Είναι αλήθεια ότι ο κόσμος της Θράκης έχει μπερδευτεί με όλη την κατάσταση και το θέμα της εκπαίδευσης των μουσουλμανοπαίδων γίνεται μπαλάκι ανάλογα με την πολιτική σκοπιμότητα της «σκιώδους συνδιοίκησης» και της πραγματικής προσπάθειας και ενδιαφέροντος από την πλευρά των ΑΝΕΛ οι οποίοι σύμφωνα με πληροφορίες επεξεργάστηκαν το όλο πρόγραμμα για να μπορέσουν επιτέλους τα πομακόπουλα να έρθουν ομαλά σε επαφή με την Ελληνική γλώσσα.
Όπως ήταν αναμενόμενο οι μειονοτικοί βουλευτές, προσπάθησαν ακόμη μία φορά να πουλήσουν φύκια για μεταξωτές κορδέλες στην μειονότητα, μιλώντας για δίγλωσσα νηπιαγωγεία, συνεπικουρούμενοι από τον μειονοτικό τύπο που όλοι γνωρίζουν ότι είναι τα φερέφωνα του Προξενείου.
Καλόν είναι ο αρμόδιος Υπουργός Παιδείας να εξηγήσει τι, πώς, και γιατί καταρτίστηκε αυτό το πρόγραμμα.
Α.Π.
Στην Θράκη εδώ και δύο εβδομάδες εξελίσσετε μια «διαμάχη» μετά την πρόσφατη πιλοτική πρωτοβουλία μέσω ΕΣΠΑ που ανακοινώθηκε από το ινστιτούτο εκπαιδευτικής πολιτικής και η οποία σύντομα θα εφαρμοστεί στα νηπιαγωγεία όπου υπάρχουν παιδιά της μουσουλμανικής μειονότητας στην Θράκη.
Οι πρώτοι που χαιρέτισαν το πρόγραμμα ήταν ο βουλευτής του Σύριζα Ξάνθης Χουσεΐν Ζεϊμπέκ και από την νομαρχιακή του ΣΥΡΙΖΑ Ξάνθης κ. Χατζηθεοδώρου Γεώργιος.
ΤΙ ΕΙΠΕ Ο Χ. ΖΕΪΜΠΕΚ
Έτσι ακούσαμε τον κ. Ζεϊμπέκ να δηλώνει επί λέξει πως: «Είναι μία πολύ σωστή πρωτοβουλία που παίρνει η κυβέρνηση και το υπουργείο Οικονομικών που σε αυτή την δύσκολη στιγμή για την χώρα μας μπόρεσε να δώσει ένα σημαντικό κονδύλιο για τους εκπαιδευτές στα νηπιαγωγεία, κάτι πολύ σημαντικό διότι για μας η διγλωσσία είναι πλούτος. Τα παιδιά της μειονότητας κατ’ αρχάς πρέπει να ξέρουν άψογα την ελληνική γλώσσα και μετά την δική τους γλώσσα βεβαίως, αφού ξέρουμε πως τα παιδιά αυτά συνεχίζουν στο μειονοτικό σχολείο όπου το πρόγραμμα είναι τουρκόγλωσσο κι ελληνόγλωσσο. Άρα για να μάθουν αυτά τα παιδιά καλύτερα ελληνικά πρέπει να έχουν βοήθεια στην τουρκική γλώσσα και αυτό γίνεται με αυτή την πιλοτική εφαρμογή. Είναι προς τη σωστή κατεύθυνση ώστε να βοηθηθούν τα παιδιά να μάθουν καλύτερα τα ελληνικά». (Εφ.Θρακη)
Χατζηθεοδώρου Γεώργιος: «Το δημόσιο νηπιαγωγείο, που λειτουργεί ήδη έτσι κι αλλιώς, διδάσκει την ελληνική γλώσσα. Χαιρετίζουμε λοιπόν την πρωτοβουλία του υπουργείου Παιδείας έτσι ώστε να γίνει πιο αποτελεσματική αυτή η διδασκαλία. Εφαρμόζει λοιπόν πιλοτικά, στο τρέχον σχολικό έτος, τον βοηθό εκπαιδευτικό ο ρόλος του οποίου θα είναι να διευκολύνει την εκπαιδευτική διαδικασία και να παίξει ουσιαστικά τον ρόλο του διαμεσολαβητή ανάμεσα σε έναν χριστιανό εκπαιδευτικό και στον μειονοτικό μαθητή, ότι κι αν είναι ο καθένας, δηλαδή είτε είναι Ρομά, Πομάκος ή Τουρκογενής. Η διαδικασία αυτή δηλαδή δεν έχει να κάνει δηλαδή ούτε με ρομανί, ούτε με τουρκικά ούτε με πομακικά. Η γλώσσα, τέλος, που θα διδάσκεται σε αυτό το σχολείο θα είναι η ελληνική γιατί μιλάμε για νηπιαγωγείο του ελληνικού δημοσίου. Αυτή είναι η επίσημη και ξεκάθαρη θέση του υπουργείου στο θέμα αυτό». (Εφ.Θρακη)
Μετά από 2 μέρες οι το μέλος της εκτελεστικής των Ανεξάρτητων Ελλήνων Ούτση Χρύσα χαιρετίζει το πρόγραμμα με «Ρουα –Ματ» βάζοντας όλες τις μητρικές γλώσσες των μουσουλμάνων της Θράκης στο παιχνίδι και φέρνοντας στο προσκήνιο το πάγιο αίτημα των Πομάκων για δημόσιο δημοτικό σχολείο στα Πομακοχώρια.
ΤΙ ΕΙΠΕ Η Ούτση Χ.
«Το υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και συγκεκριμένα το ινστιτούτο εκπαιδευτικής πολιτικής υλοποιεί ένα πιλοτικό πρόγραμμα προσχολικής εκπαίδευσης σε νηπιαγωγεία που λειτουργούν σε αμιγώς μειονοτικούς πληθυσμούς στην περιοχή της Θράκης. Προσωπικά βλέπω θετικά αυτό το πρόγραμμα γιατί ο στόχος του είναι η αρμονική κοινωνικοποίηση των νηπίων της μειονότητας στον εκπαιδευτικό θεσμό κάτι που συνεπάγεται την αποτελεσματικότερη εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας. Σύμφωνα με το δελτίο τύπου του ινστιτούτου, που είναι πολύ συγκεκριμένο, η πιλοτική δράση αυτή αφορά την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας και την κοινωνικοποίηση των παιδιών .Άλλωστε στόχος και ρόλος του νηπιαγωγείου δεν είναι να μάθει γράμματα στα παιδιά αλλά να τα βάλει στο πρόγραμμα του σχολείου, να τα προσαρμόσει με διάφορες εργασίες ώστε να μπουν στο εκπαιδευτικό σύστημα. Δεν είναι ο ρόλος του να μάθει γράμματα στα παιδιά ώστε να μιλάμε για συγκεκριμένη γλώσσα. Από τη ενημέρωση που έχουμε το συγκεκριμένο πρόγραμμα αφορά για την περιοχή της Ξάνθης τρία νηπιαγωγεία σε περιοχές που υπάρχουν πομακόφωνοι. Το βοηθητικό αυτό προσωπικό θα γνωρίζει την πομάκικη γλώσσα. Στις περιοχές που οι κάτοικοι είναι Ρομά θα γνωρίζει την ρομανί και στις περιοχές που αυτοπροσδιορίζονται ως τουρκογενείς και μιλούν την τουρκική θα υπάρχει εκπαιδευτικός που θα γνωρίζει και τα τουρικικά. Ο στόχος του προγράμματος πάντως δεν είναι να δημιουργήσει δίγλωσσα νηπιαγωγεία. Αυτό το ζήτημα το έχουμε λύσει με τη Συνθήκη της Λωζάνης. Ο στόχος της πολιτείας είναι το παιδί από την αγκαλιά της μητρικής του γλώσσας να περάσει ισορροπημένα στην ελληνική γλώσσα με τέτοιον τρόπο που να μην αισθάνεται μειονεκτικά μέσα σε ένα τμήμα που δεν μπορεί να εκφραστεί. Το βρίσκω, πολύ καλό, έξυπνο και χρήσιμο πρόγραμμα που σίγουρα θα φέρει αποτελέσματα. Όμως σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να γίνει προθάλαμος για την εγκαθίδρυση δίγλωσσων νηπιαγωγείων στο μέλλον. Ο σκοπός μας είναι το καλό των παιδιών. Από εκεί και πέρα αν οι υποσχέσεις που δόθηκαν από κάποιους προς την μειονότητα είναι για την ίδρυση δίγλωσσων νηπιαγωγείων αυτό δεν πρόκειται να γίνει. Αν η υπόσχεση ήταν τα παιδιά της μειονότητας να μην αισθάνονται μειονεκτικά σε έναν καινούριο γι’ αυτά χώρο, από την στιγμή που βγαίνουν από το πατρικό τους σπίτι, με το πρόγραμμα αυτό να τους βοηθά αποφασιστικά. Στόχος άλλωστε είναι η αποτελεσματικότερη εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας και την ισορροπημένη γλωσσική τους ανάπτυξη». (Εφ.Θρακη)
Σε διευκρινιστική ερώτηση για τον αν είναι «δίγλωσσα» στην ίδια εφημερίδα λέει τα εξής:
«Η αναγνώριση μιας μητρικής γλώσσας είναι δικαίωμα του κάθε πολίτη. Δεν είναι θέμα αναγνώρισης. Οι Πομάκοι, για παράδειγμα, έχουν την δική τους μητρική γλώσσα, όπως έχουν και οι Ρομά αλλά και οι αυτοπροσδιοριζόμενοι ως τουρκογενείς. Την μητρική γλώσσα λοιπόν του κάθε συμπολίτη μας οφείλουμε να την σεβόμαστε. Το πιλοτικό πρόγραμμα για τα νηπιαγωγεία της περιοχής μας δείχνει ένα σεβασμό στην μητρική γλώσσα των μουσουλμάνων της Θράκης οι οποίοι φυλετικά χωρίζονται στους Πομάκους, που μιλούν την πομακική γλώσσα, στους Ρομά που μιλούν την ρομανί αλλά και στους αυτοπροσδιοριζόμενους τουρκογενής που μιλάνε τα τουρκικά. Αυτό δείχνει σεβασμό στο κάθε παιδί και το βοηθάει στην μετάβασή του αργότερα στην ελληνική γλώσσα. Το αίτημα των Πομάκων δεν είναι η αναγνώριση της γλώσσας τους γιατί αυτή την σέβονται ήδη οι ίδιοι και δεν περιμένουν από κανέναν να τους την αναγνωρίσει. Το αίτημα των Πομάκων είναι να υπάρξουν επιτέλους ελληνικά σχολεία στα πομακοχώρια. Διότι τα μόνα που υπάρχουν είναι μειονοτικά και γι’ αυτό πολλοί Πομάκοι αναγκάζονται να πηγαίνουν τα παιδιά τους σε σχολεία μέσα στην Ξάνθη».
Όσον αφορά το πιλοτικό πρόγραμμα και τον ρόλο του βοηθητικού προσωπικού η ίδια τόνισε ότι: «Το βοηθητικό προσωπικό ποτέ δεν έχει εκπαιδευτικό ρόλο. Αυτό τον ρόλο τον έχει ο/η νηπιαγωγός που θα είναι πάντα απόφοιτος ελληνικού ΑΕΙ. Το βοηθητικό προσωπικό θα βοηθά τον/την νηπιαγωγό μόνο εκεί που θα ζητηθεί από τον/την νηπιαγωγό. Το τι θα είναι αυτό το βοηθητικό προσωπικό δεν το ξέρουμε ακόμη. Ενδεχομένως να είναι και αυτοί εκπαιδευτικοί ή απλά άνθρωποι που γνωρίζουν την σχετική γλώσσα. Άλλωστε βοηθητικό προσωπικό ήδη υπάρχει στα νηπιαγωγεία για άλλες εργασίες. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού ανήκει αποκλειστικά και μόνο στον/στην νηπιαγωγό που κάνει το μάθημα. Το συγκεκριμένο βοηθητικό προσωπικό απλά θα παρίσταται ενώ ακόμη δεν γνωρίζουμε πως αυτό θα προσλαμβάνεται». Η ίδια πάντως δεν βλέπει κανένα λόγο να μην εφαρμοστεί το συγκεκριμένο πρόγραμμα σημειώνοντας ότι: «Όταν γίνεται κάτι τέτοιο γίνεται για συγκεκριμένους λόγους». Η ίδια σημείωσε επίσης; «Αυτός που θα ασκεί εκπαίδευση σε αυτά τα νηπιαγωγεία δεν θα είναι άλλος από τον εκπαιδευτικό – νηπιαγωγό που θα κάνει τα μαθήματα στα ελληνικά. Το βοηθητικό προσωπικό λειτουργεί πιλοτικά και επικουρικά έτσι ώστε να βοηθήσει τόσο τα παιδιά όσο και τον εκπαιδευτικό. Οι ΑΝ.ΕΛΛ. θα διαφυλάξουμε αυτό το πρόγραμμα έτσι ώστε χωρίς φασισμό τα παιδιά να βοηθούνται στην πραγματική τους μητρική γλώσσα γιατί αυτό είναι Δημοκρατία και αυτή την Θράκη επιδιώκουμε».
Η αντίδραση του Τζεγκίζ Ομερ της MILLET με την Ούτση των ΑΝ.ΕΛ
«Η κυρία Χρύσα Ούτση στην δήλωση της αναφέρει τα εξής: ¨Από τη ενημέρωση που έχουμε το συγκεκριμένο πρόγραμμα αφορά για την περιοχή της Ξάνθης τρία νηπιαγωγεία σε περιοχές που υπάρχουν πομακόφωνοι. Το βοηθητικό αυτό προσωπικό θα γνωρίζει την πομάκικη γλώσσα. Στις περιοχές που οι κάτοικοι είναι Ρομά θα γνωρίζει την ρομανί και στις περιοχές που αυτοπροσδιορίζονται ως τουρκογενείς και μιλούν την τουρκική θα υπάρχει εκπαιδευτικός που θα γνωρίζει και τα τουρκικά. Ο στόχος του προγράμματος πάντως δεν είναι να δημιουργήσει δίγλωσσα νηπιαγωγεία.¨Εντύπωση προκαλεί η νέα κατηγοριοποίηση που κάνει η κυρία Ούτση στην δήλωση της. ¨Πομακόφωνοι¨, ¨Ρωμά¨ και ¨αυτοπροσδιοριζόμενοι ως τουρκογενείς¨.Αυτό το οποίο απασχολεί την μειονοτική κοινή γνώμη, είναι το τίνος κυβερνητικού εταίρου η άποψη θα βαρύνει σε αυτήν την πιλοτική εφαρμογή.
http://milletgazetesi.gr/view.php?id=6883
Σε ανάρτηση του της 28/2/2017 στο FB νεαρός αρθρογράφος της εφ. Μιλλέτ της Ξάνθης γράφει τα εξής:
Σαλίχ Τζανμπάζ: H τουρκική μειονότητα Θράκης είτε το δέχεστε είτε όχι, είναι μια εθνική μειονότητα. Είναι ένα κομμάτι του έθνους κράτους της Τουρκικής Δημοκρατίας που αποτελεί το υπόλοιπο του Οθωμανικού Κράτους. Ως κομμάτι λοιπόν του εθνικού κράτους της Τουρκικής Δημοκρατίας, η μόνη γλώσσα που θα διδάσκεται στα μειονοτικά σχολεία είναι η τουρκική. Εάν όμως αντί της τουρκικής, σύμφωνα με τα μυαλά σας και δήθεν μετά από αίτημα της μειονότητας θα προσθέσετε άλλες φτιαχτές γλώσσες (κάτι που επίσης δεν είναι νόμιμο), τότε και εγώ ως μέλος της μειονότητας ζητάω να δοθούν από μέλη της μειονότητας μαθήματα κοινωνικών επιστημών, αλλά και όπως υπάρχει το μάθημα των αρχαίων Ελληνικών να διδαχθούν και τα οθωμανικά. Και αν βάλετε δίπλα και μια κέτσαπ και μια μαγιονέζα καλά θα είναι.¨
http://tourkikanea.gr/2017/03/salihcanbaz/