Season sales: Επιστροφή στις παραδοσιακές εκπτώσεις 2 φορές το χρόνο

 

Την εκτίμηση τους ότι κάτι δεν πάει καλά με τις season sales (Εποχιακές Εκπτώσεις) καταγράφει Σωματείο Εμπόρων υφασμάτων & Νεωτερισμών

 

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Σωματείου Εμπόρων υφασμάτων & Νεωτερισμών Π. Μουμτζάκη οι Εποχιακές Εκπτώσεις μάλλον δεν ωφελούν ιδιαίτερα τις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις  του κλάδου αλλά ούτε τους καταναλωτές και προτείνει να επιστρέψει η αγορά στον «παλιό καλό καιρό», δηλαδή εκπτώσεις 2 φορές το χρόνο.

Με αφορμή τις ενδιάμεσες εκπτώσεις του Μαϊου, θα ήθελα να επισημάνω την άποψη της πλειοψηφίας των μικρών εμπόρων. Είναι πλέον φανερό ότι οι συνεχείς εκπτωτικές περίοδοι, τα εκπτωτικά 10ήμερα, οι εργάσιμες Κυριακές και οι μόνιμες προσφορές κάθε άλλο παρά ενίσχυση αποτελούν για τις παραδοσιακές εμπορικές επιχειρήσεις όπως τα μαγαζιά της Ξανθιώτικης αγοράς, του εμπορικού κέντρου της πόλης μας. Οι κλασικές εκπτώσεις που υπήρχαν πάντα, δυο φορές στο έτος, στη λήξη κάθε περιόδου (χειμερινά – καλοκαιρινά), είχαν σοβαρούς και πραγματικούς λόγους ύπαρξης και λειτουργίας. Τα μαγαζιά “άδειαζαν” από το πλεονάζον εναπομείναν εμπόρευμα, οι πελάτες έβρισκαν καλύτερες τιμές και φυσικά υπήρχε τόνωση στην εμπορική κίνηση και βελτίωση της ρευστότητας των εμπόρων.

Ας έρθουμε, όμως,  στο “τώρα” που έχει και ουσία. Ξεκινώντας από το αγοραστικό κοινό, πιστεύω ότι, δεν έχει και τόσο ξεκάθαρη εικόνα για το πραγματικό κόστος των προσφερόμενων ειδών και για ποιο λόγο αξίζει να το ψάξει ή να περιμένει έκπτωση. Είναι π.χ. εκτός εποχής, σχεδόν εξαντλημένο, ελλαττωματικό; Πραγματικά δύσκολο να κατανοήσεις γιατί κάποια αγαθά πωλούνται εκπτωτικά. Οι έμποροι απ’ την άλλη,  προετοιμάζονται για τη νέα σεζόν και πριν καλά-καλά δουν έσοδα από τα νέα είδη που φόρτωσαν στα ράφια, προχωρούν σε εκπτώσεις.

Σε αυτό το όχι και τόσο ξεκάθαρο εκπτωτικό περιβάλλον, προκύπτουν μερικά ερωτήματα. Όπως για την ειλικρίνεια των ποσοστών έκπτωσης, την ποιότητα των ειδών τη σύννομη και θεμιτή εν γένει λειτουργία. Και είναι εύλογες αυτές οι απορίες διότι πως είναι δυνατόν να σταθεί μια επιχείρηση που συνεχώς πουλάει εκπτωτικά; Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί μπορούν πραγματικά να βάλουν όρια; Επαρκούν ώστε να υπάρχει διαφανής διαδικασία σε όλες τις αγορές; Μήπως απλά, αποσπασματικά την πληρώνουν κάποιοι λίγοι; Στην τελική ποιος πραγματικά είναι ωφελημένος από αυτές τις καταστάσεις νέφους; Φυσικά τα υπερκαταστήματα, οι αλυσίδες και τα διάσημα πολυεθνικά brands, οι οποίοι χρησιμοποιούν συνεχώς εκπτωτικές μεθόδους και τακτικές που δεν έχουν καμία σχέση με το αμοιβαίο όφελος εμπόρου-καταναλωτή αλλά κυρίως με την εξάλειψη του ανταγωνισμού, τον αποπροσανατολισμό του πελάτη απ’ τις πραγματικές του ανάγκες και τις ψευδεπίγραφες χαμηλές τιμές. Στην πραγματικότητα είναι χαμηλή η ποιότητα.

Δημιουργούνται λοιπόν, συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού, όπως του ατέλειωτου ωραρίου εργασίας, του φθηνού κτλ., στις οποίες η ατομική εμπορική επιχείρηση είναι αδύνατον να ανταπεξέλθει. Αυτό που πιστεύω ότι πραγματικά μπορούμε να κάνουμε εμείς οι μικρές επιχειρήσεις της κάθε πόλης, είναι μαζικά να αντιταχθούμε στις “σειρήνες” των συνεχών προσφορών, να τιμολογούμε με εντιμότητα και διαφάνεια, σταθερές τιμές και πραγματικές εκπτώσεις όταν υπάρχει ανάγκη. Δηλαδή επιστροφή στο παραδοσιακό 2 φορές το χρόνο. Επιβάλλεται να χαράξουμε ξεχωριστή πορεία από αυτήν των αλυσίδων λιανικής και να μην φερόμαστε ως παρακολουθήματα μέσα σε ένα αθέμιτο εμπορικό περιβάλλουν του οποίου οι κανόνες ορίζονται πάντα από άλλους. Θα πρέπει να ορίσουμε τους δικούς μας, έντιμους κανόνες και να γράψουμε δική μας, ξέχωρη πορεία ως τοπικοί έμποροι, με γνώμονα πάντα το αμοιβαίο συμφέρον του τόπου και της λειτουργίας μας.

 

Σωματείο Εμπόρων υφασμάτων & Νεωτερισμών

Ο πρόεδρος Παναγιώτης Μουμτζάκης