«Βόμβα» αφορολογήτου κρύβει ο κατάλογος με τα 88 προαπαιτούμενα που θα πρέπει να υλοποιήσει η ελληνική κυβέρνηση για να κλείσει την 4η αξιολόγηση και το 3ο μνημόνιο.
Βόμβα» αφορολογήτου κρύβει ο κατάλογος με τα 88 προαπαιτούμενα που θα πρέπει να υλοποιήσει η ελληνική κυβέρνηση για να κλείσει την 4η αξιολόγηση και το 3ο μνημόνιο.
Στις πρώτες θέσεις του σχετικού καταλόγου, φιγουράρει η απαίτηση των δανειστών η Αθήνα να επισπεύσει την περικοπή του αφορολογήτου εφόσον το ΔΝΤ και οι ευρωπαϊκοί θεσμοί κρίνουν ότι αυτό είναι απαραίτητο προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ μέσα στο 2019.
Στον συγκεκριμένο κατάλογο, ξεχωρίζει το θέμα των πλειστηριασμών, η αλλαγή του ωραρίου των δασκάλων, η κινητικότητα στο δημόσιο, εκκρεμότητες που συνδέονται με το Ελληνικό
Με την επίτευξη της συμφωνίας στο χθεσινό Eurogroup, δόθηκαν στη δημοσιότητα και όλα τα επίσημα κείμενα: το κείμενο συμμόρφωσης, το αναθεωρημένο μνημόνιο όπως επίσης και το τεχνικό μνημόνιο. Από εκεί προκύπτει ότι η Αθήνα πρέπει να υλοποιήσει 15 προαπαιτούμενα για να εκταμιεύσει την δόση των 5,7 δις. ευρώ που εγκρίθηκε χθες (σ.σ επιπλέον ένα δις. ευρώ θα δοθεί τον Απρίλιο ή τον Μάιο και θα αφορά στην αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του δημοσίου). Στον συγκεκριμένο κατάλογο, ξεχωρίζει το θέμα των πλειστηριασμών, η αλλαγή του ωραρίου των δασκάλων, η κινητικότητα στο δημόσιο, εκκρεμότητες που συνδέονται με το Ελληνικό κλπ.
Από τα συνολικά 86 δις. ευρώ που εγκρίθηκαν για την Ελλάδα τον Αύγουστο του 2015, προβλέπεται ότι θα εκταμιευτούν τελικώς τα 58,6 δις. ευρώ εκ των οποίων τα 10,2 δις. ευρώ θα παραμείνουν ως διαθέσιμα στο ταμείο του δημοσίου για τον περίφημο «μαξιλάρι ασφαλείας». Μαζί με τη δόση των 6,7 δις. ευρώ που εγκρίθηκε χθες, οι συνολικές εκταμιεύσεις μέσα στο 2018 θα φτάσουν στα 18,4 δις. ευρώ κάτι όμως που προϋποθέτει ότι θα ολοκληρωθούν τόσο τα 15 προαπαιτούμενα της 3ης αξιολόγησης όσο και τα 88 προαπαιτούμενα της 4ης αξιολόγησης.
Από τον μακρύ κατάλογο των 88 προαπαιτούμενων, ξεχωρίζουν:
· Η αλλαγή στους συντελεστές υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ και «η διεύρυνση της φορολογικής βάσης εφόσον χρειαστεί» προκειμένου να διασφαλιστούν τα έσοδα μετά την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών. Τα νέα ειδοποιητήρια του ΕΝΦΙΑ θα πρέπει να σταλούν μέσα στον Αύγουστο. Επίσης, προαπαιτούμενα είναι:
· Η εξάλειψη του ειδικού καθεστώς ΦΠΑ και στα τελευταία πέντε νησιά του Αιγαίου,
· Η διασφάλιση ότι οι αλλαγές στον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων όσον αφορά στους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς θα αποδώσουν.
· Η θεσμοθέτηση της εξάλειψης του ΕΚΑΣ από τον Ιούνιο του 2019
· Η λήψη νέων μέτρων για τον εξορθολογισμό των δαπανών υγείας και την περαιτέρω μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης
· Η ανταλλαγή δεδομένων ανάμεσα στην αστυνομία, τον ΕΦΚΑ, τον ΟΑΕΔ, το ΣΕΠΕ, το υπουργείο Εργασίας και Οικονομικών για τον εντοπισμό της αδήλωτης εργασίας.
· Η υλοποίηση σειράς προαπαιτούμενων που αφορούν στις αποκρατικοποιήσεις. Μεταξύ άλλων θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για την ΔΕΣΦΑ, την Εγνατία και το Ελληνικό, το «Ελευθέριος Βενιζέλος», τον ΟΛΘ.
Οι προβλέψεις για το χρέος
Από την έκθεση συμμόρφωσης προκύπτει ότι οι θεσμοί προβλέπουν ότι το χρέος θα διαμορφωθεί στο 181,1% του ΑΕΠ για το 2017 για να μειωθεί (με βάση το βασικό σενάριο) στο 165% του ΑΕΠ το 2020, στο 127,2% μέχρι το 2030 και στο 96,4% μέχρι το 2060. Στην έκθεση για τη βιωσιμότητα του χρέους που επίσης συμπεριλαμβάνεται στα τελικά κείμενα που εγκρίθηκαν χθες, καταστρώνονται τέσσερα διαφορετικά σενάρια όσον αφορά στην εξέλιξη του χρέους αλλά και τις ετήσιες δαπάνες για την εξυπηρέτησή του. Όπως προκύπτει από την έκθεση, οι θεσμοί αναγνωρίζουν ότι είναι ορατό το ενδεχόμενο, υπό προϋποθέσεις, οι ετήσιες ανάγκες για την εξυπηρέτηση του χρέους να ξεπεράσουν το συμφωνηθέντα στόχο του 15% του ΑΕΠ κάτι που ανοίγει και τη συζήτηση για την ενεργοποίηση των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος. Έτσι:
1. Για το 2018 το χρέος αναμένεται να διαμορφωθεί από 179,9% έως 180% του ΑΕΠ με βάση τα τέσσερα σενάρια.
2. Για το 2019, το εύρος των αντίστοιχων τεσσάρων προβλέψεων είναι 172,3% έως 172,5% του ΑΕΠ.
3. Για το 2020, η πρόβλεψη κυμαίνεται από 165% έως 165,5% του ΑΕΠ
4. Για το 2030, το δυσμενέστερο σενάριο ανεβάζει το χρέος στο 145,8% του ΑΕΠ και το ευνοϊκότερο στο 126,4% του ΑΕΠ
5. Για το 2040, το ευνοϊκό σενάριο περιορίζει τον πήχη στο 108,8% του ΑΕΠ και το δυσμενές σενάριο κάνει λόγο για χρέος στο 157,7% του ΑΕΠ.
6. Για το 2060 υπάρχει ένα ευνοϊκό σενάριο με το χρέος να πέφτει στο 79,5% του ΑΕΠ και ένα εξαιρετικά δυσμενές που προβλέπει ότι το χρέος θα εκτοξευτεί στο 244,1% του ΑΕΠ.
Όσον αφορά στις ετήσιες δαπάνες εξυπηρέτησης του χρέους, αυτές προβλέπεται να διαμορφωθούν:
1. Στο 14,2% του ΑΕΠ για το 2018
2. Στο 11,7-11,8% του ΑΕΠ για το 2019
3. Στο 7,7% έως το 8% για το 2020
4. Στο 15,4% έως το 19,3% για το 2030,
5. Στο 18,9% έως το 30% για το 2040
6. Στο 20,1% έως το 42,6% του ΑΕΠ για το 2050 και
7. Στο 17,9% έως το 56,6% του ΑΕΠ για το 2060.