμματα τα παιδιά μαθαίνουν να σκέφτονται με πιο δομημένο τρόπο. Προσπαθώντας να λύσουν τα προβλήματα που τους ανατίθενται, αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, συνεργάζονται μεταξύ τους, σπάνε το πρόβλημα στα συστατικά του στοιχεία, πειραματίζονται, βρίσκουν τη λύση και βλέπουν πρακτικά το αποτέλεσμα της προσπάθειάς τους.
Επίσης όπως σας είπα, μαθαίνουν με βιωματικό τρόπο σημαντικά στοιχεία άλλων επιστημών. Σκεφτείτε πόσο δύσκολο είναι να μάθει ένα παιδί γενικές πληροφορίες προγραμματισμού και πόσο εύκολο είναι να μάθει τα ίδια πράγματα καθώς προγραμματίζει ένα ρομπότ, βλέπει στην πράξη το λάθος του και το διορθώνει. Σκεφτείτε πόσο δύσκολο είναι να μάθει έννοιες όπως δύναμη, ροπή, τριβή, μοίρες μέσω γενικών πληροφοριών και όσο εύκολο είναι να μάθει τα ίδια πράγματα στην πράξη, μέσα από τις κινήσεις των robots που κατασκευάζει και προγραμματίζει.
Τέλος, τα παιδιά αποκτούν επαφή και στην συνέχεια εμβαθύνουν τις γνώσεις τους σε ένα αντικείμενο του μέλλοντος. Δεν είναι τυχαίο που διεθνώς και στη χώρα μας, τα παιδιά που ασχολούνται με την εκπαιδευτική ρομποτική αυξάνονται με σημαντικούς ρυθμούς.