Η “περίφημη” οδική σύνδεση Καβάλας – Δράμας

ΑΚΟΜΗ ΕΝΑΣ ΕΜΠΑΙΓΜΟΣ ΣΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

 

Ένα φαινομενικά απλό θέμα στην ημερήσια διάταξη του τελευταίου Περιφερειακού Συμβουλίου της ΑΜΘ την 27η Ιουλίου 2021, ανέδειξε ένα σοβαρό ζήτημα, αλλά και έναν ακόμη εμπαιγμό σε βάρος των πολιτών της Ανατολικής Μακεδονίας και της τοπικής οικονομίας.

Η ιστορία της οδικής σύνδεσης Καβάλας – Δράμας με την ανάδειξη της αναγκαιότητας κατασκευής ενός νέου δρόμου (που θα παρέκαμπτε τους οικισμούς Δοξάτο, Άγιο Αθανάσιο, Κρηνίδες, Πολύστυλο και Αμυγδαλεώνα), ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του 1990. Την εποχή εκείνη, η αρμοδιότητα του Εθνικού Οδικού Δικτύου, ανήκε στην κρατική Περιφέρεια και η τότε ΔΕΚΕ, είχε εκπονήσει σχετική μελέτη, αλλά και κατασκεύασε ένα κομμάτι που παρέκαμπτε τους οικισμούς Κρηνίδες και Λυδία, ενώ, είχε ξεκινήσει και απαλλοτριώσεις στην περιοχή του Αμυγδαλεώνα.

Ωστόσο, οι παράγοντες της Δράμας, με σύμφωνη την τοπική κοινωνία, απαίτησαν την κατασκευή οδού ταχείας κυκλοφορίας, δηλαδή κλειστού αυτοκινητόδρομου, κατά τα πρότυπα της, υπό κατασκευή εκείνη την εποχή, ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ.

Όπως είναι γνωστό, ύστερα από περισσότερα 20 χρόνια, το μόνο που επετεύχθη ήταν το σταμάτημα της κατασκευής του δρόμου που είχε μελετήσει η ΔΕΚΕ, που η διατομή της (το πλάτος της) ήταν αυτή της παράκαμψης των Κρηνίδων.

Ύστερα από πολλές εξαγγελίες της κατασκευής αυτοκινητοδρόμου μεταξύ Σταυρού, Αμυγδαλεώνα και κόμβου Χωριστής, με το έργο να είναι ανατεθειμένο στην Εγνατία Οδό, και διαχρονικά ανάλογους πανηγυρισμούς, φτάσαμε στον Μάρτιο του 2019, οπότε ο Περιφερειάρχης Χρήστος Μέτιος εξήγγειλε την έναρξη κατασκευής του δρόμου ταχείας κυκλοφορίας Καβάλας – Δράμας, μήκους 26 χιλιομέτρων. Σε πρώτη φάση, θα κατασκευαζόταν το τμήμα από τον Άγιο Αθανάσιο μέχρι τις Κρηνίδες και αργότερα, το τμήμα Δράμα – Άγιος Αθανάσιος. Για τον σκοπό αυτό δεσμεύτηκαν 75 εκ. ευρώ από το ΠΕΠ της ΑΜΘ.

Τον Δεκέμβριο, όμως, του 2019, πάλι με δηλώσεις του Περιφερειάρχη, εξαγγέλθηκε άλλο τμήμα του δρόμου, αυτό μεταξύ Κρηνίδων και Αμυγδαλεώνα, με Π/Υ 80 εκ. ευρώ.

Τον Απρίλιο του 2021, ο Περιφερειάρχης, απαντώντας σε επερώτηση Περιφερειακού Συμβούλου, είπε ότι οι απαλλοτριώσεις έχουν ξεκινήσει και ότι εντός του καλοκαιριού (του 2021), θα γίνει και η δημοπράτηση της κατασκευής του έργου.

Στο μεταξύ, στις 14 Φεβρουαρίου του 2020, το Περιφερειακό Συμβούλιο, ύστερα από αίτημα της “ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.”, προέβη στον χαρακτηρισμό της νέας οδού Καβάλας – Δράμας ως Βασικό Εθνικό Οδικό Δίκτυο και ως οδό Ταχείας Κυκλοφορίας, καθώς και την ανάληψη της ευθύνης συντήρησης από την Περιφέρεια.

Και ενώ τίποτε δεν κινήθηκε επί 17 μήνες, τον Ιούλιο του 2021, εισήχθη στο Περιφερειακό Συμβούλιο τροποποίηση της απόφασης του Φεβρουαρίου του 2020, όπου ζητήθηκε ο δρόμος να χαρακτηριστεί ως Εθνική Οδός του Δευτερεύοντος Οδικού Δικτύου και οδός ταχείας κυκλοφορίας. Η τροποποίηση εγκρίθηκε, από την πλειοψηφία των παρατάξεων που πρόσκεινται στη διοίκηση.

Ωστόσο, κατά την διάρκεια της συζήτησης και, όπως προκύπτει από τις σχετικές εισηγήσεις και όσα προφορικά ανέπτυξε ο εισηγητής του θέματος, Γενικός Δ/ντης Αναπτυξιακού Προγραμματισμού και Υποδομών, κος Αναστάσιος Παράσχου, αναδείχθηκαν σοβαρά ζητήματα, για τα οποία οι πολίτες πρέπει να είναι ενήμεροι:

  1. Ο δρόμος έχει ενταχθεί από την Ε.Ε. στο αναλυτικό (comprehensive) Διευρωπαϊκό δίκτυο και όχι στο δίκτυο πυρήνα (core). Αυτό σημαίνει ότι δεν είναι πρώτης προτεραιότητας για τους Ευρωπαίους και η χρηματοδότηση δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένη. Δηλαδή ο δρόμος ενδιαφέρει μεν την Ευρώπη, αλλά όχι πρωτίστως.
  2. Από την μελέτη του δρόμου προβλέπονται μόνο δύο κόμβοι εισόδου και εξόδου. Στην Χωριστή της Δράμας και στον Σταυρό Αμυγδαλεώνα Καβάλας. Αυτό σημαίνει ότι οι ενδιάμεσοι οικισμοί Δοξάτου, Αγίου Αθανασίου, Κρηνίδων, Αρχ. Χώρου Φιλίππων, Πολύστυλου και Αμυγδαλεώνα θα εξυπηρετούνται εσαεί από τον υφιστάμενο δρόμο που διέρχεται μέσα από τους παραπάνω οικισμούς.
  3. Ο δρόμος, αν και δεν έχει προδιαγραφές αυτοκινητόδρομου τύπου “Εγνατία”, είναι χαρακτηρισμένος ως «οδός Ταχείας Κυκλοφορίας», ως εκ τούτου είναι παντελώς αδιάφορο σε τι απόσταση θα μπορεί να χτίσει κάποιος από τον δρόμο. Ο δρόμος θα είναι περιφραγμένος, δεν θα επιτρέπεται καμία πρόσβαση σε αυτόν, παρά μόνο από τους δύο κόμβους αλλά και τους Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων (ΣΕΑ), που πρέπει να προβλέπει η μελέτη (συμπεριλαμβάνοντας απαλλοτριώσεις για την δημιουργία τους). Επομένως, το γεγονός ότι τώρα με τον χαρακτηρισμό του δρόμου ως δευτερεύοντος εθνικού δικτύου, θα μπορεί να κτίσει κάποιος 45 μέτρα από τον άξονα του δρόμου, έναντι 60 του προηγούμενου χαρακτηρισμού (εξέλιξη για την οποία σχεδόν πανηγύριζε η διοίκηση), δεν έχει απολύτως καμία πρακτική αξία.
  4. Με τις αποφάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου, η Περιφέρεια αναλαμβάνει την συντήρηση ενός δρόμου ταχείας κυκλοφορίας, χωρίς να έχει ούτε τεχνογνωσία, ούτε προσωπικό, ούτε μηχανήματα. Η Εγνατία Οδός διατηρεί την συντήρηση όλων των κάθετων αξόνων (Λαγκαδάς-Προμαχώνας, Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα-Εύζωνοι και Κομοτηνή-Νυμφαία), με εξαίρεση μόνο τον δρόμο Αρδανίου-Ορμενίου στον Έβρο, που, ωστόσο, δεν έχει διατομή οδού ταχείας κυκλοφορίας και η Περιφέρεια αντιμετωπίζει ιδιαίτερα προβλήματα συντήρησης, κυρίως του οδοφωτισμού, φθορών, αλλά και αποχιονισμού.
  5. Ο Γενικός Διευθυντής ανέφερε ότι ο χαρακτηρισμός είναι απαραίτητος, προκειμένου η Εγνατία Οδός να ξεκινήσει τις απαλλοτριώσεις, πράγμα που σημαίνει ότι η δημοπράτηση του Έργου και η έναρξη εργασιών παίρνει ακόμη μια αναβολή, παρά τις απέλπιδες εξαγγελίες του κου Περιφερειάρχη.
  6. Είναι ομολογημένο και δεδομένο ότι το έργο, αν και όταν δημοπρατηθεί, δεν θα αφορά όλο τον δρόμο, αλλά ένα μέρος των 26 χιλιομέτρων, το οποίο ακόμη δεν είναι γνωστό και αλλάζει από εξαγγελία σε εξαγγελία.
  7. Όταν η χώρα προσπαθεί τα τελευταία 25 χρόνια να ολοκληρώσει ένα ευρύ δίκτυο αυτοκινητοδρόμων του Πρωτεύοντος Οδικού Δικτύου, που ακόμη δεν ολοκληρώθηκε (βλέπε Ε62 Λαμία-Γρεβενά, Θεσ/νίκη-Έδεσσα και Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης/ ΒΟΑΚ), η χρηματοδότηση και η γρήγορη κατασκευή ενός δρόμου του Δευτερεύοντος Εθνικού Οδικού Δικτύου, που δεν βρίσκεται και στο δίκτυο πυρήνα (core) των Διευρωπαϊκών Δικτύων, φαντάζει πολύ μακρινή υπόθεση.

 

Από όλα τα ανωτέρω το μόνο που αναδεικνύεται πάγια και σταθερά είναι η  …υποσχεσεολογία των τόσων δεκαετιών, προς τους, χορτασμένους από τέτοια συμπεριφορά, πολίτες της Ανατολικής Μακεδονίας και ιδιαίτερα της Δράμας.

Μήπως, τελικά, θα πρέπει να ανατρέξουμε στην μελέτη της ΔΕΚΕ της δεκαετίας του 1990 και με βελτιώσεις να την υλοποιήσουμε; Σίγουρα θα έχει πολύ μικρότερο κόστος και πολύ μικρότερο χρόνο υλοποίησης. Και χωρίς να απεμπολούμε τους αυτοκινητόδρομους, τουλάχιστον θα έχουμε έναν αξιοπρεπή και ασφαλή δρόμο, που θα παρακάμπτει τους οικισμούς, αλλά ταυτόχρονα θα τους εξυπηρετεί.

ΥΓ: Επ ευκαιρία, ας απαντήσει δημοσίως η Διοίκηση της Περιφέρειας τι γίνεται με εκείνα τα δυο εκατομμύρια που εξασφάλισε ο Περιφερειάρχης προκειμένου να συνεχιστούν οι παγωμένες από το 2013 μελέτες για τον δρόμο Δράμα –Αμφίπολη; Ανατέθηκαν οι μελέτες; Εκπονούνται; Πότε θα αρχίσει η κατασκευή του έργου; Πότε προβλέπεται ότι θα κόψετε …κορδέλες;