Στα τέλη Απριλίου του 2015, μετά από σήμα των μυστικών υπηρεσιών Γαλλίας και Αγγλίας, άνδρες του Λιμενικού πραγματοποίησαν έλεγχο στο φορτηγό πλοίο «SHT Huseyin» δυτικά της Αιτωλοακαρνανίας. Είχε δηλωμένο φορτίο κάρβουνο και πέλετ ωστόσο, στα αμπάρια του είχαν εντοπιστεί 7.300 χαρτοκιβώτια με εκατομμύρια λαθραία τσιγάρα.
Το παρασκήνιο της υπόθεσης οδηγεί σε αποκαλύψεις για πλοία και εταιρείες που μπλέκονται στο ναυάγιο στο Σαρωνικό.
Το λαθραίο εμπόρευμα είχε μεταφορτωθεί εν πλω στο «SHT Huseyin» από το φορτηγό πλοίο «Arfetisalle» που, μετά το «κοντραμπάντο», κατέπλευσε με βλάβη στο αγκυροβόλιο της Μάλτας.
Στο λιμάνι της Σούδας, ταυτόχρονα, είχε φτάσει ρυμουλκούμενο και ένα δεξαμενόπλοιο, που έκανε ύποπτους πλόες κοντά στα δύο «τσιγαράδικα». Το «Temeteron», όπως ήταν το όνομά του, είχε σύμφωνα με τις ξένες υπηρεσίες πληροφοριών πλευρίσει το λαθρεμπορικό «Arfetisalle» προκειμένου να το τροφοδοτήσει με καύσιμο. Κατά την πετρέλευση ωστόσο, οι κάβοι των δύο πλοίων είχαν μπλεχτεί στις προπέλες τους, με συνέπεια οι μηχανές να υποστούν βλάβη.
Το «Temeteron» ανήκε στο παρελθόν στην εταιρεία του πλοιοκτήτη του «Αγία Ζώνη» κ. Θ. Κουντούρη και την ΜΑRE HELLAS, ιδιοκτήτρια εταιρεία του δεξαμενόπλοιου «Lassea», που ανέλαβε την απάντληση των καυσίμων από το ναυάγιο και -τελικά ενεπλάκη σε λαθρεμπόριο πετρελαίου.
Μετά τον κατάπλου του στη Σούδα, άνδρες του Λιμενικού που είχαν ειδοποιηθεί από τις «ειδικές» υπηρεσίες της Αγγλίας και της Γαλλίας πραγματοποίησαν έλεγχο στο πλοίο και εντόπισαν 186 κυβικά μέτρα Diesel χωρίς νόμιμα παραστατικά. Στα πρακτικά της δίκης που ακολούθησε στο Πλημμελειοδικείο Χανίων (βρίσκονται στη διάθεση της «Κ») με κατηγορούμενα τα μέλη του πληρώματος αναφέρονται τα εξής: «Από την έρευνα που διενήργησε το Κεντρικό Λιμεναρχείο Χανίων προέκυψε ότι το ανωτέρω πλοίο απέπλευσε από το λιμάνι του Πειραιά στις 7 Μαρτίου 2015. Για χρονικό διάστημα δύο μηνών το πλοίο κινήθηκε πλησίον ακτών Λιβύης και ακολούθως ακτών Μάλτας διανύοντας απόσταση άνω των χιλίων ναυτικών μιλίων. Στο λιμάνι της Σούδας κατέφθασε με δηλωμένα καύσιμα 186 κυβικά μέτρα Diesel Oil χωρίς όμως να προκύπτει από τα βιβλία του ανεφοδιασμός αυτού ή η ανωτέρω ποσότητα να συνοδεύεται από νόμιμα παραστατικά».
Επιπλέον, στα αναγνωστέα έγγραφα της δίκης συγκαταλέγεται τιμολόγιο από το οποίο προκύπτει ότι πριν τον απόπλου από τον Πειραιά και το ταξίδι του νότια της Κρήτης, το «Temeteron» είχε φορτώσει καύσιμο από την εταιρεία FOS PETROLEUM, ιδιοκτησίας Θ. Κουντούρη.
Άλλο έγγραφο αποκαλύπτει ότι διαχειρίστρια εταιρεία του πλοίου ήταν εκείνη την περίοδο η Panomar Shipmanagement με έδρα τη Λιβερία και ανάμειξη σε υποθέσεις λαθρεμπορίας καυσίμου και όχι μόνο.
Το Πλημμελειοδικείο Χανίων πάντως κήρυξε αθώους τους κατηγορούμενους και διέταξε να αποδοθεί το πλοίο στους νόμιμους ιδιοκτήτες του. Η ετυμηγορία βασίστηκε -μεταξύ άλλων- σε κατάθεση τελωνειακού, ο οποίος είχε δηλώσει ότι «εφόσον το πετρέλαιο δεν εισήχθη στη χώρα, δεν υφίσταται θέμα διαφυγής δασμών και άρα κατηγορία για λαθρεμπόριο».
Μερικούς μήνες αργότερα πάντως, τον Ιούλιο του 2016 το «Τemeteron» ενεπλάκη εκ νέου σε υπόθεση λαθρεμπορίας καυσίμου στη Λιβύη και μάλιστα τα μέλη του πληρώματος πέντε Ρώσοι και τρεις Ουκρανοί συνελήφθησαν και φυλακίστηκαν. Δημοσιεύματα στον διεθνή Τύπο ανέφεραν ότι το πλοίο ανήκε σε ελληνική εταιρεία αλλά δραστηριοποιείτο υπό σημαία Belize. Περιγράφουν μάλιστα ένα διπλωματικό θρίλερ με ανάμειξη και του υπουργείου Εξωτερικών της Ουκρανίας για την απελευθέρωση των Ουκρανών ναυτικών.
Το δεξαμενόπλοιο «Lassea» αντίστοιχα, που ανέλαβε την απάντληση καυσίμου από το βυθισμένο «Αγία Ζώνη ΙΙ», πριν τελικά εμπλακεί σε υπόθεση λαθρεμπορίας πετρελαίου, είχε -ήδη από το 2012- βρεθεί στο επίκεντρο έρευνας της Ασφάλειας του Λιμενικού. Έγγραφα που φέρνει στο φως της δημοσιότητας η «Κ» αποκαλύπτουν ότι μετά από έλεγχο στο δεξαμενόπλοιο (με ονομασία, τότε, «Afros IV»), ενώ αυτό βρισκόταν κοντά σε διαλυτήριο στη Βλύχα, το πλήρωμα περιπολικού σκάφους είχε εντοπίσει κρυφές δεξαμενές στο κύτος του πλοίου.
«Μετά από αξιοποίηση πληροφοριών αναφέρουμε απόπλου προς έλεγχο εφοδιαστικού “AFROS IV” στον Κόπλο της Ελευσίνας. Ανωτέρω πλοίο εντοπίστηκε σε ντάνα παραπλεύρως διαλυτηρίου “Σάββα”» επισημαίνεται σε αναφορά που συνέταξε το πλήρωμα περιπολικού σκάφους του Λιμενικού. Στο ίδιο έγγραφο διευκρινίζεται ότι εντός του κύτους βρέθηκαν στεγανά χωρίσματα που δεν υπάρχουν στο σχέδιο του πλοίου καθώς και ότι «επί του καταστρώματος εντοπίστηκε ένα επιστόμιο για κάθε κρυφή δεξαμενή, με ένδειξη drain».
Μερικούς μήνες νωρίτερα, το πλήρωμα ενός άλλου Πλοίου Ανοικτής Θαλάσσης (ΠΑΘ) είχε πραγματοποιήσει έλεγχο στο δεξαμενόπλοιο AFROS – μετέπειτα Lassea- και είχε εντοπίσει στις δεξαμενές του ποσότητες καυσίμων που δεν ήταν συμβατές με τα στοιχεία που είχαν εγγραφεί στο βιβλίο πετρελαίου του πλοίου. Σύμφωνα με απόλυτα επιβεβαιωμένες πληροφορίες της «Κ», για τα ευρήματα των διαδοχικών ερευνών στο δεξαμενόπλοιο είχε με κατεπείγουσα, εμπιστευτική αναφορά ενημερωθεί η υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων του Λιμενικού καθώς -προφανώς – υπήρξαν υπόνοιες για συγκάλυψη.
Tην Πέμπτη το δικαστήριο επέβαλε ποινή διετούς κάθειρξης με τριετή αναστολή στον πλοίαρχο του «Lassea». Σε έλεγχο που είχε γίνει στις δεξαμενές του πλοίου την πρώτη μέρα απάντλησης του πετρελαίου από το ναυάγιο του «Αγία Ζώνη» είχαν βρεθεί περίπου 55 τόνοι λαθραίου καυσίμου.