Κοινώς φλαμίνγκο.
Που βρέθηκαν οι επισκέπτες του τριήμερου για την πρόσφατη Εθνική μας επέτειο νομίζετε;
Που έπεφταν βροχή, σαν πεφταστέρια οι selfies;
Που εστίασαν την προσοχή τους από το Διεθνή Διαστημικό Σταθμό οι κοσμοναύτες μαγεμένοι από μια σπάνιας αισθητικής ομορφιά ικανή να σαγηνεύει όσα η λύρα του Ορφέα ημερεύει;
Στη λίμνη Βιστωνίδα όπου οι αποικίες των φοινικόπτερων σαν συμφωνικές ορχήστρες ΄΄ έβγαζαν ΄΄ μαγεία, γοητεία, παράστημα, ανάστημα.
Αυτό το τελευταίο δεν περιορίζεται μόνο σε μήκος εκατοστών του μέτρου.
Είναι πολύ πλατιά έννοια που προσεγγίζει το μεγαλείο.
Χωρίς αίθουσες διδασκαλίας, πίνακες, κιμωλίες, μαρκαδόρους η λίμνη ήταν απέραντο Σχολείο.
Τι μπορούν να μας διδάξουν τα φοινικόπτερα;
Φωνή δεν έχουν.
ΜΜΕ δεν έχουν.
Facebook δεν έχουν.
Πάραυτα διδάσκουν.
Γιορτάζουμε τα 94 χρόνια από τη γέννηση του Μάνου Χατζηδάκη.
Ας θυμηθούμε τι έλεγε για τα πουλιά.
΄΄ Η σημασία των πουλιών δεν φανερώνεται σαν τα φονεύεις με το δίκανο σε φθινοπωρινό κυνήγι. Η σημασία των πουλιών υπάρχει μόνο όταν πετούν. Για να θυμίζουνε τον ξεχασμένο προορισμό μας που είναι κάποτε να πετάξουμε κι εμείς.
Βλέποντας τη διάταξη των φλαμίνγκο να πετάνε, πετάς εκούσια ή ακούσια. Όταν αφήνεσαι στη φύση, τάχεις όλα. Ακόμα και το πέταγμα.
Κι όπως λέμε για τα εγγόνια: του παιδιού μου το παιδί είναι δυο φορές παιδί, έτσι λέμε για τα φλαμίνγο, τα επιβλητικά γενικότερα πουλιά.
Σμιλεμένο το πουλί, είναι δυο φορές πουλί.
Στο ΄΄ κόψιμο ΄΄ ( αναλογικότητα ) των Καρυάτιδων τα φλαμίνγκο.
Απλά δεν έχουν μόνιμη στέγη το Ερεχθείο, αλλά το υγρό στοιχείο.
Αυτοκρατορικό παράστημα, είπαμε για το ανάστημα, να πάμε στη μαγεία και γοητεία.
Μαγεία χρωμάτων, ενατένισης, βαδίσματος, επιβλητικότητας. Κάνεις μια να μιμηθείς το βηματισμό τους, αισθάνεσαι Εύζωνας της Προεδρικής Φρουράς.
Γοητεία συγχρονισμού, συντονισμού. Κάνεις μια να τα μιμηθείς σαν μέλη συμφωνικής ορχήστρας, αισθάνεσαι μέλος ομάδας συγχρονικής κολύμβησης σε φιγούρες ακρίβειας.
Είναι γεωγραφικές περιοχές που ενδημούν όλο το χρόνο όπως το δέλτα του Αξιού.
Σε μας κάποιους μήνες. Αυτούς που λειτουργούν τα Σχολεία.
Εξ άλλου τι είναι η διερευνητική διείσδυση στα φοινικόπτερα;
Μάθημα αναστήματος, παραστήματος, γοητείας, μαγείας.
Πρωτού, ή μετά τις selfies μαζί τους.
Διεξοδική διερεύνηση της καλλιέργειας του καπνού στην παλιά – νέα ΧΡΥΣΑ ( ΚΙΡΕΤΣΙΛΕΡ ), των καπνοκαλλιεργητών, της μεθοδολογίας της εποχής, των μέσων χρήσης, του όλου πλέγματος αλληλοσυσχετισμού του εξακουστότερου στον κόσμο καπνικού προϊόντος με την επωνυμία ΜΠΑΣΜΑΣ με δεδομένα, χρονικές συγκυρίες ανάλογες, από τον ιστοριοδίφη ΑΝΑΣΤΑΣΙΟ ΣΟΥΙΤΑΡΗ αφήνει πίσω το χαρακτηρισμό διπλωματική εργασία, ταυτιζόμενη με εκείνο της ιδιαίτερα εμπεριστατωμένης διδακτορικής.
Ο συγγραφέας δυο επίτομων έργων σχετικά με τη μεγαλύτερη όλων των εποχών δόξα της ΞΑΝΘΗΣ, τον καπνό, δεν αρκέστηκε εκεί.
Πήγε ακόμα παραπέρα.
Πόρτα – πόρτα, σπίτι – σπίτι περιέρχεται τις κατοικίες σε παλιά – νέα ΧΡΥΣΑ ( ΚΙΡΕΤΣΙΛΕΡ ) συγκεντρώνοντας πλείστα όσα μέσα χρήσης των καλλιεργητών.
Με την εξεύρεση χώρου στέγασης, άνετα μπορεί να στηθεί επισκέψιμο Μουσείο Καπνού στη ΧΡΥΣΑ.
Μέχρι τότε, ψηφιοποιημένη η συλλογή του ερευνητή σε συνδιασμό με τα συγγράμματα, κάλλιστα μπορεί να γίνει ιστοσελίδα πηγής πληροφοριών – εικόνων από τους ενδιαφερόμενους ανά τον κόσμο ερευνητές.
Με άλλα λόγια ηλεκτρονικό Μουσείο Καπνού με πληροφορίες για το καπνικό προϊόν με όλα τα συναφή.
Με παράλληλη μετάφραση στις περισσότερο ομιλούμενες γλώσσες του κόσμου.
Θέλω να πιστεύω πως η Japan Tobacco, o κολοσσός του καπνού από την ΙΑΠΩΝΙΑ που διαδέχτηκε τη ΣΕΚΑΠ θα δει την έρευνα με τη δέουσα σημασία.
Το εργοστάσιο βρίσκεται γεωγραφικά μέσα στον πρώτο γιακά, τίτλο του πρώτου συγγράμματος.
– Ο ΄΄ Μπασμάς ΄΄ καπνός, του πρώτου γιακά.
– Η Χρύσα τότε, η Χρύσα σήμερα το δεύτερο.
Οι Ιάπωνες επιμελούνται υποδειγματικά την Ιστορία, όλα όσα κατά το μάλλον ή ήσσον σχετίζονται μαζί της.
Θα ήταν αδιανόητο να αφήσουν έξω από τα διαφέροντά τους το χώρο πάνω στον οποίο μεγαλούργησε ο διασημότερος καπνός του κόσμου και στον οποίο στεγάζεται η καπνοβιομηχανία σήμερα.
Αποτελεί μεγάλη τιμή για τους παγκόσμια καταξιωμένους συνεχιστές μιας αντίστοιχης χρονολογικά προηγηθήσας δόξας του ΄΄ Μπασμά ΄΄ να γνωρίζουν οι χρήστες των παραγόμενων καπνικών προϊόντων πως η ΥΠΕΡΟΧΗ των προϊόντων της Japan Tobacco έχει σημείο εκκίνησης στιγμές υπέρλαμπρης καπνικής Ιστορίας.
Τι θα πράξουν οι Ιάπωνες θα αποκαλυφθεί στην πάροδο του χρόνου.
Πιο μπροστά ας δούμε τι θα πράξουμε εμείς.
Με σημείο εκκίνησης το DNA του πανούργου Οδυσσέα υπάρχει περίπτωση να ανιχνεύσουμε κάτι ελάχιστο στο αίμα, την ιδιοσυγκρασία μας σήμερα, να προσπεράσουμε τις γραφειοκρατικές διαδικασίες και να δώσουμε στη ΧΡΥΣΑ αυτό που πρώτιστα της αξίζει;
Μην πούνε ορισμένοι πως κάτι τέτοιο έγινε στη γενέτειρα του Αλέξανδρου Μπαλτατζή το Νεοχώρι.
Έπρεπε κάποια μεγάλη τιμή στον αγροτικό ηγέτη, ιδρυτή του Συνεταιριστικού Κινήματος στην Ελλάδα, με όλα τα συναφή.
Έγινε. Μετά όμως; Να αφεθούμε στη λογική τι Λοζάνη τι Κοζάνη;
Εκθεσιακό υλικό συγκεντρώθηκε. Εμπλουτίζεται ολοένα. Από προσωπικό και μόνο ενδιαφέρον.
Σφίγγουμε θερμά το χέρι του ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΣΟΥΙΤΑΡΗ.
Όσοι το μπορούμε, στεκόμαστε δίπλα του.
Υπενθυμίζουμε στο Δήμαρχο της ΞΑΝΘΗΣ Μανώλη Τσέπελη πως το μεγαλείο κάθε τόπου δεν δικαιούμαστε να το προσπερνάμε, επειδή ίσως στεγάστηκε αλλού.
Αυτά που χρωστάμε, τα δίνουμε πίσω.
Στη ΧΡΥΣΑ, παλιά και νέα, χρωστάμε.
Παγκόσμια προβολή και αναγνώριση.
Στέλιος Αρσενίου
ΣΑΜΑΛΙ
Σιμιγδάλι με γιαούρτι, αν καλά ανακατέψεις,
με λεμόνι και μαστίχα, ΣΑΜΑΛΙ θα μαγειρέψεις.
Ζάχαρη ακόμα θέλεις, σόδα δυο κουταλάκια,
για απίθανο γλυκό, όχι για τα…΄΄μανταλάκια΄΄.
Ψήνοντας ανακαλύπτεις, αν κατέχεις μαστοριά,
το σιμιγδάλι να χαθεί, μέσα στ΄ άλλα υλικά.
Γραμμώσεις ενδιάμεσα, πριν ακόμα ξεφουρνίσεις,
γρήγορα πολύ χαράζεις, ώστε να ισορροπήσεις
ψήσιμο αριστοτεχνικό, χρώμα αισθησιακό,
όλοι να αναφωνήσουν, μπράβο ΣΑΜΑΛΙ σωστό.
Καλά ψημένο το γλυκό, ισόποσα θα απορροφήσει,
το σιρόπι που στο τέλος, την παράσταση θα κλείσει.
Περισσή υπομονή, σ΄όλους τώρα συνιστούμε,
μιας και την επόμενη, το ΣΑΜΑΛΙ θα μοιραστούμε.
Πρώτη νύχτα σα σφουγγάρια, μοιάζουν τα σιροπιαστά,
και ΄΄ τραβάνε ΄΄το σιρόπι, για να είναι γευστικά.
Στέλιος Αρσενίου
Η ΤΟΥΡΤΑ
Ναυαρχίδα της βιτρίνας, κάθε ζαχαροπλαστείου,
άνευ δεύτερης κουβέντας, όπως σοβαρού ή αστείου,
λογίζεται και θεωρείται, κάποια περίτεχνη κατασκευή,
ΤΟΥΡΤΑ ονομαζόμενη, που τις αισθήσεις προκαλεί.
Συνοδεύει επί το πλείστον, τις μεγάλες μας στιγμές,
τους γάμους, τα γενέθλια, τις ονομαστικές γιορτές.
Όχι πως τις άλλες μέρες, κάνουμε παύση – αποχή,
η ΤΟΥΡΤΑ πλέον έγινε, συνήθεια καθημερινή.
Η έκρηξη στην τεχνολογία, έκανε το γλυκό γλυπτό,
άπαντα να απεικονίζει, με τρόπο αριστοτεχνικό.
Ι phones, και αστροναύτες, tablets και υπολογιστές,
κοσμούν τις τούρτες τώρα, εκτός τις παιδικές χαρές.
Στον κόσμο μας το θαυμαστό, της ζάχαρης η τεχνική,
ισάξια πλέον θεωρείται, με Αρχιτεκτονική Σχολή.
Μην απορήσετε καθόλου, αν δείτε μεταπτυχιακή,
έρευνα των Αρχιτεκτόνων στη Ζαχαροπλαστκή.
Κι εγώ να λέω άπαντες, να είσαστε stand by,
σήμερα ΤΟΥΡΤΑ κάνουμε, το μαγικό Ντουμπάϊ.
Kρατήστε τον επίλογο, πως ένας μπακλαβατζής,
κάνοντας τούρτες έγινε, Αρχιτεκτονικής καθηγητής.
Στέλιος Αρσενίου