Με αφορμή Το τέλος των ΘΛΕ η ΗΧΩ συνομίλησε με τον πρόεδρο του Συλλόγου Ξενοδόχων που είναι ο καθρέπτης της επισκεψιμότητας στην πόλη μας.
Όπως ανέφερε σε σχετικό μας ερώτημα, η πληρότητα στα ξενοδοχεία της Ξάνθης το τριήμερο ήταν πάνω από 90% και όπως σημειώνει, υπήρχε κίνηση. Μπορεί η επισκεψιμότητα να ήταν μεγαλύτερη αλλά όλα όσα έγιναν με τα Τέμπη να συμβάλανε σε μερικές ακυρώσεις για να καταλήξει λέγοντας. « Υπήρχε πολύ καλή κίνηση».
ΗΧΩ: Οι άλλοι κλάδοι της πόλης όπως εστίαση, καφέ κ.λ.π. έχετε εικόνα αν δούλεψαν;

ΜΗΝΑΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ: Η αλήθεια είναι ότι ήταν διαφορετικά φέτος. Ίσως επειδή ο κόσμος ήταν συγκεντρωμένος σε συγκεκριμένους χώρους και ίσως κάποια μαγαζιά που δεν ήταν στο επίκεντρο να μην δούλεψαν καλά.

ΗΧΩ: Αναφέρατε ότι καλύφθηκε περίπου στο 90% των υπαρχουσών κλινών, όμως, με δεδομένο ότι λειτούργησαν αυτό το τριήμερο σχεδόν το 50% των ξενοδοχείων, καταγράψατε ζήτηση για μεγαλύτερο αριθμό κλινών από επισκέπτες;

Μ. ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ: Η αλήθεια είναι ότι δεν έχουμε στοιχεία λόγω το ότι παλαιότερα που ήταν σε λειτουργία το 100% των ξενοδοχείων είμαστε υπερκαλυμμένοι. Φέτος, δεν μπορώ να πω με βεβαιότητα αν είχαν διάθεση να μείνουν και άλλοι επισκέπτες και λόγω μεγάλου αριθμού κλειστών ξενοδοχείων δεν έγιναν κρατήσεις.

ΗΧΩ: Πιστεύεται ότι το κόστος του ξενοδοχείου αν λειτουργούσε, δεν θα καλύπτονταν αυτό το τριήμερο;

Μ. ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ: Έχει γίνει ένα σαρδάμ πάνω σε αυτό. Δεν θα εμβαθύνω σε αυτό. Το πόσο θα χρεώσει ο συνάδελφος ξενοδόχος τις εγκαταστάσεις του είναι καθαρά θέμα συναδέλφου. Πλέον ο ΕΟΤ δεν δίνει κάποιες κατευθυντήριες γραμμές. Εκείνο όμως που μπορώ να πω με σιγουριά είναι ότι υπάρχουν πάρα πολλά έξοδα στις εγκαταστάσεις.

ΗΧΩ: Συμφωνούμε σε αυτό. Όμως, σύμφωνα με όσα ακούγονται από διάφορους επισκέπτες στην πόλη τις προηγούμενες χρονιές, πόσο λογικό ακούγεται όταν σε μία κανονική περίοδο να πουλάει κάποιος τις υπηρεσίες του 50-100 ευρώ και άντε την περίοδο των καρναβαλιών λόγω της κατάστασης να αυξήσει την τιμή στο 100με 150% όμως, όταν η αύξηση αγγίζει το 500- 1000% πιστεύτε ότι είναι θετικό για τα επόμενα χρόνια;

ΜΗΝΑΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, σίγουρα δεν είναι θετικό, όμως, από την άλλη πλευρά, την τελευταία πενταετία που παρακολουθώ στενά το κόστος λειτουργίας, τα έξοδα, μόνο ανεβαίνουν και κάθε μήνα όλο και κάτι ανεβαίνει. Μιλάμε για ξενοδοχεία, για πάγιες εγκαταστάσεις για λειτουργικό κόστος, ενέργεια, προσωπικό. Δεν είναι εύκολα νούμερα για να τα φτάσεις. Παύει πλέον η επιχείρηση να είναι βιώσιμη, όταν μάλιστα όλη την χρονιά παρατηρείται μία πτώση της επισκψιμότητας.

ΗΧΩ: Με αφορμή αριθμό κλειστών ξενοδοχείων. Τι πιστεύεται ότι πρέπει να γίνει, ποιοι κατά την γνώμη σας πρέπει να το κάνουν για να αυξηθεί η επισκεψιμότητα. Πιστεύεται ότι αυτό το ομολογουμένως πολύ καλό θέαμα που προσέφερε ο δήμος και οι σύλλογοι αν «αμπαλαριστεί» σωστά, και πώς πρέπει να «αμπαλαριστεί» και που πρέπει να προταθεί- «πουληθεί», πιστεύεται ότι σε ένα βαθμό θα βοηθήσει την αύξηση της επισκεψιμότητας και κατά συνέπεια θα δουλέψει μεγαλύτερος αριθμός ξενοδοχείων;

ΜΗΝΑΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ: Καλή και πολύπλευρη ερώτηση. Η ανάγκη για την ύπαρξη ενός ξενοδοχείου δημιουργείτε από την ανάγκη του κόσμου να μετακινηθεί κάπου. Αν αυτή η επισκεψιμότητα γίνεται από 100 άτομα, γίνει 50 και έχουμε ανοίξει εγκαταστάσεις για 100, όταν οι επισκέπτες γίνουν 50, δεν θα έχουν όλες οι εγκαταστάσεις δουλειά και μοιραία, κάποιες επιχειρήσεις, δεν είναι βιώσιμες. Οπότε, από την πλευρά των ξενοδοχείων μπορούμε να κάνουμε κάποια πράγματα, αλλά αν δεν υπάρχει λόγος να πας σε εκείνο το σημείο που βρίσκεται το ξενοδοχείο, είναι δύσκολο να δουλέψει και το ξενοδοχείο. Και σε αυτό το σημείο είναι που μπαίνουν οι φορείς, να δημιουργήσουν ευκαιρίες για αύξηση επισκεψιμότητας να έρθει ο κόσμος, να δει ωραία πράγματα. Φέτος, πρέπει να ομολογήσουμε ότι το καρναβάλι πήγε αρκετά καλά. Μοίρασαν τις δραστηριότητες, διασκέδασε ο κόσμος τα είδα αυτά τα πράγματα. Αυτό που δεν είδα ήταν ότι δεν έγινε αρκετή διαφήμιση. Οι καιροί έχουν αλλάξει. Ο ανταγωνισμός για τα καρναβάλια ανέβηκε και σχεδόν κάθε πόλη κάνει το δικό της καρναβάλι. Αυτό χτυπάει εμάς άμεσα και έμμεσα. Αν η κάθε πόλη θέλει να υποστηρίξει τον θεσμό της κάνει βήματα, εσύ που έχεις τον θεσμό σου, πρέπει να κάνεις και εσύ ένα βήμα παραπάνω.

ΗΧΩ: Οι Ξανθιώτες «χάλασαν» περίπου 1 εκ. ευρώ για όλη την εκδήλωση πιστεύτε ότι αυτά τα χρήματα επέστρεψαν στην αγορά της Ξάνθης;

ΜΗΝΑΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό το θέμα απασχολεί την Ξάνθη κάθε χρόνο, ανάλογα με το τι βάζει η κάθε δημοτική αρχή.

ΗΧΩ: Με λίγα λόγια, εσείς ή άλλος συνάδελφός σας, καταγράψατε από τους πελάτες σας την διάθεση να ξανάρθουν του χρόνου;

ΜΗΝΑΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ: Η αλήθεια είναι ότι ο κόσμος που έρχεται, έρχεται για να διασκεδάσει και είναι μικρό το παραθυράκι επαφής μαζί τους και την Καθαρά Δευτέρα που φεύγουν, δεν είναι σε «φάση» κουβέντας. Κατέγραψα χαμόγελα και δεν μπορώ να το εκλάβω ως στοιχείο για διερεύνηση. Όμως, άκουσα να λένε ότι θέλουν να ξανάρθουν και ότι πέρασαν ωραία.

ΗΧΩ: Γιατί κλείνουν τα ξενοδοχεία;

ΜΗΝΑΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ: Το ένα κομμάτι είναι η φορολογική πολιτική της πολιτείας, το άλλο και σημαντικό είναι η χαμηλή προσέλευση επισκεπτών στην πόλη μας.

ΗΧΩ: Γιατί πιστεύεται ότι μειώθηκε η έλευση του κόσμου στα ξενοδοχεία της Ξάνθης;

ΜΗΝΑΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ: Οι κρίσεις που περάσαμε τα τελευταία χρόνια όπως οικονομική, υγειονομική και γενικά περάσαμε σοβαρές κρίσεις, ο κόσμος είναι πολύ ποιο συντηρητικός στο θέμα των χρημάτων που ξοδεύει και έπαψαν πλέον εταιρείες να έχουν προορισμό την πόλη μας. Παλαιότερα κατασκευαστικές εταιρείες και οι εμπορικοί αντιπρόσωποι έπαψαν να υφίστανται, δείγμα ότι κάτι δεν πάει καλά στην τοπική οικονομία.

ΗΧΩ: Τι πρέπει να γίνει για να αυξηθεί η επισκεψιμότητα και με ποιο τρόπο ο Σύλλογος Ξενοδόχων πώς προτίθεται να στηρίξει αυτή την προσπάθεια.

ΜΗΝΑΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ: Όσον αφορά τον σύλλογο ξενοδόχων, είναι ένα όργανο που θέλει να βοηθήσει και να υποστηρίξει αρχικά όλους τους ξενοδόχους. Προέχει η ενημέρωση των συναδέλφων, και να μεταφέρουμε τα προβλήματα του κλάδου στις υπεύθυνες αρχές και τέλος, να φέρουμε κοντά όλους τους συναδέλφους. Παρατηρούμε ότι για λόγους που δεν γνωρίζω, η συνοχή των μελών δεν είναι κατά την γνώμη τόσο δυνατή όσο ίσως θα έπρεπε σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς που ζει ο κλάδος και είναι στις άμεσες προτεραιότητές μου να το δούμε όλοι μαζί ποιο διεξοδικά και να βάλω στην συζήτηση που θα ανοίξουμε και τα rbnb κάνουμε την ίδια δουλειά και άρα έχουμε κοινά προβλήματα. Βλέπω να αγοράζονται ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις από ξένους και σίγουρα δεν θέλω να το παίξω τοπικιστής τα οποία όμως, όπως ακούμε θα λειτουργήσουν με διαφορετικό τρόπο, πράγμα που δείχνει μία αλλαγή στο μοντέλο ύπαρξης των κλασικών ξενοδοχείων και άρα, όλα αυτά, πρέπει να τα δούμε σαν σύλλογος.

ΗΧΩ: Άρα από αυτό που λέτε, συμπεραίνω ότι πρέπει όλα τα μέλη του συλλόγου να μαζευτούν και να επαναπροσδιορεται τους στόχους.

ΜΗΝΑΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ: Ακριβώς.

ΗΧΩ: Είσθε ικανοποιημένοι μέχρι σήμερα, από τις προσπάθειες της τοπική ηγεσίας ως προς το θέμα του εν γένη χειρισμού – διαχείρισης της επισκεψιμότητας στον νομό; Πρέπει να τους πιέσετε περισσότερο; Πρέπει να συνεργαστείτε ποιο στενά μαζί τους; Πρέπει να τους δώσετε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο; Τι πρέπει να γίνει;

ΜΗΝΑΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν θέλω να πω όχι. Θα πω ότι μπορεί να γίνει καλύτερη δουλειά. Είχα την τύχη να ταξιδέψω, και έχω γυρίσει όλη την Ευρώπη και είδα πώς γίνονται τα πράγματα εκεί, πώς προμοτάρουν και δημιουργούνε δέλεαρ για να προκαλέσουν το ενδιαφέρων του κόσμου να τους επισκεφτεί. Εδώ δεν βλέπω να γίνεται κάτι τέτοιο. Δεν βλέπω να αξιοποιείται η Ξάνθη για να έρθει ο κόσμος να την επισκεφτεί. Δεν βλέπω να αξιοποιούνται φυσικοί πόροι που έχουμε. Ο πήχης έχει ανέβει. Μία επιχείρηση πρέπει να έχει καλές εγκαταστάσεις, να προσφέρει καλό προϊόν, όπως τα λουτρά. Αν πάτε στα Πόζαρ, θα δείτε ότι συντελείτε ένα διαρκές οικονομικό θαύμα. Έχουν πανέμορφο φυσικό περιβάλλον. Οι τιμές είναι προσιτές. Σε αντίθεση, εδώ τι έχουμε; Ένα χάος. Μέχρι να εγκατασταθεί κάποιος τον διώχνουν, αυτά δεν βοηθάνε καθόλου. Όσον αφορά τον θεσμό των καρναβαλιών για φέτος. Το μόνο που έλειπε ήταν η διαφήμιση. Έπρεπε να βουίξει ο τόπος. Αν πούμε ότι είμαστε στην βόρεια Ελλάδα οι βασιλιάδες του καρναβαλιού. Ποιους θα κοιτάξουμε σαν βασιλιάδες; Την Πάτρα π.χ. Η Πάτρα όμως, έχει πολύ οργανωμένο πρόγραμμα. Πριν πας εκεί, βλέπεις το φυλλάδιο και ξέρεις κάθε μέρα τι πρόγραμμα έχει. Αυτό σταμάτησε στην Ξάνθη. Θυμάμαι τον άνθρωπο που έφερνε στα ξενοδοχεία τα φυλλάδια και το έφερε το Σάββατο το βράδυ και του είπα, λίγο αργά δεν είναι για να έχουμε το ενημερωτικό φυλλάδιο; Και η απάντηση του ανθρώπου. «Να χαίρεσαι που τα βγάλαμε». Άρα, λείπει η οργάνωση. Όταν μπαίνουμε σε αυτήν την διαδικασία των ΘΛΕ, πρέπει να το υποστηρίξουμε δεν κάνουμε μεμονωμένα στην κεντρική πλατεία εκδηλώσεις. Με ρωτήσατε προηγουμένως αν η αγορά πήρε χρήματα, αν δούλεψε κ.τ.λ. δημιουργήσαμε τις συνθήκες για να αφήσουν οι επισκέπτες χρήματα στην αγορά; Δεν νομίζω. Παραδείγματος χάρη, το Σαββατοκύριακο που είναι πήχτρα στον κόσμο, δεν θα πάει κάποιος στην αγορά. Δεν πας για την αγορά. Οπότε τις υπόλοιπες μέρες, ο επισκέπτης, βλέπει τον κλασικό τουρισμό της πόλης, βλέπει τα καταστήματα ανοιχτά. Δείχνεις εορταστικούς ρυθμούς, δείχνεις στους επισκέπτες ότι είναι καρναβάλι; Δείχνεις ότι ο επισκέπτης θα κάνει μία ωραία διαδρομή προς το φεστιβάλ, προς την γιορτή και περνώντας από την αγορά, θα αφήσει τα λεφτά του. Το κάνεις ελκυστικό; Δεν ξέρω, εγώ βλέπω μία από τα ίδια. Καταγράφω την συρρίκνωση της επισκεψιμοτητας. Ο μεγάλος όγκος των επισκεπτών έρχεται κυρίως το Σαββατοκύριακο και ενώ εμείς σαν Ξάνθη με τον Ρουβά, ανοίξαμε πριν 15 μέρες. Αυτές οι 15 μέρες που μεσολάβησαν μέχρι την παρέλαση, δεν πρέπει να αξιοποιηθούν για την πόλη καλύτερα; Δεν θα έπρεπε να δημιουργήσουμε και άλλα event για να έρθει ο κόσμος; Και δεν χρειάζεται να είναι πάντοτε «πήχτρα». Γιατί δεν βοηθάει την αγορά. Αλλά μία καλή ροή του κόσμου, με την αγορά ανοιχτή και ελκυστικά πράγματα να δει ο κόσμος, να επικοινωνήσει ο κόσμος, να επιλέξει. Και αν όχι από ντόπιους, έχουμε ανοιχτά σύνορα. Βουλγαρία, Τουρκία αυτοί έρχονται εδώ χωρίς να τους νοιάζει ιδιαίτερα αν είναι φθηνό. Έρχονται να δούνε πράγματα, να κάνουν την βόλτα τους και να διασκεδάσουν. Γιατί να μην τους «τραβήξουμε»; Με λίγα λόγια, θέλω να δημιουργηθούν περισσότερες ευκαιρίες για να υποστηριχθεί όλη η αγορά. Όλοι μαζί είμαστε μία αλυσίδα και πρέπει να είμαστε ενωμένοι. Πρέπει να προσπαθήσουμε όλοι μαζί για να δημιουργήσουμε τις ιδανικές συνθήκες για να δημιουργήσουμε κάτι καλύτερο για τον τόπο μας.

ΗΧΩ: Έχετε κάτι να προσθέσετε;
ΜΗΝΑΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι. Θέλω να πω ότι σαν ξενοδόχος με μία αρκετά μεγάλη εμπειρία στον τομέα μου πώς θέλω να το πώ. Δεν σας κρύβω ότι η ερώτηση σας για το κλείσιμο των ξενοδοχείων με πλήγωσε και εμένα. Δεν είναι ωραίο να κλείνει μία επιχείρηση όμως έχω συνειδητοποιήσει ότι το κάθε τι κάνει τον κύκλο του. Υπάρχει κορύφωση και σταθερή πτώση. Τα δεδομένα αλλάζουν συνέχεια αλλά θα ήθελα να δω την δημιουργία περισσότερων καταστάσεων όπου θα έρχεται ο κόσμος όλο το χρόνο. Δεν γίνεται ένα ξενοδοχείο να ανοίγει για τα καρναβάλια και τις γιορτές παλιάς πόλης και να ξανακλείνει μετά. Θέλει συνεχή ροή επισκεπτών. Τέλος θα πρέπει τα μέλη του συλλόγου πρέπει να είναι ενωμένα γιατί η έλλειψη επισκεψιμότητας, είναι κοινό πρόβλημα.

ΗΧΩ: Σας ευχαριστούμε.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΥΛΙΚΙΑΝΟΣ