ΞΑΝΘΗ: Παρά τις εκπτώσεις, υποτονική η κίνηση στην αγορά – Τι λέει το ΙΕΛΚΑ;
Παράγοντες, σύμφωνα με τον εμπορικό σύλλογο που επηρεάζουν την κίνηση στην αγορά είναι η κακή ψυχολογία αλλά και τα συρρικνωμένα εισοδήματα των καταναλωτών που επηρεάζουν αρνητικά τις πωλήσεις
Ήδη, από τον Ιανουάριο, τον πρώτο μήνα των χειμερινών εκπτώσεων, η εικόνα δεν ήταν θετική παρόλο που οι προσφορές άγγιζαν το 50% και 70% οι καταναλωτές πραγματοποίησαν αγορές μικρότερης αξίας και ως αιτία για αυτή την εικόνα είναι ότι τα βασικά είδη «τραβούν» το μεγαλύτερο μέρος του εισοδήματός.
Με αυτό τον τρόπο όπως επισημαίνουν οι άνθρωποι της αγοράς δεν μπορεί να κρατηθεί η αγορά. Ούτε μπορεί να επιβιώσει οικονομικά ο καταστηματάρχης που κάνει τζίρο δέκα και δεκαπέντε ευρώ την ημέρα. Μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων του λιανικού εμπορίου οδηγείται με μαθηματική ακρίβεια στο λουκέτο. Η καταναλωτική συμπεριφορά των Ξανθιωτών έχει αλλάξει λόγω της ακρίβειας.
Τις μεγάλες αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά, λόγω των πληθωριστικών πιέσεων, καταδεικνύει και η έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), με δείγμα 1.000 καταναλωτές τον Νοέμβριο 2023. Συγκεκριμένα, ξεκάθαρη είναι η τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως διαχείρισης χρημάτων. Μάλιστα, μεγαλύτερη είναι η πίεση στη μείωση των δαπανών για βασικές υπηρεσίες και λιγότερο για βασικά αγαθά.
Αναλυτικότερα, ποσοστό 75% (έναντι 71% τον Ιανουάριο 2023) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α. Το 52% (έναντι 50% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο. Το 55% (έναντι 55% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου. Το 48% (έναντι 40% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα-επωνυμία προϊόντος. Το 28% (έναντι 24% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του. Το 28% (έναντι 29% τον Ιανουάριο) έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του. Το 15% (έναντι 11% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημα του. Μόλις 4% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.