Είναι αρκετά γνώριµες στην κοινωνία οι επιτηδευµένες διαρροές ανύπαρκτων κειµένων (non-papers), προκειµένου να
«υποστηριχθεί» µια τακτική, µια προσχεδιασµένη πορεία, µια πράξη που υπάρχει ανάγκη να προπαγανδιστεί. Η
µέθοδος παλιά και αποδοτική.
∆ιαβάσαµε πρόσφατα στις εφηµερίδες: «Σύµφωνα µε τις εκτιµήσεις του ΤΑΙΠΕ∆, που βγήκαν στη δηµοσιότητα µέσω
επιλεκτικής διανοµής non paper, το κόστος της συντήρησης του αυτοκινητόδροµου της Εγνατίας Οδού, … απαιτεί
παρεµβάσεις (σε οδόστρωµα, στηθαία ασφαλείας, γεφύρια, σήραγγες) που υπολογίζονται στα 6 δισεκατοµµύρια ευρώ!»
Ήµασταν σίγουροι ότι οι εκτιµήσεις του κόστους βαριάς συντήρηση της Εγνατίας Οδού θα ήταν το «λάστιχο» για να
δικαιολογηθεί η σκανδαλώδης παραχώρησή της. Αλλά ότι θα προέκυπτε τελικά η δαπάνη συντήρησης να είναι
αντίστοιχη (6 δισ. €) µε το ποσό που δαπανήθηκε για την κατασκευή των 1000 χιλιοµέτρων, ξεπερνάει κάθε όριο.
Ο Σύλλογος Εργαζοµένων της Εγνατίας Οδού έχει ήδη απαντήσει µε υπαρκτά κείµενα (papers). Έχει αναδείξει, µε
έκδοση (2017) που διανεµήθηκε στα µέσα και παρουσιάστηκε δηµόσια, ότι η Παραχώρηση του αυτοκινητόδροµου ∆ΕΝ
ΑΙΤΙΟΛΟΓΕΙΤΑΙ τεχνικά και οικονοµικά, ακόµη και αν τη «φουσκώσουν» µε εργασίες της βαριάς συντήρησης.
Γράφαµε τότε προφητικά: «στην παρούσα φάση υφίσταται ο κίνδυνος να επιδιωχθεί η δηµιουργία τεχνητής
αναγκαιότητας εκτεταµένων έργων επισκευής και βαριάς συντήρησης ή άλλων µη σχετικών έργων, ώστε να προκύπτουν
αξιόλογα ποσά αρχικής επένδυσης που θα αιτιολογούν και τεκµηριώνουν ενδεχοµένως µια µακροχρόνια σύµβαση
παραχώρησης».
Ας µας πουν λοιπόν οι συντάκτες των non-papers:
Έχουν αντιρρήσεις ή διαφωνίες πάνω στα στοιχεία του Συλλόγου µας για το κόστος της συντήρησης ή αµφισβητούν
τα απόλυτα διαφανή στοιχεία κόστους που δηµοσιεύονται καθηµερινά στη ∆ΙΑΥΓΕΙΑ;
Πού αλλού στην Ευρώπη και στον κόσµο ολόκληρο έχει συµβεί το κόστος της συντήρησης ενός έργου να ταυτίζεται
µε αυτό της κατασκευής του και πώς αυτό τεκµηριώνεται; Πώς είναι δυνατόν ένα έργο που κατασκευάστηκε για
χρόνο ζωής που ξεπερνά τα 100 έτη να απαιτεί τέτοιου µεγέθους εργασίες συντήρησης;
Μήπως για αυτόν και για παρόµοιους λόγους, προσπαθούν να βάλουν στο περιθώριο την «Εγνατία Οδός Α.Ε.»,
που µε µελέτη, που έχει κατατεθεί στα αρµόδια Υπουργεία, αποδεικνύει την απόλυτη ικανότητα του ∆ηµοσίου να
διαχειριστεί µε τον πλέον οικονοµικό και διαφανή τρόπο τη συντήρηση και λειτουργία του αυτοκινητόδροµου;
Μήπως ενοχλούνται από τα στοιχεία που δηµοσιοποιεί ο Σύλλογος εργαζοµένων και τα οποία προέρχονται από τη
βαθιά γνώση των ανθρώπων του, που εργάζονται σε µια Εταιρεία που από το 1997 µελέτησε, δηµοπράτησε,
επέβλεψε, κατασκεύασε, συντηρεί και λειτουργεί τον αυτοκινητόδροµο, ήδη από το 2005;
Το ξαναλέµε: Το ετήσιο πλεόνασµα από τα έσοδα των διοδίων µε τις σηµερινές χρεώσεις των 0,03€/χλµ., αφού
αφαιρεθούν τα κόστη λειτουργίας και στοιχειώδους συντήρησης, θα υπερβαίνει τα 50 εκατοµµύρια. Είναι ποσό που
υπερ-επαρκεί για τη βαριά συντήρηση του αυτοκινητόδροµου και µπορεί να εισφέρει και σε άλλα έργα, αναγκαία για την
κοινωνία.
Είµαστε βέβαιοι ότι θα συνεχίσουν µε τις ίδιες τακτικές. Στην προσπάθειά τους να «πείσουν» την κοινωνία για τις
εντεταλµένες µεθοδεύσεις τους, θα χρησιµοποιήσουν κι άλλα αθέµιτα µέσα.
Είµαστε και θα είµαστε πάντοτε παρόντες! Τους καλούµε να σταµατήσουν να παίζουν µε τέτοια θέµατα και να
προσπαθούν µε ψέµατα να τα καταφέρουν. ∆εν θα τα καταφέρουν.
Θεσσαλονίκη, 8.2.2019