ΜΠΑΡΑΝ ΜΠΟΥΡΧΑΝ:  ΠΡΟΤΥΠΑ ΩΝΑΣΕΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΧΩΡΙΣ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ;

 

Με ερώτηση του προς τον υπουργό παιδείας, ο ανεξάρτητος βουλευτής Ξάνθης Μπαράν Μπουρχάν θέτει τους προβληματισμούς του και ζητά απαντήσεις αναφορικά με τα Ωνάσεια Πρότυπα σχολεία τα οποία θα δημιουργηθούν στην Ξάνθη χωρίς στην ουσία να γίνει καμία διαβούλευση.

ΕΡΩΤΗΣΗ

Αθήνα, 29-01-2025

Προς: Τον Υπουργό Παιδείας

κ. Κ. Πιερρακάκη

Θέμα: «Διαμαρτυρία εκπαιδευτικών του 2ου  ΓΕΛ και του 1ου Γυμνασίου Ξάνθης για τη μετατροπή των σχολείων τους σε Ωνάσεια Πρότυπα σχολεία».

Διάχυτη είναι η ανησυχία των εκπαιδευτικών τόσο του 2ου Γενικού Λυκείου όσο και του 1ου Γυμνασίου Ξάνθης, οι οποίοι μέσω επιστολών εξέφρασαν την έντονη διαμαρτυρία και δυσαρέσκειά τους σχετικά με τη σχεδιαζόμενη μετατροπή των εν λόγω σχολείων σε Ωνάσεια Πρότυπα Σχολεία. Το κύριο ζήτημα που εγείρεται είναι η παντελής απουσία διαβούλευσης με την εκπαιδευτική κοινότητα και κατ’ επέκταση με τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων καθώς και η έλλειψη διαφάνειας στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

Η μετατροπή ενός δημόσιου σχολείου σε Πρότυπο αλλάζει ριζικά τη φύση και τον ρόλο του σχολείου, επηρεάζοντας άμεσα μαθητές και εκπαιδευτικούς. Υπογραμμίζεται ότι η συγκεκριμένη αλλαγή μπορεί να δημιουργήσει συνθήκες αποκλεισμού για μαθητές με μαθησιακά προβλήματα και που δεν πληρούν τα κριτήρια εισαγωγής στα Πρότυπα Σχολεία.

Παράλληλα, αυτή η μετατροπή των σχολείων, ενδέχεται να οδηγήσει στον αποκλεισμό πληθώρας μαθητών από τη μειονότητα, οι οποίοι ίσως δεν θα μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις ή στη διαδικασία επιλογής που εφαρμόζεται στα Πρότυπα Σχολεία. Αυτό εγείρει σοβαρά ζητήματα για την ισότιμη μεταχείριση των μαθητών και την υποχρέωση του κράτους να παρέχει πρόσβαση σε δημόσια εκπαίδευση για όλους. Σημειώνουν δε, πως οι ήδη υπάρχουσες σχολικές μονάδες λειτουργούν αποτελεσματικά και χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα και πως μια τέτοια αλλαγή δεν εξυπηρετεί τον σκοπό της συμπερίληψης που επικαλείται η κυβέρνηση για τη δημιουργία των Ωνάσειων Προτύπων σχολείων.

Τα Σχολεία θα πρέπει να συνεχίσουν να είναι μία ανοιχτή αγκαλιά στη διαφορετικότητα, να δέχονται όλα τα παιδιά και αυτά΄με μαθησιακές δυσκολίες, συμβάλλοντας στην προώθηση της ειρηνικής συνύπαρξης Χριστιανών και Μουσουλμάνων.

Επιπλέον, η εφαρμογή ενός νέου εκπαιδευτικού προγράμματος χωρίς τη συμμετοχή της εκπαιδευτικής κοινότητας στις μονομερείς αποφάσεις της Κυβέρνησης σίγουρα θα προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στην υλοποίησή του. Η ανησυχία για το ασφυκτικό πλαίσιο που δημιουργείται για τη στελέχωση των σχολείων που πρόκειται να λειτουργήσουν ως Ωνάσεια είναι εμφανής. Αξίζει να σημειωθεί ότι παρόμοιες μετατροπές σε άλλα σχολεία της χώρας έχουν οδηγήσει σε ανισότητες, δημιουργώντας σχολεία «δύο ταχυτήτων».

Να σημειωθεί δε, πως οι εκπαιδευτικοί των ανωτέρω αναφερόμενων σχολείων εκφράζουν και τον έντονο προβληματισμό τους σχετικά με το εργασιακό τους μέλλον. Υπάρχει η βεβαιότητα ότι η μετατροπή αυτή θα οδηγήσει σε μετακινήσεις ή ακόμα και σε απώλειες οργανικών θέσεων, δημιουργώντας αίσθημα ανασφάλειας. Η μυστικοπάθεια και ο αιφνιδιασμός με τον οποίο ανακοινώθηκε η απόφαση, αφήνει έκθετους τους εκπαιδευτικούς, στους οποίους δε δόθηκε η ευκαιρία να προετοιμαστούν και να δράσουν ανάλογα για την εργασιακή τους πορεία, με αποτέλεσμα να αδικούνται.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

  1. Για ποιον λόγο η δωρεά του Ιδρύματος Ωνάση γίνεται με την «υιοθεσία» δύο οργανωμένων δημόσιων σχολείων χωρίς δυσλειτουργίες και όχι με τη δημιουργία ενός καινούριου πρότυπου σχολείου;
  2. Ποιοι ήταν οι φορείς που συμμετείχαν στις συζητήσεις και τις αποφάσεις για τη μετατροπή αυτή, εν αγνοία της εκπαιδευτικής κοινότητας;
  3. Ποια είναι η πρόβλεψη για τους μουσουλμάνους και μη μαθητές που δεν θα πληρούν τα κριτήρια εισαγωγής στο Πρότυπο Σχολείο και πώς θα διασφαλιστεί το δικαίωμά τους στη δημόσια εκπαίδευση;
  4. Ποια είναι τα σχέδια του Υπουργείου για τη στήριξη των εκπαιδευτικών που ήδη υπηρετούν στα σχολεία; Θα υπάρξουν αλλαγές στις οργανικές θέσεις ή μετακινήσεις προσωπικού;
  5. Υπάρχει η πρόθεση να ανασταλεί η διαδικασία και να ακολουθήσει ουσιαστική διαβούλευση με την εκπαιδευτική κοινότητα και τους τοπικούς φορείς;

Ο Ερωτών Βουλευτής

Μπουρχάν Μπαράν