ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΔΕΥΑΞ ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΕΡΕΝΙΔΗΣ: Η ΔΕΥΑΞ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΖΕΤΑΙ ΚΑΙ ΕΚΣΥΓΡΟΝΙΖΕΤΑΙ
Πρέπει να στηριχθεί από όλους η ΔΕΥΑΞ γιατί είναι αναπόσπαστο κομμάτι του Δήμου και στηρίζει τον κοινωνικό χαρακτήρα του νερού.
Ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΞ Γ. Ζερενίδης, σε μία «εφ όλης» συζήτηση, αναφέρθηκε στην λειτουργία της ΔΕΥΑΞ, την αδιαφορία του κεντρικού κράτους προς τους ο οργανισμούς που διαχειρίζονται το αγαθό που λέγετε νερό, τις προσπάθειες που γίνονται να εκσυγχρονιστή η δημοτική επιχείρηση, τα λάθη του παρελθόντος και η προσπάθειες θεραπείας τους και φυσικά η απόδοση των ευθυνών για την οικονομική ζημιά που υπέστη η ΔΕΥΑΞ.
Η συζήτηση επιστράφηκε γύρω από το μεγάλο αγκάθι της ΔΕΥΑΞ και όλων των ΔΕΥΑ πανελλαδικά και αφορά πλέον την έλλειψη, λόγω μη προσλήψεων εξιδεικευμένου προσωπικού που απαιτείτε και το μεγάλο ενεργειακό κόστος.
Ο ίδιος ανέφερε ότι η ΔΕΥΑΞ κάνει χρήση των προγραμμάτων και φυσικά της στήριξης των ηλικιών 55- 65 της ΔΥΠΑ, όμως, ο αριθμός που ζητείται και έχει ανάγκη η δημοτική επιχείρηση, είναι περιορισμένος και ανέρχεται στον αριθμό 2 ή 3 ατόμων κατ έτος. «Εμείς, χρειαζόμαστε ειδικευμένους τεχνίτες, οδηγούς και εργάτες για τις βαριές δουλειές».
Τον ρωτήσαμε αν στον τρέχοντα χρόνο η ΔΕΥΑΞ με το προσωπικό που διαθέτει, είναι σε θέση να ανταπεξέλθει των υποχρεώσεων της.
Απαντώντας ο κ. Ζερενίδης, ανέφερε ότι η ΔΕΥΑΞ διαθέτει αυτή την στιγμή 77 άτομα. «Το προσωπικό είναι οριακό και το κακό είναι ότι σχεδόν το 30% είναι κοντά στην συνταξιοδότηση. Ήδη οι δώδεκα έχουν συνταξιοδοτηθεί και με βάση τον νόμο, συνεχίζουν την εργασία τους. Αυτό, πρέπει να σημειώσουμε ότι το έχει όλος ο δημόσιος τομέας και λόγω των τότε μνημονιακών νόμων που ακόμη διατηρούνται, είναι ο μικρός αριθμός των νέων προσλήψεων. Εμείς κάθε χρόνο στέλνουμε στο υπουργείο, όπως και ο κάθε δημόσιος φορέας ποιες είναι οι ελλείψεις μας σε προσωπικό».
Με αποτέλεσμα;
Γ. ΖΕΡΕΝΙΔΗΣ: Οι προσλήψεις γίνονται μέσω ΑΣΕΠ. Αφού το υπουργείο καταγράφει τις ανάγκες όλου του δημόσιου και του ευρύτερου τομέα, κάνει διαγωνισμό και προχωράει στις προσλήψεις. Όμως, ποτέ δεν πετυχαίνετε ο στόχος στην λογική ότι ζητάς πέντε εξειδικευμένους και σου έρχεται ένας.
Μπορεί η ΔΕΥΑΞ να προσλάβει εκτός ΑΣΕΠ;
Γ. ΖΕΡΕΝΙΔΗΣ: Μέσω σύμβασης μπορεί.
Στην συνέχεια ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΞ αναφέρθηκε στα προβλήματα με το προσωπικό. «Όπως όλοι γνωρίζουμε πλέον και στον ιδιωτικό αλλά και στον δημόσιο, οι υπηρεσίες εξελίσσονται. Οι μεγάλες ηλικίες των εργαζομένων, αδυνατούν να παρακολουθήσουν αυτές τις ραγδαίες εξελίξεις. Οι ΔΕΥΑ οι οποίες είναι στοχευμένες, θέλουν επιστημονικό προσωπικό. Να γνωρίζουν από ψηφιακή διακυβέρνηση, να χειρίζονται ειδικά προγράμματα τηλεελέγχου , τα οποία ήδη έχουν ενσωματωθεί στην λειτουργία της ΔΕΥΑ. Ήδη η ΔΕΥΑΞ έχει κάνει προμήθεια ψηφιακών υδρομέτρων και τηλεελέγχου που σημαίνει ο απομακρυσμένος έλεγχος όλων των εγκαταστάσεων και είναι πολύ σημαντικό. Δηλαδή, το να ελέγξεις την δεξαμενή πάνω στα Κομνηνά αν λειτουργεί σωστά ή το αντλιοστάσιο, είναι σημαντικό. Διότι αν πάθει κάποια βλάβη αντιλαμβανόμαστε ότι όσο πιο γρήγορα αντιμετωπισθεί τόσο λιγότερα θα είναι τα προβλήματα που θα έχει ο οικισμός. Το ίδιο γίνεται και στην Ξάνθη. Και αυτός ο έλεγχος είναι καθημερινός και επί 24ώρου βάσεως. Η εξέλιξη της τεχνολογίας είναι ότι δεν πηγαίνει κάποιος να τα δει. Αυτό το κέντρο ελέγχου είναι εγκαταστημένο στην ΔΕΥΑΞ στο χονδρεμπόριο. Έχουμε 4 υπαλλήλους κυκλικά εργάζονται σε όλες τις βάρδιες και έναν αναπληρωματικό. Και οι ενδείξεις των υδρομέτρων θα φαίνονται σε αυτό το κέντρο. Θα έχουμε την δυνατότητα μέσω των αυτοματισμών, να επεμβαίνουμε απομακρυσμένα. Όλα αυτά όμως, θέλουν επιστημονικό προσωπικό. Δεύτερον, θέλει τεχνίτες για τις βλάβες. Εκεί πονάμε. Όχι μόνο εμείς, αλλά όλες οι ΔΕΥΑ και γίνονται ενέργειες από την Ένωση των ΔΕΥΑ που πρόεδρος είναι ο δήμαρχος Ρεθύμνης κ. Μαρινάκης, έχει επανειλημμένα οχλήσει την κυβέρνηση για να γίνουν προσλήψεις».
ΤΕΛΙΚΑ ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΔΕΥΑ ΚΑΙ ΠΟΙΑ Η ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΤΗΣ;
Γ. ΖΕΡΕΝΙΔΗΣ: Είναι διττός ο χαρακτήρας, δηλαδή ναι μεν Ιδιωτικού Δικαίου, δηλαδή λειτουργεί με κανόνες ιδιωτικής πρωτοβουλίας σε ένα μέρος αλλά, όσον αφορά τις προσλήψεις ακολουθεί το δημόσιο, αυτός είναι ο ιδρυτικός νόμος των ΔΕΥΑ. Πιστεύω ότι είναι καθαρά νομικό και νομοθετικό το ζήτημα. Οι ΔΕΥΑ είναι μονομετοχικές εταιρείες, δηλαδή, έχει έναν μέτοχο που είναι οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Δηλαδή ο δήμος. Ο δήμος είναι δημόσιο και άρα ελέγχεται από το Δημόσιο. Με λίγα λόγια, σου δίνει ένα περιθώριο να κινηθείς όπως η τιμολογιακή πολιτική αλλά, στις προσλήψεις και τον έλεγχο των αποφάσεων επεμβαίνει το δημόσιο.
«ΠΟΛΕΜΟΣ» ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΔΕΥΑ;
Πρέπει να παραδεχτούμε ότι αιφνιδιαστήκαμε από αυτά που ακούσαμε από τον πρόεδρο της ΔΕΥΑΞ Γ. Ζερενίδη αναφορικά με την «μανία» της κεντρικής διοίκησης να ενώσει τις ΔΕΥΑ. Ποιο συγκεκριμένα αναφέρει. «Ο λόγος που ξεκίνησε ο πόλεμος της κεντρικής κυβέρνησης με τις ΔΕΥΑ είναι ότι η Ένωσή μας με την ολοκληρωμένη πρόταση που έκανε, μπήκε στο «μάτι» και αυτό είναι η αιτία που η κυβέρνηση ωσονούπο θα αποφασίσει τις συνενώσεις. Με λίγα λόγια, η κυβέρνηση πήγε να ρυθμίσει το νερό της ύδρευσης που ουσιαστικά καλύπτει το 10% της κατανάλωσης του νερού, ενώ το 80% πάει στην άρδευση, όπου εκεί είναι ανεξέλεγκτο, ενώ το 5-7% είναι για την βιομηχανική χρήση. Το οικιακής χρήσης πήγε να το ελέγξει με συγχωνεύσεις που είναι αντισυνταγματικό γιατί το νερό, βάση του συντάγματος, είναι φυσικός πόρος που το διαχειρίζεται η τοπική κοινωνία. Και ήταν και άστοχο. Γιατί αυτή την στιγμή τα προβλήματα των ΔΕΥΑ είναι δύο. Αυτό που προ είπα οι προσλήψεις σε επιστημονικό προσωπικό, και δεύτερο είναι ο ενεργειακός πληθωρισμός, ο οποίος είναι μεγάλης ενεργειακής έντασης, δηλαδή για να έρθει το νερό στην βρύση λειτουργούν επί 24ώρου βάσεως τα αντλιοστάσια. Αυτά θέλουν ρεύμα συν το γεγονός ότι επί 24ωρου βάσεως λειτουργούν αντλίες δοσομετρητών, για την χλωρίωση και όλα αυτά λειτουργούν με ρεύμα. Δηλαδή οι ΔΕΥΑ, βρέθηκαν να είναι χρεωμένοι στον πάροχο, στην ΔΕΗ γιατί δεν μπόρεσαν να μετακυλήσουν το κόστος στους καταναλωτές – πολίτες. Δηλαδή το ίδιο πρόβλημα που έχει ο καθένας στα σπίτια του με τις αυξήσεις στην ενέργεια. Κάτι που συμπαρασύρει ανατιμήσεις σε πολλά προϊόντα. Ηταν μεγάλη αστοχία και επισημάνθηκε στην κυβέρνηση από την Ένωση των ΔΕΥΑ . Έχει τις ΔΕΥΑ στο οικιακό τιμολόγιο. Δηλαδή επιχειρήσεις οι οποίες λειτουργούν υπέρ της κοινωνίας των πολιτών και καταναλώνουν πολύ ρεύμα, δεν τους πήγε στο βιομηχανικό τιμολόγιο, τις άφησε στο οικιακό. Δεν καταλαβαίνουμε τον λόγο. Ίσως το χρησιμοποιεί σαν μέσον πίεσης για να συγχωνευτούν οι ΔΕΥΑ. Η συγχώνευση ίσως να λειτουργήσει υπέρ των μεγάλων αστικών κέντρων με δήμους όμορους που αρδεύονται π.χ. από την ίδια λίμνη. Στους μικρότερους δήμους, η συγχώνευση είναι τελείως άστοχη. Δηλαδή, δεν μπορείς να ενώσεις την ΔΕΥΑ Ξάνθης με την ΔΕΥΑ του δήμου Αβδήρων με διάσπαρτους οικισμούς. Εμείς είμαστε πιο συγκεντρωμένοι. Μπορεί να είναι ευνοϊκό για τους πολίτες των Αβδήρων, αλλά είναι δυσμενές για τους πολίτες της Ξάνθης. Για αυτό αντέδρασαν όλες οι ΔΕΥΑ. Βέβαια, το νομοσχέδιο είναι στην διαβούλευση και θα ψηφισθεί. Πρέπει να επισημάνουμε ότι η ΔΕΥΑ είναι πολύ σημαντική στην λειτουργία της και είναι αναπόσπαστο κομμάτι του δήμου. Δεύτερον, επειδή είναι μονομετοχική μέσω του δήμου και του Δ.Σ. που ορίζεται ουσιαστικά από τον δήμο, οι δημότες, ελέγχουν ένα πολύ σημαντικό πόρο που είναι το νερό. Αρκεί να σκεφτούμε το εφιαλτικό σενάριο, να περάσει το νερό στον έλεγχο κάποιας κρατικής, απρόσωπης εταιρείας, ή ακόμη ένα χειρότερο σενάριο, να περάσει στον έλεγχο σε έναν ιδιωτικό πάροχο. Οπότε, είναι πολύ σημαντικό η ΔΕΥΑ να στηριχθεί. Η ΔΕΥΑ, δεν μπορεί να κλείσει και δεν γίνεται να αποσχισθεί από τον Δήμο. Ενσωματώνεται στις λειτουργίες που έχει ο δήμος απέναντι στην τοπική κοινωνία και αυτό που μένει, είναι να την στηρίξουμε όλοι για να εκσυγχρονιστεί και να μετασχηματιστεί. Να προσληφθεί στοχευμένο προσωπικό, εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών της γιατί μπορεί να παίρνει το κέντρο τα στοιχεία, αλλά καταγράφει και τυχόν διαρροές νερού και οι διαρροές είναι κόστος για την ΔΕΥΑ, όχι μόνο ο φυσικός πόρος που χάνεται αλλά και το ενεργειακό κόστος. Εμείς σε αυτόν τον τομέα, ολοκληρώνουμε τις συμβάσεις και προχωρούμε στοχευμένα στην αλλαγή του τρόπου λειτουργίας. Ήδη στις καταμετρήσεις , επειδή κάποιοι βγαίνουν στην σύνταξη, κάναμε μία μελέτη κόστους οφέλους όπου φαίνεται ότι μισθολογικά αυτοί οι άνθρωποι μας κοστίζουν γύρω στις 100,000 αν βάλεις και τα περιφερειακά έξοδα, αυτοκίνητο για τις μετακινήσεις τους, καύσιμα, συντηρήσεις το κόστος ξεπερνάει τις 120.000 και αυτή την στιγμή την δώσαμε με διαγωνισμό σε ιδιώτη με 50.000 ευρώ.
Τέλος συμπληρώνοντας την φράση του είπε με νόημα. Όποιος ελέγχει το νερό, ελέγχει και τους πολίτες και όποιος κατάλαβε, κατάλαβε
ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΗΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ ΣΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΦΥΛΛΟ.