Τελικά λεφτά υπάρχουν ή δεν υπάρχουν;
Πραγματικά δεν βγάζουμε άκρη με την Κυβέρνηση και την διοίκηση της Περιφέρειας:
Προχθές η Κυβέρνηση ανακοίνωσε την κατασκευή του αμφισβητούμενου για την βιωσιμότητα του, έργου άρδευσης 57.000 στρεμμάτων στον κάμπο της Ξάνθης από τα νερά του Νέστου με προϋπολογισμό 203 εκ. ευρώ. Το έργο είχε αμφισβητηθεί ως προς αποτελεσματικότητα του διότι ο Νέστος τροφοδοτεί με νερά δύο φράγματα της ΔΕΗ στη Δράμα και αρδεύει ήδη 200.000 στρέμματα στον κάμπο της Χρυσούπολης. Επίσης τα νερά του Νέστου προέρχονται κυρίως από την Βουλγαρία, όπου ακόμη δεν έχει επιλυθεί το τεράστιο ζήτημα με την παράνομη εκτροπή του ισοβαρούς με τον Νέστο παραπόταμου Δεσπάτη στον ποταμό Έβρο που έχουν κάνει οι Βούλγαροι από την δεκαετία του 1960. Πολλές φορές τα νερά του Νέστου δεν επαρκούν για την άρδευση της Χρυσούπολης, ενώ η Δράμα αναμένει ακόμη την κατασκευή φράγματος στο Τέμενος και την άρδευση των αγροκτημάτων Νικηφόρου και Βοϊράνης. Πιθανόν λοιπόν λεφτά υπάρχουν για το έργο αυτό που για τους διοικούντες δεν είναι ούτε φαραωνικό ούτε μη βιώσιμο.
Την ίδια στιγμή το φράγμα του Κομψάτου με προϋπολογισμό 230 εκ. ευρώ που θα άρδευε 200.000 στρέμματα σε Ξάνθη και Ροδόπη και θα έλυνε τα προβλήματα υφαλμύρινσης απορρίφθηκε μετ’ επαίνων, ως έργο φαραωνικό. Ενώ οι λόγοι απόρριψης της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων έχουν απαντηθεί από τους μελετητές, ουδέποτε αυτές οι μελέτες επαναξιολογήθηκαν. Να σημειωθεί ότι το φράγμα του Κομψάτου εάν είχε κατασκευαστεί θα είχε χωρητικότητα 250 εκ. κυβικών μέτρων νερού και θα ήταν ο μοναδικός ταμιευτήρας νερού στην ΒΑ Ελλάδα με νερά που προέρχονται αποκλειστικά από την Ελληνική επικράτεια με ότι αυτό σημαίνει και για στρατηγικούς λόγους. Να σημειωθεί ότι ολόκληρη η Βορειοανατολική Ελλάδα αρδεύεται με νερά που προέρχονται από τη Βουλγαρία (Στρυμόνας, Νέστος, Έβρος). Στην περίπτωση του φράγματος Κομψάτου λεφτά δεν υπάρχουν.
Συνεχίζεται η κατασκευή του κάθετου άξονα Ξάνθης-Δημαρίου-Ρούντοζεμ, που μαζί με μία απαραίτητη παράκαμψη της Ξάνθης θα ξεπεράσει τα 400 εκ. ευρώ. (Το ένα τρίτου του κόστους του νέου σιδηροδρομικού άξονα Θεσσαλονίκης Τοξότες). Το έργο αυτό εξυπηρετεί πρωτίστως Βουλγαρικά συμφέροντα δίνοντας ταχύτερη πρόσβαση στο χιονοδρομικό κέντρο του Παμπόροβο, αλλά και κα την FRAPORT η οποία φιλοδοξεί να μεταφέρει περισσότερους τουρίστες στο Παμπόροβο μέσω του αεροδρομίου της Καβάλας που εξυπηρετεί πολύ καλύτερα από το προβληματικό αεροδρόμιο της Φιλιππούπολης. Είναι γνωστό ότι λόγω του ανάγλυφου στη Βουλγαρία και του υφιστάμενου οδικού δικτύου που υπάρχει εκεί, από πλευράς αφίξεων στην Ελλάδα δεν αναμένεται κανένα όφελος. Θα εξυπηρετηθεί μόνον ο Νομός Σμόλυαν με 100.000 κατοίκους περίπου. Ο πολύπαθος ορεινός όγκος της Ξάνθης θα μπορούσε να εξυπηρετηθεί με την κατασκευή ενός αξιοπρεπούς δικτύου δρόμων, που δεν θα ξεπερνούσαν τα 50 εκ. Επομένως για τον κάθετο άξονα Ξάνθης-Παμπόροβο, λεφτά υπάρχουν.
Πριν λίγες μέρες η διοίκηση της Περιφέρειας ΑΜΘ απένταξε έργο προϋπολογισμού 3,7 εκ. ευρώ που αφορούσε την επισκευή/ ανακατασκευή δίδυμου καταθλιπτικού αγωγού στο φράγμα του Αρδα που θα έλυνε οριστικά το θέμα της άρδευσης 200.000 στρεμμάτων αγροτικής γης στην εσχατιά της πατρίδας μας η οποία σταδιακά εγκαταλείπεται από τους κατοίκους της λόγω μείωσης των εισοδημάτων τους που είναι αποκλειστικά αγροτικά. Στην περίπτωση του Βορείου Έβρου λεφτά δεν υπάρχουν.
Φυσικά δεν περιμένουμε απάντηση ούτε από την Κυβέρνηση ούτε από την Διοίκηση της Περιφέρειας ΑΜΘ. Απλά θέτουμε τα ζητήματα σε γνώση των πολιτών και των ΜΜΕ για εξαγωγή συμπερασμάτων.
Και βέβαια το κατά πόσο θα πραγματοποιηθούν και τα εξαγγελθέντα έργα είναι ένα άλλο τεράστιο ζήτημα. Για την ώρα αναμένουμε εντός του 2023 την ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού άξονα Νέας Καρβάλης – Τοξοτών και την αναβάθμιση της γραμμής Αλεξανδρούπολης-Ορμενίου που υποσχέθηκε ο Υπουργός ΠΟΜΕΔΙ Κώστας Καραμανλής από τις 20.2.2020, απαντώντας σε σχετική ερώτηση βουλευτών (αρ.πρωτ.Β-1390-2019)