Ο δήμος Ξάνθης κρύβει την αδυναμία του για να βρει λύσεις στο κυκλοφοριακό, πίσω από τις θεωρίες των επιστημόνων
Θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν είμαστε ειδικοί για θέματα κυκλοφοριακά, όμως, θα περιμέναμε από τον δήμαρχο Ξάνθης Μ. Τσέπελη να μην κρυφτεί πίσω από κάποιες «αερολογίες» που διατυπώθηκαν από κάποιους επιστήμονες, οι οποίοι στο πλαίσιο της θεωρητικότητάς τους, δεν έδωσαν απάντηση επί του πρακτέου, (τουλάχιστον έτσι όπως παρουσιάζει στην ανακοίνωση που εξέδωσε μετά την συζήτηση στο ΕΒΕ Ξάνθης ο δήμαρχος Ξάνθης Μ. Τσέπελης μετά την συζήτηση – δημόσια διαβούλευση με θέμα: «Η αλλαγή στον τρόπο μετακινήσεων ως μοχλός ανάπτυξης για την τοπική κοινωνία» και δεν αντιλαμβανόμαστε τον λόγο που έγινε αυτή η συζήτηση η οποία στα πλαίσια της θεωρίας, γίνεται λόγος και σύσταση στην μετακίνηση των Ξανθιωτών οι οποίοι πηγαίνουν στην δουλειά τους να χρησιμοποιούν το αυτοκίνητο του ενός για να μην επιβαρύνονται οι δρόμοι της Ξάνθης με τον κυκλοφοριακό φόρτο, επισημαίνοντας ότι δεν υπάρχουν χώροι στάθμευσης και ότι οι δρόμοι είναι στα κακά τους χάλια.
Δυστυχώς για μία ακόμη φορά ο δήμαρχος Ξάνθης Μ. Τσέπελης, επέλεξε την θεωρεία αντί της πράξης για την επίλυση των προβλημάτων της καθημερινότητας των πολιτών.
Αλήθεια, ο δήμος Ξάνθης, από την ανάληψη των καθηκόντων και εντεύθεν, έχει συντηρήσει τους χώρους στάθμευσης στην πόλη;
Έχει μεριμνήσει να λειτουργήσει το δημοτικό πάρκινγκ;
Έχει φροντίσει εδώ και δύο χρόνια να εισπράττει το αντίτιμο από την ελεγχόμενη στάθμευση;
Φρόντισε να ερευνήσει τους χώρους οι οποίοι μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως χώροι στάθμευσης;
Φρόντισε να φωτίσει την αγορά;
Φρόντισε να έχει τους δρόμους σε καλή κατάσταση για να κινούνται τα αυτοκίνητα;
Φρόντισε να υπάρχουν πεζοδρόμια;
Φρόντισε να επιβάλλει μέσω της Τροχαίας τον Κ.Ο.Κ;
Αλήθεια, πριν ζητήσει την βοήθεια των ειδικών και πληρωμένων αυτών διαδικασιών από τους Ξανθιώτες, έκανε αυτό που πρέπει σαν δήμαρχος που νοιάζεται για την καθημερινότητα του δημότη του;
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ξάνθη είναι μία πόλη που στους δρόμους επικρατεί η αναρχία γιατί δεν μερίμνησε ο δήμος να δημιουργήσει χώρους πάρκινγκ, χώρους για τους πεζούς, χώρους για την κίνηση των ποδηλάτων, χώρος για την κίνηση των πεζών.
Τελικά το «μάρμαρο» και το κόστος αυτών των «συζητήσεων» θα το πληρώσουν οι δημότες;
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Δεν έχει σημασία το κόστος αυτόν των πρωτοβουλιών, αλλά το κόστος στην συνείδηση του μέσου Ξανθιώτη ο οποίος βλέπει να κινείτε η πόλη του στην θεωρεία και ο ίδιος δεν έχει δρόμους, δεν έχει πεζοδρόμια, δεν έχει που να παρκάρει το αυτοκίνητό, δεν έχει που να παίξει με ασφάλεια το παιδί του, δεν έχει την άδεια για να χτίσει το σπίτι του έγκαιρα δεν έχει, δεν έχει…
Διαβάστε και εσείς την ανακοίνωση του δημάρχου και πιθανών να έχουμε αντιληφθεί λάθος κάποια πράγματα. Ποιο συγκεκριμένα λέει στην ανακοίνωσή του ο δήμος Ξάνθης που συνήθως μπερδεύει την θεωρεία με την πράξη: Μια εποικοδομητική -άκρως ενδιαφέρουσα- συζήτηση έγινε χθες το απόγευμα, στην αίθουσα του Επιμελητηρίου Ξάνθης, στο πλαίσιο της 2ης Ανοιχτής Διαβούλευσης για την κατάρτιση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) που υλοποιεί ο Δήμος Ξάνθης.
Οι εκπρόσωποι της αναδόχου εταιρίας «Diadikasia Business Consulting» παρουσίασαν τα αποτελέσματα της ανάλυσης της υφιστάμενης κατάστασης στον Δήμο, έθεσαν λύσεις και προκάλεσαν τον προβληματισμό των συμμετεχόντων.
Η αλλαγή του τρόπου σκέψης και ο επανακαθορισμός της ταυτότητας των μετακινήσεων αποτελεί τον μόνο σίγουρο δρόμο, για να καταστήσουμε τον Δήμο Ξάνθης πιο λειτουργικό, πιο παραγωγικό, αλλά και πιο βιώσιμο περιβαλλοντικά. Αυτό είναι το συμπέρασμα που αναδείχθηκε μέσα από την παρουσίαση της σημερινής εικόνας, αλλά και των αλλαγών που απαιτούνται, ώστε να γίνει πράξη, αυτό το οποίο, η ίδια η φιλοσοφία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, υποστηρίζει: την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών. Κι αυτό είναι δυνατόν να επιτευχθεί μέσα από το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.
ΣΒΑΚ: Θέτοντας σε προτεραιότητα τον άνθρωπο
Ο Διευθυντής στον τομέα Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Εταιρίας, Γιώργος Κουμπαράκης αναφερόμενος στην «ουσία» του ΣΒΑΚ σημείωσε χαρακτηριστικά: «Είναι ένα Επιχειρησιακό σχέδιο το οποίο αντιβαίνει ουσιαστικά στη λογική των παραδοσιακών κυκλοφοριακών μελετών που θέτουν ως προτεραιότητα τα ΙΧ. Το ΣΒΑΚ θέτει σε προτεραιότητα τον άνθρωπο. Είναι μια τελείως διαφορετική λογική την οποία οφείλουμε όλοι να υιοθετήσουμε εάν θέλουμε να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις της νέας εποχής», υπογράμμισε.
Ο ίδιος παρουσίασε τα αποτελέσματα μιας συστηματικής έρευνας που διενήργησε η εταιρία, για την Αστική Κινητικότητα στον Δήμο Ξάνθης, με την εκπόνηση 1006 ερωτηματολογίων –«ένα από τα μεγαλύτερα δείγματα που έχουμε συγκεντρώσει στα πάνω από 25 σχέδια που έχουμε αναλάβει σε όλη τη χώρα»- όπως σχολίασε, το οποίο απηχεί, την ευαισθητοποίηση των συνδημοτών μας, σε αυτό το κρίσιμο ζήτημα.
Όταν το ΙΧ μετατρέπεται σε Μέσο Μαζικής Μεταφοράς…
Τα προβλήματα που αναδείχθηκαν αφορούν στην έλλειψη θέσεων στάθμευσης, στην κυκλοφοριακή συμφόρηση, την κακή ποιότητα του οδοστρώματος και στην έλλειψη σεβασμού του πολίτη από άλλους χρήστες του δρόμου.
Τα αποτελέσματα της έρευνας, σε συνδυασμό με τις προτάσεις των πολιτών και των φορέων, με τα στοιχεία που συνέλλεξε η Εταιρία, από τις Υπηρεσίες του Δήμου και τις μετρήσεις κυκλοφοριακών φόρτων που πραγματοποίησε σε εννέα κόμβους στον Δήμο, απέδειξαν πως:
-Το ποσοστό των ΙΧ αγγίζει το 87,05%
-Το ποσοστό των μηχανοκίνητων δίκυκλων, το 9,51%
«Μαγικό ραβδάκι δεν υπάρχει», επισήμανε ο κ. Κουμπαράκης, «αυτό που υπάρχει είναι λύσεις που μπορούν να βοηθήσουν όλους μας -αν τις υιοθετήσουμε- να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουμε τις μετακινήσεις», δίνοντας ένα απλό, όσο και ενδεικτικό της φιλοσοφίας του Σχεδίου, παράδειγμα: «Ας υποθέσουμε ότι ο καθένας μας παίρνει το αυτοκίνητό του για να πάει στη δουλειά. Εάν δύο εργαζόμενοι συμφωνήσουν να μοιραστούν ένα όχημα, αυτομάτως το ΙΧ μετατρέπεται σε μέσο μαζικής μεταφοράς», υπογραμμίζοντας πως «Όταν μιλάμε για αλλαγή κουλτούρας πρέπει να ξέρουμε ότι υπάρχουν τρόποι που δε μεταφράζονται απαραίτητα σε έργα τύπου μονοδρομήσεις-πεζοδρομήσεις αλλά σε πράξεις των ίδιων των πολιτών, σχετικά με τον τρόπο που αντιμετωπίζουν το θέμα της κινητικότητας».
Ο Ομότιμος Καθηγητής ΕΜΠ, Συγκοινωνιολόγος και Πολεοδόμος, Θάνος Βλαστός επισήμανε ότι το ΣΒΑΚ του Δήμου Ξάνθης μπορεί να δώσει λύσεις στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η περιοχή ώστε να αντιμετωπίσει το ζήτημα της κλιματικής απορρύθμισης με τρόπο πολύ αποτελεσματικό, δεδομένου ότι η κλιματική αλλαγή είναι ένα θέμα που απειλεί τη ζωή του πλανήτη και όλες οι χώρες έχουν δεσμευτεί να κάνουν πράγματα γι’ αυτό. «Στην πόλη υπάρχουν προβλήματα κυκλοφορίας, στάθμευσης, προβλήματα που οφείλονται στο γεγονός ότι το αυτοκίνητο έχει καταλάβει τον αστικό χώρο, τις πλατείες -τα πάντα- και πρέπει εμείς να κάνουμε ό,τι σε όλον τον πολιτισμένο κόσμο, για να αποκαταστήσουμε μια δικαιοσύνη» είπε χαρακτηριστικά.
Η κατάληψη των ΙΧ, ως «θέμα δημοκρατίας» και άλλες παθογένειες
Ο συγκοινωνιολόγος τόνισε ότι τα αυτοκίνητα καταλαμβάνοντας τα πεζοδρόμια «απαγορεύουν» τη διέλευση των πεζών, των παιδιών, των ηλικιωμένων, των ΑμεΑ. «Έχουμε λοιπόν ένα θέμα δημοκρατίας», σημείωσε, ενώ αναφέρθηκε και σε επιμέρους επιπτώσεις της συγκεκριμένης «πρακτικής»: οικονομικές, κοινωνικές, ακόμα και δημογραφικές. «Είναι τα ατυχήματα, που προκαλούνται, επίσης, το γεγονός ότι η πόλη δεν μπορεί να αποδώσει σύμφωνα με τις δυνατότητές της, δεν μπορεί να προσελκύσει επισκέπτες, αλλά και να συγκρατήσει τον τοπικό πληθυσμό» τόνισε, δίνοντας έμφαση και στην παράμετρο της έλλειψη αισθητικής στον αστικό ιστό.
Ο κ. Βλαστός ανέφερε ότι οι πολίτες θεωρούν πως η κατάσταση δεν μπορεί να διορθωθεί και έτσι «σηκώνουμε τα χέρια ψηλά». «Αυτό, όμως δεν ισχύει. Σε μια προσπάθεια να αποκαταστήσουμε μια στοιχειώδη δικαιοσύνη στον δρόμο όπως και σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη και ΗΠΑ προτείνουμε σχεδιασμούς οι οποίοι θα ξαναδώσουν χώρο στον άνθρωπο», σημείωσε και πρόσθεσε πως «εάν καταφέρουμε να περιορίσουμε τη χρήση του αυτοκινήτου -και όχι την ιδιοκτησία- το εντάξουμε, δηλαδή στο σύστημα της πόλης, όσο πραγματικά, οι δρόμοι της αντέχουν και αντίστοιχα, εάν ενισχύσουμε το περπάτημα, το ποδήλατο, τη δημόσια συγκοινωνία, τότε μπορούμε να πούμε ότι δώσαμε τη λύση που χρειάζεται η Ξάνθη».
Τέλος, η Αγρονόμος Τοπογράφος Μηχανικός Ευθυμία Κουρμπά, παρουσίασε τα δύο Σχέδια Κινητικότητας -ένα ήπιο και ένα ριζοσπαστικό- που εναλλακτικά μπορεί να ακολουθήσει ο Δήμος, τα οποία αποτυπώνουν την υφιστάμενη κατάσταση, που, όπως είπε, αντανακλά την εικόνα μιας «κλασικής ελληνικής πόλης». Επισήμανε ότι το Σχέδιο του Δήμου Ξάνθης μπορεί να υποστηρίξει με απτά αποτελέσματα την προστασία του περιβάλλοντος να υποστηρίξει, ουσιαστικά, την τοπική κοινωνία και να διαμορφώσει μια νέα κουλτούρα για τις μετακινήσεις, καθιστώντας την Ξάνθη, «πόλη-υπόδειγμα» στη Βιώσιμη Κινητικότητα.
Χαιρετίζοντας την εκδήλωση ο Δήμαρχος Ξάνθης, Μανώλης Τσέπελης, συνεχάρη τους φορείς για το ενδιαφέρον που επιδεικνύουν σε αυτό το κρίσιμο, αναπτυξιακά, ζήτημα, όπως είπε και ευχαρίστησε τους έγκριτους επιστήμονες για τον σχεδιασμό, την επίβλεψη και την καθοδήγηση του Έργου. «Πιστεύω ότι θα έχουμε τη δυνατότητα εκπόνησης των μελετών εφαρμογής που απαιτούνται, για να αλλάξουμε τον τρόπο της αστικής κινητικότητας και να διαμορφώσουμε, ακολουθώντας κοινωνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά κριτήρια, μια «λειτουργική πόλη», που θα καλύπτει όλους τους τρόπους μεταφοράς, καθιστώντας τους λειτουργικούς και βιώσιμους, για το σύνολο των πολιτών.
Στη συνάντηση συμμετείχαν ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών και Διοικητικών Υποθέσεων, Μανώλης Φανουράκης, ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Δόμησης και Αδειοδοτήσεων, Γιάννης Ζερενίδης, ο Αντιδήμαρχος Τουρισμού και Παιδείας, Παναγιώτης Αμβροσιάδης, η Γενική Γραμματέας του Δήμου Ξάνθης, Σοφία Ψωμά, ο Πρόεδρος του Κέντρου Πολιτισμού, Ηλίας Ασκαρίδης, οι επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων «Δήμος Πρότυπο» Χαράλαμπος Δημαρχόπουλος, «Ξάνθη για Όλους», Σάββας Μελισσόπουλος, «Αγάπη για την Ξάνθη μας» Γιάννης Παπαχρόνης και δημοτικοί σύμβουλοι, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ξάνθης, Στέλιος Μωραΐτης, οι εκπρόσωποι των εμπορικών, επαγγελματικών, κοινωνικών, τεχνικών και οικονομικών φορέων του Δήμου Ξάνθης και υπηρεσιακοί παράγοντες.
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε με βάση τα ισχύοντα υγειονομικά πρωτόκολλα.