Επερώτηση της Ανεξάρτητης Ενωτικής Πρωτοβουλίας: Σε σιδηροδρομικό μεσαίωνα βρίσκεται εδώ και τέσσερα χρόνια η Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης, ενώ και το μέλλον προβλέπεται δυσοίωνο.
Επερώτηση με θέμα: “Σε σιδηροδρομικό μεσαίωνα βρίσκεται εδώ και τέσσερα χρόνια η Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης, ενώ και το μέλλον προβλέπεται δυσοίωνο”, υπέβαλε η Ανεξάρτητη Ενωτική Πρωτοβουλία προς τον Περιφερειάρχη ΑΜΘ κ. Χρήστο Μέτιο.
Την επερώτηση, η οποία θα αναπτυχθεί σε επερχόμενο Περιφερειακό Συμβούλιο, υπογράφουν ο Επικεφαλής της Παράταξης Κώστας Κατσιμίγας και ο Περιφερειακός Σύμβουλος Π.Ε. Ροδόπης Χρήστος Χατζηπέμου.
Έχει αναρτηθεί δε, στην ιστοσελίδα της παράταξης, στη θέση www.anenopro-amth.gr/ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ/Ερωτήσεις– ΕΠΕΡΩΤΗΣΕΙΣ και έχει ως εξής:
ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ
P Τον κ. Περιφερειάρχη ΑΜΘ
Θέμα: Σε σιδηροδρομικό μεσαίωνα βρίσκεται εδώ και τέσσερα χρόνια η Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης, ενώ και το μέλλον προβλέπεται δυσοίωνο.
Κύριε Περιφερειάρχη
Όπως είναι γνωστό η σιδηροδρομική γραμμή που εξυπηρετεί την Περιφέρειά μας, η γραμμή Θεσ/νίκης– Αλεξ/πολης, κατασκευάσθηκε από Γαλλοβελγική εταιρεία και την τότε Οθωμανική Διοίκηση μεταξύ των ετών 1890 – 1897. Εκείνα τα χρόνια οι συρμοί έλκονταν από ατμομηχανές, οι δε ταχύτητες ήταν της τάξεως των 40 χιλ./ώρα.
Αργότερα, η Ελληνική Διοίκηση μετά το 1920 προχώρησε σταδιακά σε βελτιώσεις τόσο της γεωμετρίας σε ορισμένα σημεία της γραμμής, όσο και της ποιότητας της επιδομής (σιδηροτροχιές, στρωτήρες κλπ). Ωστόσο οι γραμμές δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν σε πολύ μεγαλες ταχύτητες, με αποτέλεσμα, με τις νεώτερες μηχανές, να έχουμε πολλά ατυχήματα εκτροχιασμών και παρασύρσεων με δεδομένο και ότι η γραμμή δεν είναι περιφραγμένη.
Παρά το γεγονός ότι σταδιακά την τελευταία εικοσαετία και χωρίς ξεκάθαρο λόγο, υποβαθμίστηκε το μεταφορικό έργο με περιορισμό των δρομολογίων και διακοπή μεταφοράς εμπορευμάτων, το δίκτυο παρέμεινε σε λειτουργία μέχρι το 2019, με συρμούς που κάλυπταν την διαδρομή σε μεγαλύτερους χρόνους από ότι τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ, αλλά με πολύ μικρότερο κόμιστρο. Ως συνέπεια υπήρξε το μέσο αυτό να προτιμούν οι φοιτητές, οι στρατεύσιμοι, οι ηλικιωμένοι και γενικά οι ασθενέστερες οικονομικά ομάδες.
Από το 2019 όμως, με πρόσχημα τη συντήρηση των γραμμών, τα δρομολόγια διακόπηκαν τελείως και το προσωπικό του ΟΣΕ συνταξιοδοτήθηκε ή μετατέθηκε σε άλλους τόπους.
Ταυτόχρονα, η διοίκηση του ΟΣΕ, όπως σας είναι γνωστό, χωρίς καμία διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες, ανέθεσε και παρέλαβε μια μελέτη χάραξης νέας σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ Θεσσαλονίκης (από το 22ο χιλ. Θεσ/νίκης – Κιλκίς [Σταθμός Νέας Φιλαδέλεφειας]) μέχρι τη Νέα Καρβάλη Καβάλας.
Στο μεταξύ, όπως επίσης είναι γνωστό, εδώ και 30 σχεδόν χρόνια, εκπονείται η μελέτη νέας γραμμής μεταξύ Νέας Καρβάλης και Τοξοτών Ξάνθης, μήκους 31 χιλιομέτρων σε πεδινό περιβάλλον και με μόνη μελετητική δυσκολία μία γέφυρα στο Νέστο.
Να σημειωθεί ότι εδώ και 20 τουλάχιστον χρόνια ο ΟΣΕ, στην Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, εξαγγέλλει ετησίως την κατασκευή Προαστιακού Σιδηρόδρομου, μεταξύ Θεσσαλονίκης και Ασπροβάλτας ή και Αμφίπολης.
Προσφάτως ο ΟΣΕ, προχώρησε στην προκήρυξη του έργου μελέτης- κατασκευής του λεγόμενου ανατολικού κλάδου της Σιδ. Εγνατίας μεταξύ Θεσ/νίκης και Τοξοτών, στοχεύοντας πρωτίστως στην κατασκευή ενός προαστιακού σιδηρόδρομου εξυπηρέτησης της Θεσσαλονίκης. Αυτό προκύπτει από το γεγονός ότι προβλέπει σταθμούς και στάσεις σχεδόν ανά δέκα χιλιόμετρα( Δρυμός, Καβαλλάρι, Λαγκαδίκια, Βόλβη, Νέα Μάδυτος, Βρασνά, Αμφίπολις, Ποδοχώρι, Αυλή, Αμυγδαλεώνα).
Η προκήρυξη της νέας γραμμής, που προσχηματικά φτάνει μέχρι τη Νέα Καρβάλη αποκόπτει από την σιδηροδρομική σύνδεση με μια νέα και σύγχρονη γραμμή, δύο μεγάλα αστικά κέντρα, τις Σέρρες και την Δράμα και πρακτικά το 40% του εδαφικού χώρου της ΒΑ Ελλάδας.
Τον «ακρωτηριασμό» αυτό της Δράμας, πόλης και περιοχής που ανήκει στη δική μας Περιφέρεια, επικροτήσατε τόσο εσείς ως διοίκηση όσο και η αξιωματική αντιπολίτευση, ύστερα από προφανείς υποδείξεις της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Μεταφορών ή και της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι η νέα αυτή γραμμή διέρχεται από 19 αρχαιολογικούς τόπους και τέσσερις περιοχές NATURA, ενώ θα επιβαρύνει περιβαλλοντικά και την Πιέρεια Κοιλάδα, που ανήκει στη δική μας Περιφέρεια. Ας σημειωθεί ότι θα απαιτηθούν εκατομμύρια κυβικά μέτρα χωματισμών προκειμένου η γραμμή να κατασκευαστεί επάνω σε επίχωμα, που θα προέρχονται από άγνωστης περιοχής δανειοθαλάμους, αλλά που απόληψή τους θα ρημάξει το φυσικό περιβάλλον όπου κι αν βρίσκεται.
Η προκήρυξη της υπόψη μελέτης Θεσ/νίκης – Αμφίπολης – Νέας Καρβάλης – Τοξοτών, αφορά μελέτη – κατασκευή, πράγμα που σημαίνει ότι ένας από τους 3 τεχνικούς κολοσσούς που εκδήλωσε ενδιαφέρον (και που τελικά θα πάρει τη δουλειά) θα πρέπει αρχικά να εκπονήσει μια πλειάδα μελετών που το κόστος τους θα πλησιάσει τα 200 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το ολικό κόστος του έργου θα ξεπεράσει τα 2 δις.
Ωστόσο, η διαδικασία εκπόνησης μελετών και εγκρίσεων είναι περισσότερο από βέβαιο ότι θα ξεπεράσει τα 10 χρόνια (να υπενθυμίσουμε εδώ, τα 30 χρόνια εκπόνησης της μελέτης Νέας Καρβάλης – Τοξότες).
Σα να μην έφταναν όλα αυτά, εκδόθηκε στις 08.12.2021 (Αρ. Πρωτ. Φ12.1/355250), ΑΔΑ: ΨΔΚΡ465ΧΘΞ-ΩΥΚ κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών – Μεταφορών κ.κ. Σταϊκούρα και Καραμανλή, με θέμα: Διαχωρισμός Εθνικής Σιδηροδρομικής Υποδομής [υποβάλλεται συνημμένο]).
Στην απόφαση αυτή και για τις περιοχές που μας αφορούν διαβάζουμε ότι:
Α) Στο ΕΝΕΡΓΟ ΔΙΚΤΥΟ περιλαμβάνεται η γραμμή Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, άσχετα αν υπάρχει μόνο ένα δρομολόγιο το εικοσιτετράωρο μέχρι την Δράμα ενώ από την Δράμα μέχρι την Θεσσαλονίκη δεν κυκλοφορούν τρένα και δεν υπάρχει ούτε προσωπικό στους σταθμούς που έχουν απομείνει.
Β)Στο ΔΙΚΤΥΟ ΥΠΟ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ : Για το έργο της νέας γραμμής Θεσσαλονίκη- Αμφίπολη – Καβάλα – Τοξότες ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΜΙΑ ΑΝΑΓΡΑΦΗ.
Γ)Στο ΕΝΕΡΓΟ ΔΙΚΤΥΟ ΣΕ ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ ΑΝΑΣΤΟΛΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ, βλέπουμε ότι στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη έχουμε δύο περιπτώσεις: 1. Γραμμή Νέα Ζίχνη-Αμφίπολη Λιμένας και 2. Ποταμού-ΒΙΠΕ Αλεξανδρούπολης. Εδώ λοιπόν συμβαίνουν τα εξής: Στην περίπτωση 1 (Νέα Ζίχνη-Αμφίπολη) έχουμε μια παλιά γραμμή που έγινε λίγο πριν τον πόλεμο του 1940, ουδέποτε χρησιμοποιήθηκε και τελικά ξηλώθηκαν και οι σιδηροτροχιές το 1970 και στην περίπτωση 2 έχουμε το τμήμα μιας γραμμής μεταξύ του μη υφιστάμενου σήμερα σταθμού του Ποταμού και της πόλης των Φερών. Και αυτή η δεύτερη γραμμή καταργήθηκε και ξηλώθηκαν οι ράγες τουλάχιστον πριν από 100 χρόνια.
Δ)Στην τέταρτη κατηγορία ΚΑΤΑΡΓΗΜΕΝΟ ΔΙΚΤΥΟ, δεν υπάρχει καμία αναφορά στις Περιφέρειες Κεντρικής Μακεδονίας και Αν. Μακεδονίας και Θράκης. Επομένως όλα λειτουργούν κανονικά , απλά εμείς δεν το βλέπουμε!
Από όλα τα παραπάνω ο καθένας μπορεί να καταλάβει ότι η ΑΜΘ έχει περιέλθει σε σιδηροδρομικό μεσαίωνα και δεν κυκλοφορούν τρένα όπως συνέβαινε πριν από 125 χρόνια όταν η περιοχή μας βρισκόταν υπό την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Σημειωτέον ότι όχι μόνον δεν κυκλοφορούν τρένα έστω στην παλιά οθωμανική γραμμή, αλλά και το μέλλον του σιδηρόδρομου φαντάζει αβέβαιο αφού στην πρόσφατη απόφαση δύο υπουργών, αφ’ ενός δεν υπάρχει τίποτε “υπό κατασκευή”, (μας λένε ότι το υφιστάμενο δίκτυο είναι ενεργό), αλλά και το ωραιότερο, μας λένε ότι βρίσκονται σε προσωρινή αναστολή λειτουργίας τμήματα γραμμής, που όχι απλά καταργήθηκαν ως γραμμές, αλλά ξηλώθηκαν και οι σιδηροτροχιές και τμήματα των τότε γραμμών! Αυτοί σήμερα είναι στην καλύτερη περίπτωση δρόμοι οχημάτων και στην χειρότερη χωράφια.
Γενικώς προκύπτει ότι, από την πολιτική ηγεσία, υπάρχει άγνοια και αδιαφορία για τις μεταφορικές υποδομές της Περιφέρειάς μας και το μόνο που φροντίζουν είναι το επικοινωνιακό κομμάτι. Γι αυτό και δυναμώνει περισσότερο η υποσχεσιολογία όσο πλησιάζουμε σε εθνικές ή αυτοδιοικητικές εκλογές το 2023.
Αξίζει τον κόπο να θυμηθούμε επίσης και το έγγραφο με ημερομηνία 10.02.2020 (υποβάλλεται συνημμένα) με το οποίο, ο Υπουργός Μεταφορών, Αχιλλέας Καραμανλής, απαντώντας σε ερώτηση βουλευτών, μας γνωστοποιεί ότι η γραμμή Καβάλα – Τοξότες θα ολοκληρωθεί το 2023, όπως και η αναβάθμιση της γραμμής Αλεξανδρούπολης – Ορμενίου. Επίσης ότι το 2025 θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα ανάπτυξης στα λιμάνια μας, ενώ η Γραμμή Θεσ/νικη – Καβάλα θα ολοκληρωθεί το 2030. Και το ωραιότερο όλων είναι ότι στον γενικότερο σχεδιασμό περιλαμβάνεται η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής από την Καβάλα έως τη Βάρνα σε διπλή γραμμή με ηλεκτροκίνηση !!!!. Επομένως, για την ώρα θα αρκεστούμε για την Καβάλα στην υφιστάμενη μονή γραμμή χωρίς ηλεκτροκίνηση. Εμείς μέχρι τώρα ξέραμε ότι μία γραμμή για να την αναβαθμίσεις πρέπει κατ’ αρχήν να υπάρχει…
Είναι προφανές ότι δεν βρισκόμαστε μόνο σε μια πλήρη απαξίωση και κατάργηση ουσιαστικά των υφιστάμενων σιδηροδρομικών υποδομών στην Περιφέρειά μας και στην ΒΑ Ελλάδα γενικότερα, αλλά και σε μια κατάσταση που ο καθένας μπορεί να αναρωτηθεί αν πρόκειται για άγνοια των αρμοδίων υπουργών και υπουργείων ή για εσκεμμένη κοροϊδία των πολιτών.
Έχοντας πλήρη επίγνωση των αρμοδιοτήτων της Περιφέρειας
Ερωτάται ο Κος Περιφερειάρχης:
- Σκοπεύει η Περιφέρεια ως άμεσος εκφραστής του συνόλου των πολιτών της Περιφέρειας ΑΜΘ να αναλάβει πρωτοβουλίες προκειμένου να ανατραπεί η κατάσταση αυτή και να πιέσει την κυβέρνηση να κινηθεί με καλπάζοντες ρυθμούς προκειμένου να αναβαθμιστούν οι μεταφορικές υποδομές, όχι μόνο προς όφελος των πολιτών και της τοπικής οικονομίας, αλλά προς όφελος της ίδιας της χώρας που εκμεταλλευόμενη την γεωστρατηγική θέση της Περιφέρειάς μας και το συγκριτικό πλεονέκτημα της διασυνοριακότητας που διαθέτει, να αναλάβει έναν ουσιαστικότερο ρόλο στις διεθνείς μεταφορές μπροστά και στο σκηνικό που έχει διαμορφωθεί αλλά και που συνεχώς αλλάζει.
Οι επερωτώντες
Κώστας Κατσιμίγας
Επικεφαλής / Περιφερειακός Σύμβουλος Π.Ε. Ροδόπης
Χρήστος Χατζηπέμου
Περιφερειακός Σύμβουλος Π.Ε. Ροδόπης