ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ 3ο ΘΕΜΑ ΗΜΕΡΗΣΙΑΣ ΔΙΑΤΑΞΗΣ ΤΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ 30/04/2020.

ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ ΑΡΝΗΤΙΚΗΣ ΨΗΦΟΥ.

 

Με επιστολή της προς τον Πρόεδρο του Περιφερειακού Συμβουλίου ΑΜΘ η Παράταξή μας ανέπτυξε τις θέσεις της και αιτιολόγησε την αρνητική της ψήφο για το 3ο Θέμα της Η.Δ. της συνεδρίασης του Π.Σ. ΑΜΘ της 30ης Απριλίου 2020, με τίτλο:

“Έγκριση σχεδίου και σύναψης Διαβαθμιδικής Συνεργασίας μεταξύ της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και του Δήμου Παγγαίου Καβάλας, για την από κοινού εκτέλεση εργασιών συντήρησης των δρόμων πρόσβασης στην ευρύτερη περιοχή του Δήμου Παγγαίου”,

ζητώντας ταυτόχρονα, εφόσον δεν αποσυρθεί η συζήτησή του, το κείμενο των θέσεων που ακολουθεί να ενσωματωθεί στα πρακτικά στο σύνολό του.

 

 

«Διαβαθμιδική συνεργασία» έχει ονομάσει την προσπάθειά της, η ΠΕ Καβάλας να παραχωρήσει την χρήση μηχανημάτων έργου στο Δήμο Παγγαίου, προσπάθεια που πρόκειται να συζητηθεί στο προσεχές δια περιφοράς Περιφερειακό Συμβούλιο (3ο θέμα της ημερήσιας διάταξης της συνεδρίασης της 30ης Απριλίου 2020). Η εισήγηση συζήτησης του θέματος και η προτεινόμενη προς υπογραφή σύμβαση ανάμεσα στην Περιφέρεια ΑΜ-Θ και στο Δήμο Παγγαίου, μέσα από μια σειρά νομικών ελαττωμάτων αλλά και ουσιαστικών ελλείψεων, προβλέπει την παραχώρηση της χρήσης μηχανημάτων έργου (Ισοπεδωτής –Grader, Μπουλντόζα, ρυμουλκούμενη πλατφόρμα μεταφοράς μηχανημάτων) από την Περιφέρεια στο Δήμο, χωρίς κάποια σημαντική αιτιολογία, προφανώς γιατί έκρινε η Διοίκηση ότι στην Περιφέρεια τα μηχανήματα …περισσεύουν.

Κι εδώ είναι που γεννάται ένα ουσιαστικό πολιτικό ζήτημα:

Από την Οικονομική Επιτροπή τον Ιανουάριο του 2020 εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία η διενέργεια με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης της παροχής υπηρεσίας «Μισθώσεις μηχανημάτων έργου για την επείγουσα αντιμετώπιση πλημμυρών στη νήσο Θάσο» συνολικού προϋπολογισμού 328.104,00 πλέον ΦΠΑ 24%. Κι αυτό ενάμισι μήνα μετά τις πλημμύρες…

Από την Οικονομική Επιτροπή τον …Μάρτιο του 2020 εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία η διενέργεια με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης της παροχής υπηρεσίας «Μισθώσεις μηχανημάτων έργου για την επείγουσα αντιμετώπιση πλημμυρών του Δήμου Καβάλας (παρατενάγια περιοχή & Β.Α. Παγγαίο)», προϋπολογισμού 99.944,00 ευρώ (με ΦΠΑ). Μετά από τέσσερις μήνες από τις πλημμύρες…

Στη μια περίπτωση τα μηχανήματα έργου στην ΠΕ Καβάλας …περισσεύουν και παραχωρούνται στο Δήμο Παγγαίου και στην άλλη περίπτωση για την αντιμετώπιση αναγκών της η ΠΕ Καβάλας αναγκάζεται να μισθώνει μηχανήματα.

Τα μηχανήματα έργου που διαθέτει η Περιφέρεια θα ‘πρεπε ήδη να είναι στη Θάσο και στην Παρατενάγια περιοχή, παράγοντας ουσιαστικό έργο.

Περαιτέρω, η εισήγηση για το θέμα και η προτεινόμενη προς υπογραφή σύμβαση διαβαθμιδικής συνεργασίας παρουσιάζουν μια σειρά από νομικά και ουσιαστικά ελαττώματα:

 

Κατά το άρθρο 99 παρ. 3 του Ν.3852/2010 στις συμβάσεις διαβαθμιδικής συνεργασίας

«…ορίζεται, ιδίως, ο τρόπος άσκησης της ανατιθέμενης αρμοδιότητας ή υποστήριξης της άσκησης της και οι υποχρεώσεις των συμβαλλόμενων μερών, και ειδικότερα:

 α) Ο σκοπός και η διάρκεια της σύμβασης.

 β) Η διάθεση του προσωπικού των συμβαλλομένων ή η Σύσταση θέσεων προσωπικού ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, με τον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας (Ο.Ε.Υ.) του φορέα που αναλαμβάνει την άσκηση της αρμοδιότητας, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.

 γ) Η διάθεση μηχανολογικού εξοπλισμού, οχημάτων και άλλων τεχνικών μέσων ή ακινήτων και εγκαταστάσεων για την εξυπηρέτηση του σκοπού της σύμβασης.

 δ) Τα ποσά χρηματοδότησης των επενδυτικών και των λειτουργικών δαπανών για την εφαρμογή της σύμβασης. Τα έσοδα αυτά μπορούν να προέρχονται από τέλη, δικαιώματα και εισφορές, τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (Κ.Α.Π.), τη Συλλογική Απόφαση Τοπικής ΑυτοΔιοίκησης (Σ.Α.Τ.Α.) ή τα Αναπτυξιακά Προγράμματα της Τοπικής ΑυτοΔιοίκησης.

 ε) Το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής της σύμβασης,

 στ) Το όργανο παρακολούθησης της εφαρμογής της σύμβασης.

  1. Οι προβλεπόμενες στη σύμβαση δαπάνες εγγράφονται ως υποχρεωτικές στους προϋπολογισμούς των συμβαλλόμενων φορέων και αποδίδονται στον αναλαμβάνοντα την αρμοδιότητα φορέα

 

Στο σχέδιο σύμβασης που μας έχει αποσταλεί δεν αναφέρεται:

α) Ποιο προσωπικό θα προβαίνει στην χρήση των μηχανημάτων έργου. Αναφέρεται ότι «ο Δήμος Παγγαίου οφείλει να διαθέτει για τις παρεμβάσεις που προτείνει κατά περίπτωση, …καθώς και τους κατάλληλους χειριστές και εργατικό προσωπικό για την βοήθεια και την ασφάλεια του συνεργείου, κατά την διάρκεια των εργασιών…». Διαθέτει ο Δήμος το απαραίτητο προσωπικό ή όχι;

β) Ποια είναι τα ποσά χρηματοδότησης αυτής της σύμβασης και

γ) Οι σχετικές εγγραφές στους προϋπολογισμούς των δύο φορέων, της Περιφέρειας και του Δήμου Παγγαίου. Αναφέρονται μόνο οι δαπάνες που προβλέπονται στον προϋπολογισμό του Δήμου για καύσιμα συντήρηση κι ελαστικά, όχι για την σύμβαση αυτή ξεχωριστά, αλλά, για το σύνολο των οχημάτων – μηχανημάτων του Δήμου.

Επίσης, το αντικείμενο της σύμβασης είναι αόριστο καθώς στο προοίμιο του σχετικού άρθρου του σχεδίου της σύμβασης, αναφέρει ότι «…μπορεί να περιλαμβάνει…» δηλαδή, χωρίς ποσοτικό ή ποιοτικό προσδιορισμό των εργασιών. Στο σχετικό επίσης άρθρο ο «σκοπός της σύμβασης» είναι μια ντανταϊστική αναφορά από την οποία δεν μπορεί να αντληθεί ασφαλές συμπέρασμα για τις προθέσεις του συντάκτη της …σύμβασης.

Επίσης δεν προκύπτει εάν η απασχόληση των μηχανημάτων της Περιφέρειας αυτά τα δύο έτη περιορίζεται στην εκτέλεση των ποσοτικά απροσδιόριστων εργασιών της διαβαθμιδικής σύμβασης ή όχι. Ούτε καν τι συμβαίνει σε περιπτώσεις εκτάκτων αναγκών της Περιφέρειας…

Αυτό που η σύμβαση περιγράφει δεν μοιάζει με διαβαθμιδική συνεργασία, αλλά, για διετή παραχώρηση των μηχανημάτων στο Δήμο Παγγαίου.

Η προτεινόμενη σύμβαση έχει όμως κι άλλα νομικά ελαττώματα :

  • στο άρθρο 2 αναγράφονται υποχρεώσεις της ΠΕ Καβάλας η οποία δεν έχει ουδεμία νομική υπόσταση. Συγκεκριμένα αναγράφεται: «Η Περιφερειακή Ενότητα Καβάλας υποχρεούται να….»
  • Στο άρθρο 4 γίνεται λόγος για «δύο (2) εκπροσώπους της Περιφερειακής Ενότητας Καβάλας….». Ως γνωστό Η ΠΕ Καβάλας είναι γεωγραφική περιοχή ως εκ τούτου δεν εκπροσωπείται από κανέναν. Οι υπάλληλοι είναι εκπρόσωποι της Περιφέρειας ΑΜΘ.
  • Τέλος στο τέλος ο Αντιπεριφερειάρχης καβάλας υπογράφει ως εξής: «ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕ ΚΑΒΑΛΑΣ Ο ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ  ΑΝΤΩΝΙΑΔΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ» έναντι του ορθού : ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΜΘ Ο ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ ΚΑΒΑΛΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΝΤΩΝΙΑΔΗΣ»

Περαιτέρω, η προτεινόμενη σύμβαση παρουσιάζει και μια σειρά από άλλα ουσιαστικά ελαττώματα:

Το αντικείμενο της, σύμφωνα με το προτεινόμενο σχέδιο, «μπορεί να περιλαμβάνει τα εξής, κατά περίπτωση ή το σύνολο αυτών: 1) Χονδρικές ισοπεδώσεις-εκχερσώσεις, επίχωση καταργούμενων τάφρων και συναφείς εργασίες σε περιοχές με αναδασμό. 2) Διάνοιξη, συντήρηση, αποκατάσταση δημοτικών, δασικών δρόμων και αντιπυρικών ζωνών. 3) Διάνοιξη ή καθαρισμό, τάφρων και οδών. 4) Άρση καταπτώσεων οδοποιίας. 5) Κοπή θάμνων – δενδρυλλίων εκατέρωθεν του κυρίου οδικού δικτύου.»

Με βάση όμως την παραπάνω περιγραφή, δεν αναγράφεται με σαφήνεια ο φορέας ο οποίος είναι αρμόδιος για τη συντήρηση του οδικού δικτύου και για την οποία υπογράφεται η παρούσα σύμβαση. Ως γνωστόν η Περιφέρεια είναι αρμόδια για την συντήρηση μόνον του χαρακτηρισμένου εθνικού και επαρχιακού δικτύου, ενώ οι Δήμοι για όλο το υπόλοιπο.

Από το περιεχόμενο της σύμβασης βγαίνει το συμπέρασμα ότι αρμόδιος για τη συντήρηση είναι ο Δήμος Παγγαίου, ο οποίος και συμμετέχει με διάφορες δαπάνες που προβλέπει στον προϋπολογισμό του, ενώ η Περιφέρεια συμμετέχει μόνο με την παραχώρηση των μηχανημάτων και τη μεταφορά τους.

Στην εισήγηση δεν αναγράφεται η αιτιολόγηση αυτής της ανάγκης παραχώρησης των μηχανημάτων στο συγκεκριμένο Δήμο πχ ότι υφίσταται ενδεχόμενη αδυναμία του Δήμου Παγγαίου να εκτελέσει τις προβλεπόμενες υποχρεώσεις του, ότι, ενδεχομένως, στερείται τεχνικής υπηρεσίας, τεχνικού προσωπικού ή μηχανημάτων και αδυνατεί να τα μισθώσει από ιδιώτες ή να αναθέσει σχετικά έργα.

Όπως προαναφέρθηκε, πρόκειται ουσιαστικά περί παραχώρησης χρήσης μηχανημάτων προς τον Δήμο Παγγαίου. Στην εισήγηση του θέματος δεν αναγράφεται εάν υπάρχει  επάρκεια μηχανημάτων στην Περιφέρεια που χρησιμοποιούνται για της ανάγκες συντήρησης του οδικού δικτύου στην ΠΕ Καβάλας και αν η παραχώρηση δεν απομειώνει την επιχειρησιακή επάρκεια της Περιφέρειας  ακόμη και σε περίπτωση έκτακτων αναγκών (πυρκαγιές-πλημμύρες κατολισθήσεις, διασώσεις κλπ). Πρέπει να σημειωθεί ότι τα μηχανήματα ανήκουν στην Περιφέρεια και μπορούν να μεταφερθούν και σε άλλες Περιφερειακές Ενότητες  εάν υπάρχουν επιχειρησιακές ανάγκες, ακόμη και συνήθεις συντηρήσεις, με ειδικά μηχανήματα, όπως τα χορτοκοπτικά. Ως  εκ τούτου πρέπει να διατίθενται με φειδώ σε άλλους φορείς άλλων βαθμίδων αυτοδιοίκησης  οι οποίες έχουν διοικητική αυτοτέλεια και δεν τελούν υπό την σκέπη της Περιφέρειας.

Όλα τα παραπάνω νομικά και ουσιαστικά στοιχεία απουσιάζουν από την πρόχειρη εισήγηση που μας έχει γνωστοποιηθεί και το γονατογράφημα που αποκαλείται «σχέδιο σύμβασης».

Συνεπώς σε καμία περίπτωση δεν συναινούμε σε μία ξεκάθαρη παραχώρηση μηχανημάτων της Περιφέρειας, με τον ψευδεπίγραφο τίτλο «Διαβαθμιδική Σύμβαση», με δέσμευση διετίας αυτών, χωρίς επαρκή αιτιολογία, με πάμπολλα νομικά και ουσιαστικά ελαττώματα αλλά και χωρίς καμία ρήτρα επιστροφής των μηχανημάτων σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης μέσα στο χρόνο της σύμβασης.

 

Κομοτηνή 29.04.2020

Οι περιφερειακοί σύμβουλοι

 

Κωστας Κατσιμίγας

Περιφερειακός Σύμβουλος Π.Ε. Ροδόπης

 

Νίκος Αργυρίου

Περιφερειακός Σύμβουλος Π.Ε. Έβρου

 

Ριτβάν Κουράκ

Περιφερειακός Σύμβουλος Π.Ε. Ξάνθης

 

Δημήτρης Λυμπεράκης

Περιφερειακός Σύμβουλος Π.Ε. Καβάλας

 

Σερκάν Μαχμούτ

Περιφερειακός Σύμβουλος Π.Ε. Ξάνθης

 

Χρήστος Χατζηπέμου

Περιφερειακός Σύμβουλος Π.Ε. Ροδόπης